Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Belgisch nationalisme. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95045)

Argusx43 18 september 2007 16:53

Belgisch nationalisme.

Al lang zijn er die in negatieve zin over vlaams-nationalisme praten, alsof het iets kwaadaardigs is.
Maar wat met belgicisten?
Daarnet in het VRT nieuws was het over zo'n mensen. Ze beginnen hun belgische tricolor buiten te hangen als reactie op de huidige stand van zaken, allemaal franstaligen natuurlijk.
Dit vind ik eigenlijk ook nationalisme, eigenlijk zoals Servië, die lang hebben blijven volharden in hun Joegoslavië, zoals deze belgische nationalisten.

Hopelijk sturen ze op den duur geen leger op ons af; zoals de serven wel deden!

Belgisch nationalisme dus. Dat vind ik wel iets bedreigend.

8-)

Argusx43 18 september 2007 19:13

Nationalisme of misschien communisme van de PS. A La Sovjet-Unie. Verschillende volken te samen drummen in één club. En het dan één natie noemen. Zo zie ik dit belgisch systeem.

AdrianHealey 18 september 2007 19:15

Er worden per definitie verschillende volkeren in een natie geduwd. Dat is evident. Tenzij jij zo autoritair gaat zijn om tegen anderen te zeggen hoe ze zich moeten voelen, natuurlijk.

Argusx43 18 september 2007 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2940066)
Er worden per definitie verschillende volkeren in een natie geduwd. Dat is evident. Tenzij jij zo autoritair gaat zijn om tegen anderen te zeggen hoe ze zich moeten voelen, natuurlijk.

Hoezo? Het is sowieso auotiritair om twee veschillende volkeren in één klein landje bijeen te duwen. Ze onozel en dom houden dat ze bijeen worden gedrumd is de kunst.

Jan van den Berghe 18 september 2007 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2940066)

Ik denk niet dat de Ieren zich zo "geduwd" voelden in de Ierse Republiek, integendeel. En ook niet de Grieken toen ze zich in het midden van de 19e eeuws losworstelden uit de Ottomaanse greep.

evilbu 18 september 2007 20:06

1 Bijlage(n)
Wie zal het zeggen.:?

liberalist_NL 18 september 2007 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 2939554)
Al lang zijn er die in negatieve zin over vlaams-nationalisme praten, alsof het iets kwaadaardigs is.
Maar wat met belgicisten?
Daarnet in het VRT nieuws was het over zo'n mensen. Ze beginnen hun belgische tricolor buiten te hangen als reactie op de huidige stand van zaken, allemaal franstaligen natuurlijk.
Dit vind ik eigenlijk ook nationalisme, eigenlijk zoals Servië, die lang hebben blijven volharden in hun Joegoslavië, zoals deze belgische nationalisten.

Hopelijk sturen ze op den duur geen leger op ons af; zoals de serven wel deden!

Belgisch nationalisme dus. Dat vind ik wel iets bedreigend.

8-)

België is een staat die ontstaan is als een uit Frankrijk gestuurd kraken dat overal om zich heen begon te grijpen. Het heeft de boel flink lopen verfransen, maar het beest heeft uiteindelijk een deel losser moeten laten omdat het anders het kraken een ''deadly blow'' zou bezorgen. Nu lijkt Vlaanderen alsnog onder de Belgische tentakels los te raken. Belgicisten willen dat het kraken de tentakels strakker aantrekt zodat er meer controle op het geheel is. Daarom is het een gevaarlijke ideologie.

Mitgard 18 september 2007 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 2940063)
Nationalisme of misschien communisme van de PS. A La Sovjet-Unie. Verschillende volken te samen drummen in één club. En het dan één natie noemen. Zo zie ik dit belgisch systeem.

tiens.
nederland: friezen, brabanders, limburgers... allemaal samengedrumd in één club. de nederlandse sovjet-staat. :roll:

Kim 18 september 2007 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2940237)
Belgicisten willen dat het kraken de tentakels strakker aantrekt zodat er meer controle op het geheel is. Daarom is het een gevaarlijke ideologie.

IJveren voor meer samenwerking en dialoog beschouw jij als een gevaarlijke ideologie??

