Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Helpt een pact tussen christendom en islam tegen cultuurspanningen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95254)

Chipie 22 september 2007 13:08

Helpt een pact tussen christendom en islam tegen cultuurspanningen?

Helpt een pact tussen christendom en islam tegen cultuurspanningen?

Het kan God weinig schelen hoe we hem noemen, betoogde bisschop Tiny Muskens. „Waarom zouden we niet allemaal samen zeggen: We noemen God voortaan Allah?”, aldus de geestelijke vorige maand in NRC Handelsblad.

Vandaag sluit Egbert Schuurman, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Eerste Kamer, zich daarop aan. Hij pleit in NRC Handelsblad voor een “pact tussen christendom en islam”. Afgezien van de verschillen, en historische conflicten, zouden er veel overeenkomsten zijn tussen een “versterkt christendom” en de “reformatorische islam”.

Die overeenkomst manifesteert zich in de gedeelde cultuurkritiek, constateert Schuurman als hoogleraar Reformatorische Wijsbegeerte. „Beide geloven verzetten zich tegen het lege westerse materialisme en de overheersende rol van het westerse denken.” Schuurman hoopt dat een eventuele toenadering moslims doet inzien dat het westen niet één pot nat is. „Dat ook veel christenen in de westerse wereld kritiek op hun cultuur hebben.”

En dan heeft men een forum geopend, waar men een antwoord vraagt op volgende vragen:

Wat denkt u?
  • Kan een pact tussen christelijke en islamitische geestelijken, en hun achterban, een remedie zijn tegen cultuurspanningen?
  • Zou dat voor de integratie weleens veel effectiever kunnen uitpakken dan het propageren van secularisme en vrije, westerse waarden?

Forum hier te volgen.

Wat denkt U?

jevaly 22 september 2007 14:13

in een ideale wereld waar alle mensen verlichte denkers zijn, is dit een logische evolutie. in het huidige europa is dit pure waanzin.
De radicale moslims/christenen gaan nooit 'toegeven' dat het Christendom evenwaardig is aan de Islam, wie dat gelooft is rijp voor het schrijven van een nieuwe versie van 'sprookjes van 1001 nacht'

MaGNiFiCaT 22 september 2007 15:32

Laten we God Allah noemen. 8O Wat een zotternij.:?

koolvis 22 september 2007 19:08

Het kan god wel worst wezen, maar ons niet, laat ons Christenen God God blijven noemen.
"Allah" is van de oorlogskreet "Allah Akbar" al betekent ze letterlijk dat God groot is." Doet me denken aan "God mit Uns"

Dat we samen; christenen, molims en vrijzinnigen; kunnen streven naar minder materialisme en hebzucht, voor meer rechtvaardigheid, eerbied voor het milieu enz. ben ik het eens. Maar geen islmitische kreten in onze kerken!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Rob van der Sloot zegt:
zaterdag 22 september 2007, 14:55 uur
De meeste leiders en beoefenaars van christendom en islam zijn zover van de oorsprong afgedwaald, dat de essentie daar niet meer terug te vinden is. Voor ieder mens op deze aarde geldt: “Het koninkrijk der hemelen is binnen in u” en “zoals je zaait zul je oogsten”. Als deze twee simpele universele wetten, die in ieder religieus boek zijn terug te vinden, niet meer worden (na)geleefd, ontstaat scheuring op scheuring. Dat is de wereldwijde religieuze seculaire werkelijkheid van vandaag. Als deze wetten wel weer worden nageleefd, komt de eenwording vanzelf. En dat gebeurt vandaag de dag onder invloed van miljoenen mensen die de weg naar binnen, naar het transcendente Goddelijke niveau van bestaan, hebben terug gevonden.

manta 22 september 2007 19:26

Als christenen hun religie blijven nekken om anderen een plezier te doen , dan zal god nogal snel allah genoemd worden ....:?
Staat er in de 10 geboden niets over andere goden vereren ???? Dat ze die tekst eens eerst lezen ...;-)

Esperanza 22 september 2007 21:38

Citaat:

Als deze wetten wel weer worden nageleefd, komt de eenwording vanzelf. En dat gebeurt vandaag de dag onder invloed van miljoenen mensen die de weg naar binnen, naar het transcendente Goddelijke niveau van bestaan, hebben terug gevonden.
Het Transcendente Goddelijke Niveau Van Bestaan....

:rofl:

Enfin. Heb je nog meer van die onzin?

Esperanza 23 september 2007 07:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2948873)
Kan een pact tussen christelijke en islamitische geestelijken, en hun achterban, een remedie zijn tegen cultuurspanningen?

Je loopt achter. Je kunt er namelijk je klok op gelijkzetten dat het Vaticaan en een lange reeks islamitische landen het perfect met elkaar kunnen vinden wanneer het er op aankomt om bvb. VN-conferenties over ethische kwesties te saboteren.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2948873)
Zou dat voor de integratie weleens veel effectiever kunnen uitpakken dan het propageren van secularisme en vrije, westerse waarden?

