Smosse |
26 september 2007 21:44 |
Amerikaanse Senaat wil opdeling van Irak
Citaat:
WASHINGTON - Geconfronteerd met het aanhoudende geweld in Irak heeft de Amerikaanse Senaat zich woensdag in een niet-bindende resolutie uitgesproken voor een opdeling van het land volgens sektarisch-homogene lijnen.
Meer dan twintig Republikeinse senatoren sloten zich bij de stemming aan bij het voorstel van de Democratische presidentskandidaat Joe Biden, zodat de resolutie het haalde met 75 stemmen tegen 23. De Senaat is van mening dat als Irak wordt opgedeeld in een Koerdistan, Soennistan en Sji’itistan, dat de verzoening ten goede zal komen en het bloedvergieten kan helpen beëindigen.
De regering van president Bush is tegen zo’n opdeling. Ook verschillende landen in de regio, onder meer Saoedi-Arabië en Turkije, hebben ernstige bedenkingen bij een splitsing. Biden ziet de opdeling overigens niet als definitieve boedelscheiding, maar als de ‘oprichting van federale regio’s binnen Irak’.
|
woensdag 26 september 2007 STANDAARD
Ik vraag mij eigenlijk af of dit een goed idee is. Ik voel er wel iets voor en het is misschien wel een verstandige keuze, komt waarschijnlijk ook goed over bij de bevolking als je laat zien dat je wat respect hebt voor de 3 toch wel verschillende culturen.
|