Mitgard 18 september 2007 20:38

Citaat:

België is een staat die ontstaan is als een uit Frankrijk gestuurd kraken dat overal om zich heen begon te grijpen. Het heeft de boel flink lopen verfransen, maar het beest heeft uiteindelijk een deel losser moeten laten omdat het anders het kraken een ''deadly blow'' zou bezorgen. Nu lijkt Vlaanderen alsnog onder de Belgische tentakels los te raken. Belgicisten willen dat het kraken de tentakels strakker aantrekt zodat er meer controle op het geheel is. Daarom is het een gevaarlijke ideologie.

het feit dat er voornamelijk neofascisten het hardst aan de vlaanderen-onafhankelijk-ideologie trekken, doet mij besluiten dat dat de gevaarlijkste ideologie is.
ik heb nog geen belgicisten weten dwepen met het nazisme en de collaboratie.

liberalist_NL 18 september 2007 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2940300)
tiens.
nederland: friezen, brabanders, limburgers... allemaal samengedrumd in één club. de nederlandse sovjet-staat. :roll:

Watch and learn.

Mitgard 18 september 2007 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2940313)
Watch and learn.

de antieke rassenleer van de jaren twintig gaat ons overtuigen. :lol:

liberalist_NL 18 september 2007 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2940618)

Niet rassenleer, maar bevolkingsoverzicht. Vlamingen en Walen zijn twee verschillende volkeren, namelijk subcategoriën van Nederlanders en Fransen!

AdrianHealey 18 september 2007 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2940219)
Ik denk niet dat de Ieren zich zo "geduwd" voelden in de Ierse Republiek, integendeel. En ook niet de Grieken toen ze zich in het midden van de 19e eeuws losworstelden uit de Ottomaanse greep.

Alle Ieren voelen zich Ier? Die is nieuw.

AdrianHealey 18 september 2007 21:59

Citaat:

Belgicisten willen dat het kraken de tentakels strakker aantrekt zodat er meer controle op het geheel is. Daarom is het een gevaarlijke ideologie.

:lolabove:

Ik wou dat ik de mensen van politics hun gedachtenlezermachine had. Dat zou pas cool zijn.

AdrianHealey 18 september 2007 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 2940208)
Hoezo? Het is sowieso auotiritair om twee veschillende volkeren in één klein landje bijeen te duwen. Ze onozel en dom houden dat ze bijeen worden gedrumd is de kunst.

Wat de ene 2 verschillende volkeren noemt, is voor de andere 1 volk. Wat voor de andere 1 volk is, is voor de andere 3 verschillende volkeren.

Om maar iets te zeggen dat 'volkeren' een idiote term is die politiek eigenlijk geneutraliseerd moet worden.

Vlamingen bestaan in zoverre dat er mensen zijn die zich Vlamingen voelen.
Tenzij je geen probleem hebt met te zeggen wie wél en wie niét Vlaming is. Maar goed, ik verkies het minder autoritaire.

Mitgard 18 september 2007 22:02

jaja, en we hebben ook nog hallstatt nordics, alpines, borrebies, celtic nordics... krijgen die ook niet allemaal een eigen staat?
we kunnen misschien terug in stamverbanden gaan leven en onderling oorlog voeren zoals 2000 jaar geleden.

Jan van den Berghe 19 september 2007 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2940618)

Rassenleer? Bij mijn weten is dat een volkskundige kaart grotendeels gebaseerd op taalomschrijvingen.

Jan van den Berghe 19 september 2007 06:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2940665)
Alle Ieren voelen zich Ier? Die is nieuw.

Eens goed lezen: "Ik denk niet dat de Ieren zich zo "geduwd" voelden in de Ierse Republiek, integendeel."

Ik had het dus geenszins over het Ierse eiland, waar je inderdaad ook Britsgezinden vindt (meer bepaald in Noord-Ierland).

Kortaf 19 september 2007 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2940309)
IJveren voor meer samenwerking en dialoog beschouw jij als een gevaarlijke ideologie??

Wij weten al twee eeuwen waar de codewoorden "samenwerking" en "dialoog" voor staan. Het Belgicisme verpakt zichzelf in hoogdravende humanistische bewoordingen, maar berust eigenlijk op verzet tegen de democratie, op imperialisme en autoritarisme. Een gevaarlijke ideologie, dus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be