Effectiever? Nog niet veel van bemerkt. Eerder het tegendeel. Het mooiste voorbeeld is het IVRK dat door aanhoudende druk van voormelde landen zijn bedoeling grotendeels is voorbijgeschoten.

circe 23 september 2007 07:14

En als ze god nu eens allemaal Jahweh gingen noemen? Volgens mij was die toch eerst?

andev 23 september 2007 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 2949288)
Laten we God Allah noemen. 8O Wat een zotternij.:?

We kunnen ze beter allebei vervangen door "Sneeuwwitje en de zeven dwergen"!

bentje 23 september 2007 10:52

Ik denk niet dat Islamieten Allah God zouden willen noemen, dus waarom moeten wij maar weer eens water bij onze wijn doen?
Geen denken aan, trouwens, hun idee over God (alias: Allah ;-) ) is heel anders dan die van de Westerse beschaving.
Hun Allah heeft "onvergeefbare zonden", onze God "veroordeeld de zonde, niet de zondaar".
Ze bestempelen het al als iets anders, wat zouden we het dan hetzelfde gaan noemen?
Een barkruk is ook een stoel, maar een stoel geen barkruk

Jukes 23 september 2007 10:57

Weer zo'n typisch voorstel van slappelingen die, als ze in de hoek worden gedrumd er nog denken uit te geraken met palaberen of het op een halfslachtig akkoordje gooien. Dit soort houding wordt de ondergang van het westen, dat is nu wel 100% zeker.

circe 23 september 2007 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 2951041)
We kunnen ze beter allebei vervangen door "Sneeuwwitje en de zeven dwergen"!

Volgens mij zijn er een deel die in Roodkapje geloven en een paar ook in Doornroosje.

Laten we er dus "Doornkapje en de zeven dwergen" van maken.

driewerf 23 september 2007 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 2951047)
Ik denk niet dat Islamieten Allah God zouden willen noemen, dus waarom moeten wij maar weer eens water bij onze wijn doen?
Geen denken aan, trouwens, hun idee over God (alias: Allah ;-) ) is heel anders dan die van de Westerse beschaving.

God van de Westerse beschaving? 8O

Sinds wanneer heeft de Westserse beschaving een god? Dat de christenen in fantasiefiguren geloven (naast de joden, de moslims, de sikhs, de hindoes en heel de reutemeteut), betekent nog niet dat er een god is.

Bovenbuur 23 september 2007 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koolvis
Het kan god wel worst wezen, maar ons niet, laat ons Christenen God God blijven noemen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koolvis
"Allah" is van de oorlogskreet "Allah Akbar" al betekent ze letterlijk dat God groot is." Doet me denken aan "God mit Uns"

Je ontkracht hier al je eigen argument, Allah komt net zo goed van Allah Akbar als God van God mit uns. Ik zie geen enkele reden om een eigen woord te vervangen door een leenwoord, maar dit is ook geen argument tegen.

Citaat:

Dat we samen; christenen, molims en vrijzinnigen; kunnen streven naar minder materialisme en hebzucht, voor meer rechtvaardigheid, eerbied voor het milieu enz. ben ik het eens. Maar geen islmitische kreten in onze kerken!
Citaat:

Volgens mij gaat het niet om vrijzinnigen, het gaat om verzet tegen secularisme en vrije westerse waarden, om verzet tegen een maatschappij van homohuwelijken, abortus, euthanasie, prostitutie, hollywoodfilms, alcohol en internet. Ik denk niet dat de vrijzinnigen uitgenodigd worden...

[edit]Mmh, waarom ik die eerste dubbele quote niet eengemaakt krijg...[/edit]

driewerf 23 september 2007 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door koolvis (Bericht 2949754)
Het kan god wel worst wezen,

laten we hem worst noemen.

Bovenbuur 23 september 2007 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 2952321)
laten we hem worst noemen.

Of onzin.

Onzin is groot!
Maar mijn onzin is groter!
Goedendag, ik kom langs de deur om onzin te verkopen...

bentje 24 september 2007 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 2952275)
God van de Westerse beschaving? 8O

Sinds wanneer heeft de Westserse beschaving een god? Dat de christenen in fantasiefiguren geloven (naast de joden, de moslims, de sikhs, de hindoes en heel de reutemeteut), betekent nog niet dat er een god is.

Laat ons er wel nog steeds vanuit gaan dat in de Westerse landen het grotendeel van de mensen nog katholiek zijn. Of tenminste Christen.

driewerf 24 september 2007 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 2952615)
Laat ons er wel nog steeds vanuit gaan dat in de Westerse landen het grotendeel van de mensen nog katholiek zijn. Of tenminste Christen.

hoop en al heeft de meerderheid een pletske water over hun koppeke gekregen toen ze nog te onmondig waren om er hun mening over te zeggen. Maar ze tonen door massaal weg te blijven uit de kerken hun ware gedacht.

Praetorian 24 september 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2952326)
Of onzin.

Onzin is groot!
Maar mijn onzin is groter!
Goedendag, ik kom langs de deur om onzin te verkopen...

Bovenbuur 24 september 2007 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 2953129)

Mijn onzin is de Grote Onzichtbare Paarse Tuinkabouter(vzhm), en die is veel beter dan jouw spaghetti onzin.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be