![]() |
Vraagje aan Dhr. Dewinter;
Artikel 80 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt : de gemeenteraadsleden, de vertrouwenspersonen bedoeld in artikel 12bis, de burgemeesters en de schepenen leggen, alvorens hun ambt te aanvaarden, de volgende eed af : "Ik zweer getrouwheid aan de Koning, gehoorzaamheid aan de Grondwet en aan de wetten van het Belgische volk" Verloochent u uw overtuiging als Vlaamsnationalist niet als u deze eed aflegt? |
De vraag is natuurlijk of je het ook meent wanneer je die woorden uitspreekt. :wink:
Stel dat ik morgen Vlaanderen onafhankelijk kan maken door met een belgische vod over m'n schouders door Brussel te lopen, wees gerust dat ik het zal doen. :wink: |
Op meineed staan vrij zware straffen. Ik zou maar beter handelen naar die eed, moest ik ze afgelegd hebben als politicus.
|
Het principe van trouw zweren aan de koning houdt in de monarchie te aanvaarden als gevolg van de grondwet.
Dus zolang de grondwet niet verandert zweer je trouw aan de koning, ook al is het je bedoeling de grondwet op dat punt te veranderen. In principe lieg je dus, en als iemand naar eer en geweten zou handelen legt hij/zij die eed niet af. Deze eed geldt wel niet voor parlementairen, enkel op gemeentelijk niveau |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De eerste VB mandataris die daarvoor vervold wordt , zal dan wel weer komen jammer zeker dat het een politiek proces is ?? |
Citaat:
|
Citaat:
in principe wel.[size=1](iets nieuws onder de zon?)[/size] blijkbaar moet een reactie hier 50 karakters bevatten. Ik heb er maar 1 |
The Paulus Experience schreef
Citaat:
Sorry, maar deze voorzet kon ik niet laten liggen... Niet persoonlijk, Paulus! |
Citaat:
|
Citaat:
.................................................. ............................. |
Citaat:
|
Citaat:
Hahahaha... :lol: :lol: Hilarisch, die belgicisten! |
Citaat:
|
Citaat:
:lol: :lol: :lol: |
Citaat:
Hoe zou dat toch komen dat die belgicisten niet veel stemmen halen? :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be