Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kerk boos om spotje over Jezus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95249)

Travis66 22 september 2007 09:16

Kerk boos om spotje over Jezus

Citaat:

Katholieke kerkleiders in België hebben zich boos gemaakt over een tv-spotje dat Jezus afbeeldt als een dikke hippie die wonderen verricht en schaarsgeklede dames oppikt. Dat meldt Katholiek Nederland, de internetsite van de Nederlandse bisschoppen, vandaag/vrijdag onder aanhaling van de persagentschappen ANP en AFP.

De bisschoppen zeggen dat ze "best tegen een grapje kunnen" over bijvoorbeeld nonnen of priesters, maar dat de betreffende commercial een grens overschrijdt. "Om Jezus te zien afgebeeld als een puberale nietsnut, dat gaat voorbij aan de grenzen van respectabiliteit".

RTL zendt het reclamespotje, ter promotie van Plug TV, uit op de Belgische televisie. In het filmpje verricht Jezus wonderen om zijn plezier in een nachtclub te vergroten. Hij tovert een fles whisky op de bar en verandert twee dames in schaars geklede schoonheden.
Aan het eind van het filmpje wordt Jezus door God de Vader op het matje geroepen.

Volgens het religieus nieuwsagentschap Cathobel had Eric De Beukelaer, woordvoerder van de bisschoppenconferentie, op 12 september in naam van de bisschoppen zijn beklag over het spotje gemaakt bij de Jury voor Ethische reclame. Hij drong er bij de Jury onder meer op aan bij RTL aan te dringen op het zo snel mogelijk intrekken van het spotje.
Vrijdag liet de Jury voor Ethische reclame weten dat het spotje een kwestie van 'goede smaak' is.

Bekijk het filmpje op http://www.plugtv.be/.
Grappig filmpje. Maar natuurlijk zijn ze weer op hun pik getrapt. Dat maakt het nog beter eigelijk.

Bhairav 22 september 2007 09:23

Ze worden ook graag uitgelachen. Het einde lijkt dan dichterbij te komen...

circe 22 september 2007 09:25

Tijd voor massale betogingen, auto's in de fik, vandalisme en ineengeslagen cameraploegen!

Zo moeten we dat toch doen dacht ik?

PollyCorrect 22 september 2007 09:39

Ja, inderdaad. Waar zijn de afgebrande huizen der diplomaten?

Het filmpje is wel erg lelijk, én onnozel. Alleen al dat 'Jezuz' een gouden kruis om zijn nek draagt is ongelooflijk kitsch.

lombas 22 september 2007 09:43

Och ja, ze hebben daar nu zo'n Ethische Raad, laat ze dan toch gerust klagen.

Bij de reacties op het bericht op de site van de Gazet van Antwerpen staat iets waar ik volledig achter sta: Wie werkelijk vertrouwt op Jezus en zich aan Hem toevertrouwt, kan alleen bedroefd zijn als anderen Hem bespotten of laten bespotten.

Bovenbuur 22 september 2007 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 2948522)
Ja, inderdaad. Waar zijn de afgebrande huizen der diplomaten?

Die mogen toch pas als je hem als hond afbeeld?

Bovenbuur 22 september 2007 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2948527)

Bij de reacties op het bericht op de site van de Gazet van Antwerpen staat iets waar ik volledig achter sta: Wie werkelijk vertrouwt op Jezus en zich aan Hem toevertrouwt, kan alleen bedroefd zijn als anderen Hem bespotten of laten bespotten.

Kan alleen bedroefd zijn als anderen hem LATEN bespotten, dat betekent dat je hem zelf niet mag LATEN bespotten, wat betekent dat als iemand hem bespot je daar wat aan moet doen. Laat ons ketters toch eens met rust!

system 22 september 2007 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2948637)
Kan alleen bedroefd zijn als anderen hem LATEN bespotten, dat betekent dat je hem zelf niet mag LATEN bespotten, wat betekent dat als iemand hem bespot je daar wat aan moet doen. Laat ons ketters toch eens met rust!

