Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Histories (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9540)

Volksstorm 19 februari 2004 09:23

Vanavond allemaal naar "Histories" op Canvas kijken, beste mensen!

Vorige week begon een vierdelige reeks over de Waffen-SS. Vanavond is voormalig VU-senator en Waffen-SS'er Oswald Van Oothegem te gast, volgende week Tony Van Dijck. De reeks sluit af met "Operatie Odessa".

Ik moet jullie wel waarschuwen voor mogelijk ergerlijke slordigheden. Zo sprak de koe van een presentatrice (Catherine Van Eylen) o.a. van "de strengste rascriteria" bij de Waffen-SS, terwijl dat uitgerekend het éérste volwaardig Europese leger was. Het recruteerde onder �*lle Europese volkeren, zodanig dat aan het einde van de Oorlog het percentage niet-Duitsers 65% bedroeg. Ook werden de verschillende SS-afdelingen (b.v. in Vlaanderen) vaak door elkaar gehaald enz...

Oordeel zelf maar en wees kritisch.

ossaert 19 februari 2004 11:25

Tsk tsk... De Waffen-SS hanteerde in de beginperiode inderdaad de allerstrengste rassencriteria: blond haar, blauwe ogen, 1,80m, etc... Het is pas in de loop van de oorlog dat men geleidelijk aan die criteria heeft laten varen om het 'eerste Europese leger' samen te stellen. Eerst konden Vlamingen, Nederlanders en Scandinaviërs lid worden (onder protest uit sommige hoeken) in een speciaal opgerichte divisie (de latere Wiking). Naderhand konden ook Fransen, Walen, etc. lid worden en uiteindelijk ook Slavische vrijwilligers en moslims.

thePiano 19 februari 2004 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Volksstorm

Vorige week begon een vierdelige reeks over de Waffen-SS. Vanavond is voormalig VU-senator en Waffen-SS'er Oswald Van Oothegem te gast, volgende week Tony Van Dijck. De reeks sluit af met "Operatie Odessa".

Ik moet jullie wel waarschuwen voor mogelijk ergerlijke slordigheden. Zo sprak de koe van een presentatrice (Catherine Van Eylen) o.a. van "de strengste rascriteria" bij de Waffen-SS, terwijl dat uitgerekend het éérste volwaardig Europese leger was. Het recruteerde onder �*lle Europese volkeren, zodanig dat aan het einde van de Oorlog het percentage niet-Duitsers 65% bedroeg. Ook werden de verschillende SS-afdelingen (b.v. in Vlaanderen) vaak door elkaar gehaald enz...

Zoals je zelf zegt: naar het einde van de oorlog toe, toen duidelijk werd dat de oorlog al verloren was, en er geen onderscheid meer gemaakt werd in het kanonnenvlees. Om te sneuvelen waren er geen verschillen meer. :roll:

DidiusTheGreat 19 februari 2004 21:41

Citaat:

ooh echt jammer, k'zou doodgraag kijken, maar k'moet morgen naar londen, dus vroeg in bed. K'vind het echt jammer.

Pelgrim 19 februari 2004 21:49

En ik kijk NIET.

Over de tweede wereldoorlog is al genoeg gezeverd geweest op de VRT, ik weet ondertussen wel wie de slechten en de goeden waren en wat er allemaal slechts gebeurt is.

Tjolder 19 februari 2004 22:09

Citaat:

Ik moet jullie wel waarschuwen voor mogelijk ergerlijke slordigheden. Zo sprak de koe van een presentatrice (Catherine Van Eylen) o.a. van "de strengste rascriteria" bij de Waffen-SS

In het eerste deel liet men iemand aan het woord die geslaagd was.

Slechts VIER op de 80 waren erdoor.

Als je al een tandvulling had dan mocht je het vergeten.

Later daalden de normen wegens tekort aan manschappen.

Volksstorm 19 februari 2004 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Citaat:

Ik moet jullie wel waarschuwen voor mogelijk ergerlijke slordigheden. Zo sprak de koe van een presentatrice (Catherine Van Eylen) o.a. van "de strengste rascriteria" bij de Waffen-SS

In het eerste deel liet men iemand aan het woord die geslaagd was.

Slechts VIER op de 80 waren erdoor.

Als je al een tandvulling had dan mocht je het vergeten.

Later daalden de normen wegens tekort aan manschappen.

Dat klopt, maar het moet ook gezegd dat de Algemene SS - Vlaanderen onder leiding van Jef François niet lang bestaan heeft juist omwille van die criteria (blond-blauw-1m80 enz.). Het Vlaamse Legioen resorteerde b.v. onder de Waffen-SS.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be