Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Engels is tweede taal in Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95365)

Kay_ 25 september 2007 12:00

Engels is tweede taal in Brussel

Citaat:

Engels is tweede taal in Brussel
Citaat:

Het Engels is de tweede taal geworden in Brussel. Dat blijkt uit een studie van Philippe Van Parijs, professor aan de UCL.

Het onderzoek wijst op de explosieve manier waarop het Engels zich verspreidt. "Wanneer de adolescenten van vandaag hun talenopleiding achter de rug zullen hebben, is het waarschijnlijk dat de rangorde van de drie talen" op Belgisch niveau "omgekeerd zal zijn", luidt het. "Het Engels zal de eerste taal van het land geworden zijn, het Nederlands de tweede en het Frans komt op de derde plaats."

Het Engels is de tweede taal geworden in Wallonië en Brussel. Het Frans blijft wel de tweede taal in Vlaanderen. (belga/tdb)
Het Angelsaksisch model wordt binnenkort dus de standaard in Brussel en niemand die er tegen protesteert.

Jan van den Berghe 25 september 2007 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2955210)
Het Angelsaksisch model wordt binnenkort dus de standaard in Brussel en niemand die er tegen protesteert.

Ik zou eerst wel eens willen zien wat de afbakening van het onderzoek was. Immers, als ik in Brussel ben hoor ik hoofdzakelijk Frans. Geen Engels.

Chipie 25 september 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2955239)
Ik zou eerst wel eens willen zien wat de afbakening van het onderzoek was. Immers, als ik in Brussel ben hoor ik hoofdzakelijk Frans. Geen Engels.

Frans is daar de eerste taal...
Het gaat om de tweede taal... ;-)

Kay_ 25 september 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2955239)

Ik hoor hier heel veel Engels toch, al moet ik er natuurlijk zeggen dat ik op het Schumanrondpunt werk bij de Europese instellingen ed.

Libro 25 september 2007 12:47

Valt op dat Nederlands niet de tweede taal is.

Bhairav 25 september 2007 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 2955298)

:roll:

Dimitri 25 september 2007 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2955248)
het Schumanrondpunt

Je gaat me toch niet vertellen dat er echt zoiets bestaat hè? 8O

Als dat voor Nederlands moet doorgaan...

100% VLAMING 25 september 2007 14:21

Zo is het ook begonnen met het Frans in Brussel. ;)

Dimitri 25 september 2007 14:23

Ik neem overigens aan dat het onderzoek gaat over talenkennis en niet over de talen die gesproken worden als moedertaal.

In dat opzicht is het niet zo vreemd natuurlijk dat er in Brussel veel Engels gesproken wordt.

d24e 25 september 2007 14:50

Goed zo, laat heel Europa maar Engels leren via de media. No more dubbing.

hurycane 25 september 2007 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 2955298)

Ja seg en het Engels is het Fraans als tweede taal aan het verdringen in Vlaanderen.

Toch maar niet bij Nederland dan ? Misschien eens vragen aan Engeland of misschien ineens de UK ?

robert t 25 september 2007 15:11

[quote=hurycane;2955559]
Citaat:

Ja seg en het Engels is het Fraans als tweede taal aan het verdringen in Vlaanderen.

Logisch. Engels is dé wereldtaal op economisch en wetenschappelijk vlak.
Citaat:

Toch maar niet bij Nederland dan ? Misschien eens vragen aan Engeland of misschien ineens de UK ?
Nee hoor. In Nederland is Engels al decennia lang de tweede taal. Geen enkel probleem.

Jazeker 25 september 2007 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurycane (Bericht 2955559)

Misschien kan je op ebay wat logica vinden om in je bericht te steken?

Kazan 25 september 2007 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurycane (Bericht 2955559)

1. Ik vind dat we 'bij' niemand moeten,
  2. Indien, we toch bij iemand moeten: bij Nederland want Nederlands blijft de 1e taal. Is dat niet logischer?

Kay_ 25 september 2007 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2955484)
Je gaat me toch niet vertellen dat er echt zoiets bestaat hè? 8O

Als dat voor Nederlands moet doorgaan...

Schuman rondpunt dus.
Een spatie vergeten is geen zonde tegen het Nederlands, hoor.

manta 25 september 2007 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2955210)

TAK protesteert er al zo lang om het nederlands te behouden ...:?

Pavolini 25 september 2007 19:57

Amerikanisering en dus ook verengelsing is een zeer ernstig probleem voor de Europese volkeren waaronder het Vlaamse. De Vlaamse Beweging heeft hier naar mijn mening te weinig aandacht voor.

Asshen Sukar 25 september 2007 20:14

Alle Vlamingen in Brussel gaan wonen.

djimi 25 september 2007 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar (Bericht 2956340)
Alle Vlamingen in Brussel gaan wonen.

Liever niet, hoor!

Een kleine half miljoen is méér dan genoeg om 'de balans' in evenwicht te krijgen.

Vooral als het jonge en kroostrijke gezinnen zouden zijn die zich hier komen vestigen. Maar d�*t zie ik net dié nog niet onmiddellijk gaan doen.

Jan van den Berghe 26 september 2007 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2955248)
Ik hoor hier heel veel Engels toch, al moet ik er natuurlijk zeggen dat ik op het Schumanrondpunt werk bij de Europese instellingen ed.

Tja, daar. Schuman staat evenwel niet symbool voor heel Brussel. Ga eens naar Ganshoren, Schaarbeek, Jette, de Louisalaan in Brussel, enz. Daar hoor je nauwelijks of geen Engels. Wel Frans, Nederlands, Arabisch, Italiaans, Spaans, enz.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be