Ik ben van oordeel dat je niemand moet bespotten. Noch Jezus, noch Mohammed, noch om het even wie.

Er stelt zich alleen een probleem: wat is bespotten en wat niet. Dat is nogal subjectief. Bij de ene is bespotten slechts humor, een andere voelt zich bij dezelfde humor gekwetst in zijn geloof en in 'zijn ziel'. Moeilijk een duidelijke lijn in te trekken.

Andro 22 september 2007 11:24

Extreme types die hun hele hebben en houden hebben opgehangen aan een opperwezen, geloof of ideologie staan bekend om hun beperkte incasseringsvermogen, moeite met relativering, gebrek aan gevoel voor humor, gebrekkige assertiviteit, en nog meer eigenschappen die doen denken aan bekende persoonlijkheidsstoornissen.

Travis66 22 september 2007 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2948650)
Ik ben van oordeel dat je niemand moet bespotten. Noch Jezus, noch Mohammed, noch om het even wie.

Er stelt zich alleen een probleem: wat is bespotten en wat niet. Dat is nogal subjectief. Bij de ene is bespotten slechts humor, een andere voelt zich bij dezelfde humor gekwetst in zijn geloof en in 'zijn ziel'. Moeilijk een duidelijke lijn in te trekken.

System, je hebt gelijk hoor, iemand bespotten is niet beleefd. Toch niet als je iemand bespot die nog (of ooit heeft ge-)leeft.

Maar waar ik absoluut geen respect voor heb zijn mensen die zeggen dat ze "zijn beledigd" omdat je hun "profeet" belachelijk maakt.

Er zijn ook mensen waar ik naar opkijk (Randi, Dawkins, Hitchens, Einstein, Da Vinci, Newton, ...) Als iemand hen uitlacht, dan ben ik toch niet beledigd? Waarom zou ik me beledigd moeten voelen? Die mensen kunnen beledigd zijn, maar ik toch niet?

Havana 22 september 2007 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2948527)

Wie werkelijk vertrouwt op Jezus en zich aan Hem toevertrouwt, kan alleen geluk vinden als hij anderen onvoorwaardelijk liefheeft en steunt - hij zou zij bezittingen weggeven aan armen en zou zich inzetten om armen, gehandicapten en behoeftigen te helpen. Hij zou zich tevreden stellen met enkel het noodzakelijke en vindt zijn geluk in het delen.
Jammer genoeg zijn deze echt overtuigde gelovigen erg, maar dan ook erg zeldzaam. In de parochie waar ik woon ken ik er... geen. En al zeker niet onder de kerkgangers.

system 22 september 2007 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 2948952)
Wie werkelijk vertrouwt op Jezus en zich aan Hem toevertrouwt, kan alleen geluk vinden als hij anderen onvoorwaardelijk liefheeft en steunt - hij zou zij bezittingen weggeven aan armen en zou zich inzetten om armen, gehandicapten en behoeftigen te helpen. Hij zou zich tevreden stellen met enkel het noodzakelijke en vindt zijn geluk in het delen.
Jammer genoeg zijn deze echt overtuigde gelovigen erg, maar dan ook erg zeldzaam. In de parochie waar ik woon ken ik er... geen. En al zeker niet onder de kerkgangers.

En hoe stelt u zich dan die Jezus voor?

Esperanza 22 september 2007 16:01

Och, het is niet het enige waar ze nu weer over vallen :

Citaat:

Kerkfabriek boos over Lam Gods-affiche De Standaard

De Kerkfabriek van de Sint-Baafskathedraal in Gent is in haar wiek geschoten na het verschijnen van een reclame-affiche in de krant De Standaard. Daarin staat het Lam Gods afgebeeld. Alleen is het lam vervangen door een lama.

De titel "Het Lama Gods?" met daaronder de aansporing "Word kunstkenner" moet reclame maken voor een verzamelreeks kunstboeken.

