Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Reynders: "Franstaligen kunnen beter thuisblijven" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95437)

Kortaf 26 september 2007 14:12

Reynders: "Franstaligen kunnen beter thuisblijven"

In De Standaard van vandaag komt MR-voorzitter en toekomstig premier Didier Reynders tot de vreselijke ontdekking dat de Vlamingen een meerderheid hebben in het federale parlement. Hij had zich nooit gerealiseerd dat wetten in een democratisch stelsel bij meerderheid worden gestemd, en stelt nu tot zijn afgrijzen vast de Vlamingen gewoon een wet kunnen stemmen.

Dit bewustzijn verdient verder aangescherpt te worden. Meer en meer Walen beginnen in te zien dat het goed zou zijn dat de Vlamingen België de volgende 20 jaar zouden besturen.

Let wel, daarvoor moeten nog een paar ondemocratische beschikkingen afgeschaft worden, zoals de pariteit in de federale regering, de bijzondere meerderheden en de alarmbellen.

Didier Reynders moet aangemoedigd worden in zijn historisch bewustwordingstraject. Ik ben dan er ook een groot voorstander van dat hij de volgende federale premier wordt.

Citaat:

MR-voorzitter Didier Reynders herhaalde maandag dan weer dat er geen sprake van kan zijn dat de Vlamingen eenzijdig de splitsing van BHV stemmen. ‘Als ze dat eenzijdig stemmen, kunnen ze eigenlijk alles eenzijdig stemmen. In zo’n scenario blijven wij in het vervolg beter thuis, dan zitten we eigenlijk toch niets te doen in het Parlement

santos 26 september 2007 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2957995)
In De Standaard van vandaag komt MR-voorzitter en toekomstig premier Didier Reynders tot de vreselijke ontdekking dat de Vlamingen een meerderheid hebben in het federale parlement. Hij had zich nooit gerealiseerd dat wetten in een democratisch stelsel bij meerderheid worden gestemd, en stelt nu tot zijn afgrijzen vast de Vlamingen gewoon een wet kunnen stemmen.

Dit bewustzijn verdient verder aangescherpt te worden. Meer en meer Walen beginnen in te zien dat het goed zou zijn dat de Vlamingen België de volgende 20 jaar zouden besturen.

Let wel, daarvoor moeten nog een paar ondemocratische beschikkingen afgeschaft worden, zoals de pariteit in de federale regering, de bijzondere meerderheden en de alarmbellen.

Didier Reynders moet aangemoedigd worden in zijn historisch bewustwordingstraject. Ik ben dan er ook een groot voorstander van dat hij de volgende federale premier wordt.

Kortaf,

Zou Didier onze commentaar gevolgd hebben?
Hoe dikwijls hebben wij al van die zaken gezegd!

Dat bewijst ook eens dat hetgeen ik zeg niet zomaar uit mijn duim komt zoals velen dat denken :)

Kortaf 26 september 2007 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2958000)
Kortaf,

Dat bewijst ook eens dat hetgeen ik zeg niet zomaar uit mijn duim komt zoals velen dat denken :)

Als gij en ik nu eens een partij oprichtten en in heel het land opkomen?

santos 26 september 2007 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2958006)
Als gij en ik nu eens een partij oprichtten en in heel het land opkomen?

jawadde en dan gelynched worden door van die fanatieke forum leden.
Maar opzich zou het wel een straf idee zijn natuurlijk. Maar is het dan niet beter om met BUB in zee te gaan of is daar een hoek af?

Eddy B 26 september 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2958000)
Kortaf,

Het zou ook kunnen dat Didier ook uit JOUW duim komt zuigen hé ;)

santos 26 september 2007 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2958030)
Het zou ook kunnen dat Didier ook uit JOUW duim komt zuigen hé ;)

Dan zou ik het liever van Arena hebben maar goed.
Ik doe niet actief mee aan politiek niet in Belgie en ook niet daarbuiten.
En als u in Luxemburg gewerkt heeft en misschien wel in Wallonie gewoond hebt weet u ook dat daar de mentaliteit niet hetzelfde is als in bvb henegouwen :)

Kortaf 26 september 2007 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2958011)
Maar is het dan niet beter om met BUB in zee te gaan of is daar een hoek af?

:-) :-) :-)

Mooie uitdrukking...

santos 26 september 2007 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2958056)
:-) :-) :-)

Mooie uitdrukking...

