Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Rita Verdonk uit de VVD gezet: (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94735)

Derk de Tweede 13 september 2007 13:05

Rita Verdonk uit de VVD gezet:

AMSTERDAM - De VVD heeft Rita Verdonk uit de fractie gezet. Zij gaat verder als onafhankelijk Kamerlid. Dat meldt RTL Nieuws.

De fractie was donderdag bijeen om over de positie van de voormalige minster van Vreemdelingenzaken te praten. Verdonk heeft eerder deze week opnieuw kritiek geuit op de koers van haar partij.

Partijleider Mark Rutte heeft haar na eerdere aanvaringen al gewaarschuwd dat hij geen afwijkende geluiden van haar meer zou accepteren.
Rutte en Verdonk hebben donderdagmorgen ongeveer een half uur met elkaar gesproken. Verdonk zou daarbij gezegd hebben dat haar uitspraken in de krant uit hun verband zijn gehaald. Rond kwart over één begon het overleg in de fractie.
Vreemdelingdebat
Aanleiding voor de fractievergadering was een bericht in De Telegraaf. Die krant meldde donderdag dat Verdonk maandag tijdens een besloten diner heeft gezegd: "De VVD is onzichtbaar in het vreemdelingendebat en daar moeten wij wat aan doen".
Zij benadrukte toen ook achter partijleider Mark Rutte te staan.
Volgens het AD heeft Verdonk tijdens een bijeenkomst in Utrecht ook gezegd over haar partij: "Naar de kiezer wordt niet geluisterd". Samenwerken met de PVV van Geert Wilders zou geen optie zijn, maar ze zou die partij niet willen uitsluiten als een toekomstige coalitiepartner.

einde citaat

Zou mij niks verbazen als de immer nog populaire Verdonk zich bij Wilders aansluit.

Zwartengeel 13 september 2007 13:09

Liberalen die buitengegooid worden omdat ze de partijlijn ter discussie stellen; waar hebben we dat eerder gezien?

Derk de Tweede 13 september 2007 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2924803)
Liberalen die buitengegooid worden omdat ze de partijlijn ter discussie stellen; waar hebben we dat eerder gezien?

De situatie is niet helemaal te vergelijken met die van Belgie, volgens mij wil Rita gewoon de VVD willens en wetens kapotmaken.

Praetorian 13 september 2007 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2924819)
De situatie is niet helemaal te vergelijken met die van Belgie, volgens mij wil Rita gewoon de VVD willens en wetens kapotmaken.

Deed ze dat al niet de laatste jaren? Dat lag er wel dik op.

jevaly 13 september 2007 13:24

Citaat:

en dat hoe is dat verschillend van DD?

anderzijds, lijst verdonck dat bekt niet zo.

misschien Verdonk: meer! proberen?

Derk de Tweede 13 september 2007 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jevaly (Bericht 2924843)
en dat hoe is dat verschillend van DD?

anderzijds, lijst verdonck dat bekt niet zo.

misschien Verdonk: meer! proberen?

Die gaat wellicht naar de PVV van Wilders, nog rechtser dan het VB.

Anna List 13 september 2007 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2924906)

dat Derk, is omdat het VB objectief gezien (ttz niet in Belgische context) eigenlijk geen rechtse partij is ... belgie kent objectief gezien geen rechtse partijen trouwens

evilbu 13 september 2007 13:56

Citaat:

Wel, wou Dedecker dat niet een beetje met de VLD?:-o

Hoe vaak komt het uit de fractie trappen van een partijgenoot voor in Nederland?
Ik bedoel, zal ze binnenkort ook definitief uit de partij getrapt worden

(En wie zal haar dan volgen binnen die VVD:oops: )

NL1985 13 september 2007 14:03

Bijna gelijk aan DeDecker... Verdonk vertegenwoordigd duidelijk de rechtse liberalen en die worden buitengegooid .. (Verdonk had meer stemmen dan Rutte)

Hertog van Gelre 13 september 2007 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NL1985 (Bericht 2924936)
Bijna gelijk aan DeDecker... Verdonk vertegenwoordigd duidelijk de rechtse liberalen en die worden buitengegooid .. (Verdonk had meer stemmen dan Rutte)

Fout. Verdonk vertegenwoordigt zichzelf.
De rechtse liberalen blijven, de slechte bestuurders vertrekken.