Lezers van de krant kunnen ze voor een voordeelprijs in huis halen. "Een aandachtstrekker voor zuiver commerciële doeleinden.

De Kerkfabriek meent dat hier een religieus voorwerp en een religieuze symboliek misbruikt worden", luidt het. (belga/dm)

Desiderius 22 september 2007 16:06

Yup, ik heb gisteren heel de avond lang molotov-cocktails zitten afvullen in de garage. Ge zult wel zien; morgen staat hier heel de buurt in lichterlaaie. En die tekenaars / regisseurs / beelekesmakers hebben in no time een fatwah aan hunne rekker !

Havana 22 september 2007 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2949322)
En hoe stelt u zich dan die Jezus voor?

Zoals beschreven in de Bijbel.

godisanidiot 22 september 2007 16:42

Ridiculiseren blijft beste verweer tegen religie.

system 22 september 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 2949406)
Zoals beschreven in de Bijbel.

In de bijbel zijn er toch verschillende Jezussen. De Jezus die zich kwaad maakt. De Jezus die zieken geneest. De Jezus die een olijfboom vervloekt omdat hij geen vruchten draagt. De Jezus die aanzit aan tafel met prostituees. De Jezus die hongerigen te eten geeft. De Jezus als slemper. De Jezus die uit de dode opstaat. De Jezus die dreigt met geweld. De Jezus die een overspelige vrouw redt van de steniging, de Jezus die...

Ik kan er niet altijd een lijn in zien. Maar u misschien wel. Verlicht onze geest.

system 22 september 2007 19:31

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 2948900)
System, je hebt gelijk hoor, iemand bespotten is niet beleefd. Toch niet als je iemand bespot die nog (of ooit heeft ge-)leeft.

Maar waar ik absoluut geen respect voor heb zijn mensen die zeggen dat ze "zijn beledigd" omdat je hun "profeet" belachelijk maakt.

Er zijn ook mensen waar ik naar opkijk (Randi, Dawkins, Hitchens, Einstein, Da Vinci, Newton, ...) Als iemand hen uitlacht, dan ben ik toch niet beledigd? Waarom zou ik me beledigd moeten voelen? Die mensen kunnen beledigd zijn, maar ik toch niet?[/quote]

Neen maar het is niet omdat u niet geschokt bent, dat zij dat niet zijn. Dat is juist het probleem met de term 'bespotten'. Ik denk dat als we in Middeleeuwen, Jezus zouden bestempeld hebben als een 'slemper', dat vele mensen 'geschokt' zouden zijn geweest. Nu kunt u aanvoeren: ja, maar we leven niet meer in de Middeleeuwen. Dat is ook zo, maar de islam heeft nog altijd die 'middeleeuwse' gevoeligheid, als ik het tenminste zo mag uitdrukken. Vele islamieten geloven nog vaak zonder het nodige relativeringsvermogen in hun godsdienst. En dat schept problemen in een maatschappij waar iedereen wordt aangezet tot en opgevoed wordt in een 'kritisch' denken.

circe 22 september 2007 19:49

Eén van de tekenen van verdere islamizering van Europa is dat - en ik kan ze geen ongelijk geven - de christenen (katholieken, protestanten, noem maar op) DOOR die ongenaakbare houding van de islamieten, uiteraard ook zelf meer op hun strepen gaan staan.

Nochtans hadden we daar net die barrière doorbroken (The life of Brian?) en nu kunnen we lekker met z'n allen weer terug achteruitboeren.

En dat er nu géén enkele slinxe multiculler commentaar heeft op de commentaar over dat spotje! Of we gaan fatwa's over de makers uitspreken!

Boadicea 22 september 2007 19:55

Alle, dat was toch een grappig filmke. Negeer Jesus en de kerk wordt kwaad, gebruik hem en het is heiligschennis.

Mensen monotheïsten hebben toch het monopolie van azijnpissers te zijn. Een ander mogen ze met hun gewassen brein wel afbreken, maar oei, trap eens niet op HUN teen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be