Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Moet het verkeer gedereguleerd worden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94723)

Heftruck 13 september 2007 02:58

Moet het verkeer gedereguleerd worden?
 
Dereguleren! Hoe rapper, hoe liever!

Citaat:

Minder verkeersregels, minder ongelukken

In Duitsland zijn ze begonnen met een nieuwe aanpak om auto-ongelukken te verminderen: het verwijderen van alle verkeersborden en verkeerslichten. De primeur was echter in Drachten.

Het idee is ontwikkeld door de Nederlandse expert Hans Mondermann en het wordt, ongelooflijk maar waar, door de EU(!) gepromoot --- Doorgaans toch niet bekendstaand om de deregulering.

Het Duitse stadje, Bohmte, zal 1,2 miljoen euro's vangen om alle verkeerslichten en -borden te verwijderen. De ideëen van Monderman zijn reeds geïmplementeerd in het Friese Drachten. Alle stoplichten, verkeersborden, stoepjes en straatmarkeringen zijn verwijderd. Het aantal verkeersongelukken is in Drachten sindsdien drastisch gedaald. Een groot succes.

Echt stil is het verkeer niet in Drachten; er komen liefst 13.500 auto's langs per dag (voetgangers niet meegerekend.) De theorie houdt min of meer in dat automobilisten voorzichtiger zijn in het verkeer, als ze geen bewegwijzering en andere hulpmiddelen hebben --- of zoiets... Spontaan de weg oversteken wordt echter niet langer aangeraden.

Bron: vrijspreker.nl

duncan 13 september 2007 03:55

woehahaha ik haalde als fietser 100% ...alez ik zit bij de meerderheid die zich veilig voelt ...soms.

* kwil nen fiets mé blinkende zwaarden aan wederzijde :-D


De regel u watteu ?!
deregulering ah zo
;-)

duncan 13 september 2007 03:58

rapper ?!

rapt men hier ergens ? :-)

eno2 13 september 2007 09:29

Het verkeer moet afgeschaft worden, het is veel te gevaarlijk en te ongezond, zowel op lokaal vlak als op wereldschaal.

eno2 13 september 2007 09:31

Voor mij mogen er terug paadjes door de brousse aangelegd worden. We kunnen al beginnen met de brousse zelf dus terug aan te leggen (hier en daar, bv aan de luchthaven Deurne en andere luchthavens).

Mitgard 13 september 2007 09:32

kunnen we niet nog ietske verder dereguleren zodat we ongestraft kraaiepoten op de weg kunnen strooien?

AdrianHealey 13 september 2007 11:26

Ik denk dat het maar een tijdelijk effect is, Heftruck. Maar goed.

De schoofzak 13 september 2007 17:04

Ik heb zoiets van "het verkeersreglement is een noodzakelijk kwaad", je kan namelijk niet zonder.

Want ik stel vast dat sommige mensen, die het reglement helemaal niet goed meer kennen, toch erin slagen om jaaarenlang ongevalvrij te rijden.

Verkeersveiligheid zit dus veel meer tussen je oren dan in het boekje ...

Heftruck 13 september 2007 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2924623)
Ik denk dat het maar een tijdelijk effect is, Heftruck. Maar goed.

Nee hoor. Het is ook helemaal niet de eerste keer dat zulke tests met overdonderend positieve resultaten uitgevoerd worden.

Ik zou de meest gevaarlijke toeren moeten uithalen in mijn gemeente indien ik mij aan het verkeersregelement zou houden. Doe ik dus niet. Ik steek over waar en hoe ik het 't veiligst ben, ongeacht wat 't verkeersregelement mij gebiedt.

manta 13 september 2007 17:50

Blijkbaar wel een duur initiatief ...
Citaat:

Het Duitse stadje, Bohmte, zal 1,2 miljoen euro's vangen om alle verkeerslichten en -borden te verwijderen. De ideëen van Monderman zijn reeds geïmplementeerd in het Friese Drachten. Alle stoplichten, verkeersborden, stoepjes en straatmarkeringen zijn verwijderd. Het aantal verkeersongelukken is in Drachten sindsdien drastisch gedaald. Een groot succes.


En van waar komt dat geld dan eigenlijk ?
De bijhorende foto mocht er ook bij hoor Heftruck ;-)

Heftruck 13 september 2007 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2925600)
Blijkbaar wel een duur initiatief ...