Herr Oberst 13 september 2007 14:09

Citaat:

Ik denk dat u de betekenis van de term 'rechts' niet goed begrijpt.

Sjaax 13 september 2007 14:10

Citaat:

Verdonk uit de fractie is nog niet zeker. Maar mocht het wel gebeuren dan zal Rita volgens mij niet naar Wilders gaan.
Wilders heeft zichzelf overschreeuwd met zijn verbod op de Koran. Daarmee is hij ongeloofwaardig geworden voor de meesten, behalve een kleine groep fascistische diehards.
Verdonk kan een zeer rechtse koers gaan varen, ongeveer in de buurt van DW en DD. Met die koers en met haar sterke persoonlijke imago als ex-minister kan ze veel meer kiezers bereiken dan schreeuwlelijk Wilders.

Derk de Tweede 13 september 2007 14:11

Nu op radio 1 Rita aan het woord:
http://portal.omroep.nl/radio?nav=utzlCsHdDoBlFyG

Even op het speakertje klikken.

Hertog van Gelre 13 september 2007 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2924956)
Verdonk uit de fractie is nog niet zeker. Maar mocht het wel gebeuren dan zal Rita volgens mij niet naar Wilders gaan.
Wilders heeft zichzelf overschreeuwd met zijn verbod op de Koran. Daarmee is hij ongeloofwaardig geworden voor de meesten, behalve een kleine groep fascistische diehards.
Verdonk kan een zeer rechtse koers gaan varen, ongeveer in de buurt van DW en DD. Met die koers en met haar sterke persoonlijke imago als ex-minister kan ze veel meer kiezers bereiken dan schreeuwlelijk Wilders.

Verdonk en Wilders verdienen elkaar.

En pas op: Verdonk is geen Dedecker.

willem1940NLD 13 september 2007 14:55

Ik zie eigenlijk slechts 2 mogelijke oplossingen:
1. het geschil wordt alsnog bijgelegd en de VVD behoudt haar stemmenkanon, zij het in een voornamelijk decoratieve functie
2. Rita start een eigen beweging die op veel punten nauw zal samenwerken - doch nimmer "opgaan in" - Leefbaar(Rdam)-1NL(Pastors/Sörensen) zowel als met PVV/Wilders, alsmede waar dat opportuun is ook met haar "oude liefde", de VVD.

Mijn overwegingen:

- Rita is iets gematigder dan Wilders en Wilders is niet geheel vrij van godsdienstige overwegingen (Rooms)
- Marco/Sörensen/Leefbaar/1NL zijn iets gematigder dan Rita en (voor haar) een streepje teveel bereid tot compromissen

Voor beide sporen zie ik als breekpunt: - geen 2 kapiteins op 1 schip.

Treffend toch wel het neo-PoCo gebeuren: Rita wordt vandaag teruggefloten/buitengezet omdat zij 100% GELIJK heeft, maar "dat zó niet mag zeggen", temeer waar zij zich formeel had geschikt in het haar toebedeelde Duwsterschap, na "democratisch" besluit van de VVD om niet de grootste stemmentrekker tot leider (m/v) te benoemen; haar keiharde oprechtheid en eigengereidheid kan door de quasi-sos Rutte niet langer worden getolereerd.

Heel vaag nog een andere doch door beider voorgeschiedenis verwaarloosbare optie: een compagnonschap van Rita met de quasi-liberaal Wouter Bos ....
:)

willem1940NLD 13 september 2007 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2924956)
............
................

Dat is van sommigen (adspirant-dhimmi) wel een mening, ja, maar beter zou je toch zelf eens de koran goed lezen èn wereldbreed het nieuws volgen over moslims.

http://www.redouan.nl/koran_nl.htm

liberalist_NL 13 september 2007 15:03

Citaat:

Als ze bij de VVD als hoofd was geweest, had ze wel de hele PVV als het ware leeggegeten. Ik moet zeggen, ze is geen goede politica, maar toch zeker een geschikte populiste. Ze spreekt het volk aan.

