Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   bloedworst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95309)

MaGNiFiCaT 24 september 2007 00:26

bloedworst

Wie eet graag bloedworst, wie niet, en waarom?

Ik hou van bloedworst, zowel rauw, met boterhammen, als gebakken, met bijv appelmoes. Vele mensen walgen bij het zien van bloedworst. Het is nogthans nogal lekker.

Duupje 24 september 2007 00:31

Ge moet u echt wel HEEL hard vervelen volgens mij. :lol:

Jaani_Dushman 24 september 2007 00:32

1 Bijlage(n)
Morcilla de Burgos is anders ook heel lekker. :-P

Jaani_Dushman 24 september 2007 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2952498)
Morcilla de Burgos is anders ook heel lekker.

Maar de omgevingsfactoren waren er ook wel naar, om optimaal te genieten van mijn schotel morcilla. Eerst een dag fietsen met regen en fameuze rukwinden. Dan toekomen in een dorpje waar welgeteld vier mensen wonen (de pastoor, zijn huishoudster, een cafébaas en zijn vrouw). De electriciteit uitgevallen door de wind, ijskoud dorpje, pikdonker en enkel licht van de open haar die achter jou staan te branden.
Kan het nog gezelliger dan dat? :-P

Trajanu$ 24 september 2007 04:18

Niks boven een reuzegrote bloedworst, wat appelmoes en nen boterham!

Gogolski 24 september 2007 07:52

Bloewuste zijn de max! (mee andjuun, nie mee rozijnen!)

manta 24 september 2007 08:04

:cheer:Beuling ... :cheer:
't Zou een verplicht vak op school moeten zijn 8-)

Derk de Tweede 24 september 2007 10:16

Is dat gemaakt van zielige paarden? 8O

Ik-haat-afwassen 24 september 2007 10:21

Ik heb er nog 3 liggen in mijne vriezer. :thumbsup:

Tavek 24 september 2007 10:26

Smerig

Laya 24 september 2007 10:58

Ik krijg het gewoon niet binnen! Heb er van mijn leven zelfs nog niet van geproeft, het is sterker dan mezelf :-(
Lang leve witte trippen met rode kool en worst met appelmoes ;-)

Knuppel 24 september 2007 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 2952497)
Ge moet u echt wel HEEL hard vervelen volgens mij. :lol:

Bloedworst is van bloed, orgaanvlees en vette vleesrestjes van het pas geslachte varken gemaakt. Ze heeft heel veel kaloriën en dus voordelig voor wie wil besparen op zijn electrisch vuurtje. Bloedworst is echter af te raden voor mensen die een te hoog uninezuurgehalte in hun bloed, jicht en ...winterhanden willen vermijden.

De Garde 24 september 2007 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2952833)

Nee, varkensbloed. Bij een traditionele slachting wordt eerst met een houten hamer de schedel ingeslagen en dan de strot overgesneden. Het bloed wordt opgevangen en dat is het basisingrediënt van bloedworst.

De Garde 24 september 2007 11:11

Voor de rest: liever een stukje koud bij een Breughelmaal, samen met de witte pens en allerlei andere toestanden (zolang het maar eindigt met liefst nog wat lauwe rijstpap met bruine suiker).

parcifal 24 september 2007 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2952833)

Nee, van dampend vers varkensbloed met brood en ajuin. Njam.

Ik heb als kind van een jaar of 8 nog geholpen bij een thuisslachting van
een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder. ;-)

Een redelijk impressionante ervaring als kind, kan ik je vertellen.
Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.

De Garde 24 september 2007 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 2952971)

een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder. ;-)

Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.

Zo'n beest heeft wel force hé. Maar ze zouden ieder kind gewoon moeten verplichten om zo'n slachting te zien. Ze kunnen maar weten waar hun eten vandaan komt. Dan zouden ze ook niet altijd al die fabels geloven die er over vertelt worden.

Een vroegere buur slachte ook konijnen en in de Gentse vismijn werd de paling levend gestroopt. Die beesten kronkelden na een half uur nog in de zak.

Laya 24 september 2007 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 2952971)

een varken :

Yep, heb die eer ook gehad... alleen jammer dat de slachter van dienst niet echt goed had geklopt en het beest niet van de eerste keer dood was :evil: krijsen dat het deed! Is bijna 30 jaar geleden en ik hoor het scherpe geluid nog als ik eraan denk.
Nog zoiets, mijn grootmoeder hield konijnen en een witte met rode ogen was 'het mijne'. Op een dag kwam haar broer er eentje halen om te slachten en pakte hij toch wel het mijne zeker! Mijn grootmoeder vroeg hem een ander te nemen maar hij wou dat konijn... ik wenen en wat kon het die vent schelen, hij hing het beest levend met zijn poten aan de waslijn en gaf het met de zijkant van zijn hand een slag in de nek en begon het te villen.
Gelukkig zag ik die vent niet te veel maar ik heb er geen woord meer tegen gezegd! Tja, in een andere draad zou ik er nog iets bijzeggen maar we zijn hier in k&k he, niet in vreemdelingen en integratie.

Laya 24 september 2007 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2952988)
Zo'n beest heeft wel force hé. Maar ze zouden ieder kind gewoon moeten verplichten om zo'n slachting te zien. Ze kunnen maar weten waar hun eten vandaan komt. Dan zouden ze ook niet altijd al die fabels geloven die er over vertelt worden.

Een vroegere buur slachte ook konijnen en in de Gentse vismijn werd de paling levend gestroopt. Die beesten kronkelden na een half uur nog in de zak.

Yep, die paling heb ik ook gezien, wij gingen die 'levendig vers' gaan halen in Overmere, die worden idd levend gestroopt. Verdorie ik verschiet ervan dat ik nog geen veggie ben!

Duvelke 24 september 2007 11:37

iets anders?

Duvelke 24 september 2007 11:37

in de zin van: ik steek bloedworst in mijn reet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be