sn00py |
13 september 2007 20:01 |
20 miljoen migranten erbij in Europa (tegen 2020)
van hln.be:
Citaat:
De Europese Commissie is bijna klaar met een plan om meer hooggeschoolde werknemers uit derde landen naar de Europese Unie te lokken. Via een speciale procedure zouden ze sneller toegang krijgen tot de arbeidsmarkt en een twee jaar geldige verblijfsvergunning in de vorm van een zogenaamde 'blue card' zou hen extra rechten bieden.
Tekorten opvangen
De Europese Commissie beschouwt legale immigratie al jaren als een middel om tekorten op de arbeidsmarkten op te vangen. Ze laat daarbij het oog vallen op hooggeschoolde werknemers, die op dit moment liever naar de Verenigde Staten trekken. Op 23 oktober presenteert bevoegd eurocommissaris Franco Frattini een concreet voorstel, maar op een conferentie in Lissabon lichtte hij reeds een tipje van de sluier op.
Snelle procedure
De toekomstige Europese richtlijn over de toelating van hooggeschoolde migranten voorziet de invoering van een snelle procedure, gebaseerd op een aantal gemeenschappelijke criteria. Buitenlanders met een arbeidscontract, de vereiste diploma's en een salaris "dat beduidend hoger ligt dan het minimumloon op nationaal niveau" moeten snel een 'blue card' te pakken kunnen krijgen.
Twee jaar
Die 'blue card' verleent de houders het recht om gedurende een periode van twee jaar in een bepaalde EU-lidstaat te verblijven en te werken. Die termijn kan verlengd worden. Na een periode van twee tot drie jaar zouden de buitenlanders onder bepaalde voorwaarden ook in andere EU-lidstaten aan de slag moeten kunnen. De procedure is Europees, maar de Commissie laat de lidstaten wel de vrijheid om zelf te bepalen of en hoeveel buitenlanders er op de natonale arbeidsmarkt nodig zijn.
"Geen bedreiging"
"We moeten immigratie niet zien als een bedreiging, maar als een verrijking en een onvermijdelijk fenomeen in de wereld van vandaag", zo verdedigde Frattini zijn voorstel. De commissaris verwijst naar de statistieken: 85 procent van de ongeschoolde arbeiders trekt naar de EU en slechts vijf procent gaat naar de VS. Omgekeerd trekt 55 procent van de geschoolde werknemers naar de VS en slechts vijf procent naar de EU.
Twintig miljoen arbreidskrachten nodig
Hoeveel migranten de Commissie met de 'blue card' hoopt te lokken, laat Frattini in het midden. Wel verwijst men bij het dagelijks bestuur van de EU naar studies die stellen dat het vergrijsde Europa tegen 2020 20 miljoen bijkomende migranten nodig zal hebben. (belga/hln)
|
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan mij bij die verrijking (buiten wat culinairs voor de liefhebber) met de beste wil van de wereld niets voorstellen. Nu gaan ze ons dat ook nog eens van een hoger niveau door de strot duwen. Kan iémand mij een concreet voorbeeld geven van die verrijking?
Als ze op Europees niveau ook al zo beginnen, is het ver gedaan. Ik versta het niet goed, hoe hoog is de werkloosheid in Vlaanderen onder hooggeschoolden? In Wallonië? In Frankrijk? Duitsland? Wat voor een bende incompetente vastgeroeste klootzakken zit daar eigenlijk aan het hoofd van Europa?
Eén troost hebben we: het zullen geen Turkse migranten zijn, want tegen 2020 is Turkije al l�*ng lid van de Unie en zullen er méér dan 20 miljoen uitgezwermd zijn...
|