Hertog van Gelre 13 september 2007 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2925054)
Ik zie eigenlijk slechts 2 mogelijke oplossingen:
1. het geschil wordt alsnog bijgelegd en de VVD behoudt haar stemmenkanon, zij het in een voornamelijk decoratieve functie
2. Rita start een eigen beweging die op veel punten nauw zal samenwerken - doch nimmer "opgaan in" - Leefbaar(Rdam)-1NL(Pastors/Sörensen) zowel als met PVV/Wilders, alsmede waar dat opportuun is ook met haar "oude liefde", de VVD.

Mijn overwegingen:

- Rita is iets gematigder dan Wilders en Wilders is niet geheel vrij van godsdienstige overwegingen (Rooms)
- Marco/Sörensen/Leefbaar/1NL zijn iets gematigder dan Rita en (voor haar) een streepje teveel bereid tot compromissen

Voor beide sporen zie ik als breekpunt: - geen 2 kapiteins op 1 schip.

Dat klopt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2925054)
Treffend toch wel het neo-PoCo gebeuren: Rita wordt vandaag teruggefloten/buitengezet omdat zij 100% GELIJK heeft, maar "dat zó niet mag zeggen", temeer waar zij zich formeel had geschikt in het haar toebedeelde Duwsterschap, na "democratisch" besluit van de VVD om niet de grootste stemmentrekker tot leider (m/v) te benoemen; haar keiharde oprechtheid en eigengereidheid kan door de quasi-sos Rutte niet langer worden getolereerd.:)

1. Dat is niet de reden. Ze heeft zich voor de zoveelste keer niet aan haar afspraken gehouden;
2. Rutte is niet 'benoemd' maar gekozen door de leden.
3. Als je Verdonk 'oprecht' noemt scheelt er echt iets aan je beoordelingsvermogen.

Verdonk zou een slechte zijn voor élke partij. Er zitten veel 'rechtse' liberalen in de VVD maar wat ieder juist in het verkeerde keelgat schiet is haar onbetrouwbare en achterbakse gedrag.

Ik zie 100x keer liever de nog rechtsere maar werkelijk oprechte Pastors en Sørensen dan Mevr. R. Verdonk.

Sjaax 13 september 2007 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2924793)
Die krant meldde donderdag dat Verdonk maandag tijdens een besloten diner heeft gezegd: "De VVD is onzichtbaar in het vreemdelingendebat en daar moeten wij wat aan doen".

Het vreemdelingenstandpunt van Verdonk is natuurlijk achterhaald. Liberalen (ondernemers) willen geen tekort aan werkkrachten. Dat zit er wel aan te komen. Bijvoorbeeld in Rusland is er een gouverneur die mensen een vrije dag gaf om te vrijen, zie http://www.volkskrant.nl/buitenland/...e_te_bedrijven.
De daling van de bevolking die in Rusland aan de gang is, zal zich ook hier manifesteren. Enige toestroom van vreemdelingen wordt om die reden gewenst.
Een groot deel van de bevolking heeft dat nog niet door. Rita Verdonk heeft best kans op succes. Voor liberalen echter gaat een standpunt over beperking van de vreemdelingentoestroom in tegen ondernemersbelangen.

Brandaan 13 september 2007 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2925078)
Het vreemdelingenstandpunt van Verdonk is natuurlijk achterhaald. Liberalen (ondernemers) willen geen tekort aan werkkrachten. Dat zit er wel aan te komen. Bijvoorbeeld in Rusland is er een gouverneur die mensen een vrije dag gaf om te vrijen, zie http://www.volkskrant.nl/buitenland/...e_te_bedrijven.
De daling van de bevolking die in Rusland aan de gang is, zal zich ook hier manifesteren. Enige toestroom van vreemdelingen wordt om die reden gewenst.
Een groot deel van de bevolking heeft dat nog niet door. Rita Verdonk heeft best kans op succes. Voor liberalen echter gaat een standpunt over beperking van de vreemdelingentoestroom in tegen ondernemersbelangen.

Wat simplistisch, alsof de economie het enige is dat van belang is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be