Ik zal er vanuit gaan dat het ja is:)

Kortaf 26 september 2007 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2958062)
Ik zal er vanuit gaan dat het ja is:)

Wel, neus eens rond op hun site, en weet me te zeggen hoe het volgens jou met het aantal losse vijzen zit...

http://www.belgischeunie.be/

(hij is momenteel onbereikbaar)

Eddy B 26 september 2007 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2958037)
Dan zou ik het liever van Arena hebben maar goed.
Ik doe niet actief mee aan politiek niet in Belgie en ook niet daarbuiten.
En als u in Luxemburg gewerkt heeft en misschien wel in Wallonie gewoond hebt weet u ook dat daar de mentaliteit niet hetzelfde is als in bvb henegouwen :)

Maar dat verschil kennen we hier in Vlaanderen toch ook? In de kempen bvb bel je NIET aan bij de mensen, maar ga je achterom waar dat kan!
probeer dat maar eens in Antwerpen! :lol:

vlijmscherp 26 september 2007 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 2958078)
Wel, neus eens rond op hun site, en weet me te zeggen hoe het volgens jou met het aantal losse vijzen zit...

http://www.belgischeunie.be/

(hij is momenteel onbereikbaar)

welk Vlaamsch complot heeft de site van BUB gehackt?? :twisted:

Adam Smith 26 september 2007 15:48

Citaat:

Dat zal er toch echt uit moeten; of een Volksvertegenwoordiger nu Nederlandstalig of Franstalig (of Duitstalig) is, zij/hij wordt geacht daar namens al zijn landgenoten te zitten. Kortom zijn tegen een democratische meerderheid is in wezen dit ontkennen. Een andere optie of dit bestaat al???? Een wet die betrekking heeft op de gemeenschappen ook laten aannemen in de gemeenschapsparlementen.

Kaal 26 september 2007 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Didier Reynders
MR-voorzitter Didier Reynders herhaalde maandag dan weer dat er geen sprake van kan zijn dat de Vlamingen eenzijdig de splitsing van BHV stemmen. ‘Als ze dat eenzijdig stemmen, kunnen ze eigenlijk alles eenzijdig stemmen. In zo’n scenario blijven wij in het vervolg beter thuis, dan zitten we eigenlijk toch niets te doen in het Parlement

De Vlamingen kunnen pas iets eenzijdig stemmen als er daar een consensus onder Vlamingen over bestaat. Dat gebeurt heel zelden, zoals recentelijk bleek met het migrantenstemrecht. In dat dossier hebben de franstaligen een wet kunnen stemmen die slechts door 25% van de Vlaamse volksvertegenwooriging gesteund werd. Niet eenzijdig maar toch bijna. Ik herinner mij niet dat Reynders zich daar druk over heeft gemaakt.

Dimitri 26 september 2007 21:26

Citaat:

Ik denk niet dat de sarcastische bewustwording van Reynders in die richting gezocht moet worden. Eerder in de richting van minister van staat Moureaux: "als de Vlamingen eenzijdig Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen, betekent dat het einde van België".

Jaani_Dushman 26 september 2007 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2959158)
Ik denk niet dat de sarcastische bewustwording van Reynders in die richting gezocht moet worden. Eerder in de richting van minister van staat Moureaux: "als de Vlamingen eenzijdig Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen, betekent dat het einde van België".

Bedoelt Moureaux daarmee de staat België, of het concept België? Ingeval van het tweede heeft misschien wel gelijk.

Dimitri 26 september 2007 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2959165)
Bedoelt Moureaux daarmee de staat België, of het concept België? Ingeval van het tweede heeft misschien wel gelijk.

Wat is het verschil?

Hertog van Gelre 26 september 2007 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2959182)
Wat is het verschil?

Het concept België bestaat erin dat de Vlamingen uiteindelijk altijd doen wat de Walen willen.

Dat dreigt nu op te houden.

Pelgrim 28 september 2007 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2959182)
Wat is het verschil?

het verschil zit 'm in het feit dat de staat op zich wel nog even zal blijven voort bestaan, maar dat in de geesten de scheiding al definitief voltrokken is.

santos 28 september 2007 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2962996)
het verschil zit 'm in het feit dat de staat op zich wel nog even zal blijven voort bestaan, maar dat in de geesten de scheiding al definitief voltrokken is.

Wat een bullsh*t, enkel in beperkte kringen is Belgie opgegeven.

robert t 28 september 2007 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2958011)
jawadde en dan gelynched worden door van die fanatieke forum leden.
Maar opzich zou het wel een straf idee zijn natuurlijk. Maar is het dan niet beter om met BUB in zee te gaan of is daar een hoek af?

Reken maar! Het "Geheim Genootschap van Vlaamse Separatisten" dat hier op het forum in code-taal communiceert, zou onverbiddellijk zijn. Een tocht naar Compostella is de kleinste straf. De rest durf ik niet te publiceren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be