En van waar komt dat geld dan eigenlijk ?
De bijhorende foto mocht er ook bij hoor Heftruck ;-)

Ik heb de bron vermeld, da's toch voldoende? Tsja, over dat geld heb je een punt, maar dat heeft weinig te maken met de discussie over het verkeersregelement zelf. ;-)

manta 13 september 2007 18:07

De regels wegdoen lijkt me toch niet echt slim ...
Nieuwe regels ... Er zijn er al zoveel dat men er helemaal niet meer aan uit kan ... (de voorang van rechts was al een goed voorbeeld overlaatst) ...
Beter zou het zijn om de volledige verkeerswetgeving in één keer te vereenvoudigen ... Veel regels er gewoon uitgooien , en er betere nieuwe voor in de plaats geven ...
Door zoals nu constant aan te passen en te veranderen is het een hopeloze warboel geworden ...:?

Karma 13 september 2007 21:20

Da's al lang één van mijn stokpaardjes. Ooit was ik in Malta en voor een toerist leek het verkeer daar nogal "gevaarlijk". Tijdens een rondleiding begon ik er met de gids over (een Nederlandse die daar al heel lang woonde) en die vertelde me dat er op een heel jaar "slechts" dertien dodelijke ongelukken waren gebeurd. Ik schrok me een bult omdat het eigenlijk niet strookte met wat ik dacht dat het zou zijn maar nadien begon ik het rijgedrag te observeren en wat me opviel was dat er inderdaad veel minder regels waren (en als die er al waren werden ze niet nageleefd en ook niet vervolgd). Wat me nog het sterkst opviel was dat er daar veel meer oogcontact was tussen de bestuurders, waarschijnlijk als gevolg dat de verkeersregels helemaal niet van tel waren.
Hier is dat allemaal anders. Oogcontact is er nauwelijks vermits de voorrangsregels gewoon klakkeloos worden naar voren geschoven. Als men van rechts komt moet die van links maar wachten, als een voetganger plots oversteekt moet de automobilist maar remmen ...
Ik denk dus dat verkeersregels ons eerder "in slaap sussen"

manta 13 september 2007 21:31

Moet ik me dan een plaats voorstellen als de Perefrique rond Parijs ???
Waar je met een vrachtwagen kan kiezen tussen "doodsangsten " uitstaan , of er mee invliegen en hopen dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen ???

Karma 13 september 2007 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2926686)
Moet ik me dan een plaats voorstellen als de Perefrique rond Parijs ???
Waar je met een vrachtwagen kan kiezen tussen "doodsangsten " uitstaan , of er mee invliegen en hopen dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen ???

Ge neemt er nu wel ene uit die met zowat het zwaarste verkeer van heel Europa eh. Trouwens ... ' k heb daar ook al rondgereden en hoeveel wagens volgen daar de verkeersregels? ALS ze niet in file zitten rijden ze van links naar rechts en van rechts naar links, meestal, bijna altijd veel te rap en de moto's gewoon tussen de rijstroken in. Als gij dan als onnozelaar wel die verkeersregels volgt dan ben je pas de pineut.

Karma 13 september 2007 21:43

'k Vind trouwens die perefirique niet relevant voor "het verkeer".

liberalist_NL 13 september 2007 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2924155)
Dereguleren! Hoe rapper, hoe liever!

Bron: vrijspreker.nl

Verkeersregels zijn er niet voor niets. Maar sommige slaan echt alles...

baseballpolitieker 13 september 2007 22:04

Het oostblok kan dat wel gebruiken, op twintig vierkante meter, twintig dezelfde borden, dat zie je dus echt eh!:?

Heftruck 14 september 2007 02:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2926756)
Verkeersregels zijn er niet voor niets. Maar sommige slaan echt alles...

Dat klopt. Ze zijn er in de eerste plaats gekomen om geld te kunnen verdienen aan boetes. Het rijbewijs is er dan weer gekomen om geld te verdienen aan de verkoop van auto's (wat men origineel zelfs niet onder stoelen of banken stak, je kon heel gewoontjes een rijbewijs gaan kopen op het stadhuis). Bovendien had het toeval dat de vrouw van de politicus achter het verplichte rijexamen een rijschool had.

It's a small world after all.

Duupje 14 september 2007 06:53

Er zijn veel te veel verkeersregels. Als je je aan alle mogelijke regels moet houden, kan je gewoonweg beter binnenshuis blijven.
Snelheidsbeperkingen in een bebouwde kom en rond scholen, tot daar aan toe, maar die van de autosnelwegen vlogen eruit bij me. Vooral op de rustige uren en weekends zou er geen zijn van me. Die zich te pletter willen rijden, doen dat evengoed tg 120 km/u. Die flitspalen daar ook, die dienen enkel om de staatskas wat te spijzen. Anders hadden ze de auto's en motors al wel verplicht met begrenzer laten verkopen.

Gooi er voor mijn part al die regeltjes die aangepast worden etc ook maar uit. Niemand die ze nog snapt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be