Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Collaboratie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95503)

Tommm 27 september 2007 12:38

Collaboratie

De laatste tijd valt me op dat Vlaamsnationalisten die tijdens de 2de wereldoorlog heulden met de nazi's de laatste tijd goedgepraat en nog net niet geëerd worden. Al vochten ze voor een zaak waar je al dan niet sympathie voor hebt, ze collaboreerden met een verschrikkelijk regime. Er mag terecht gewezen worden op excessen zoals de heksenjacht op alles wat Vlaams was na de 2de wereldoorlog. Maar degene die, in naam van de Vlaamse zaak, de Duitse bezettingsmacht steunden mogen nooit als martelaar worden beschouwd. Zo schreef iemand in een andere topic dat Nederlandstalig onderwijs voor zijn kinderen een langere gevangenisstraf betekende voor de vader. Verschrikkelijk natuurlijk en niet goed te praten. Maar hol ook niet te veel de andere kant op door de daden van sympathisanten van de nazi's, die in naam van Vlaanderen, terreur uitoefenden goed te praten.

luc broes 27 september 2007 12:46

De collaboratie was dom en fout.
Ze werd ondermeer veroorzaakt door het belgisch regime dat steeds de vlamingen onderdrukt heeft.
Waarom Tomm die met de bloedrode hamer en sikkel pronkt, bezwaren heeft met een bloedig regime is me een raadsel.
Hitler, Stalin, Mao, pol Pot zijn mekaar waard.

Tommm 27 september 2007 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2960155)
De collaboratie was dom en fout.
Ze werd ondermeer veroorzaakt door het belgisch regime dat steeds de vlamingen onderdrukt heeft.
Waarom Tomm die met de bloedrode hamer en sikkel pronkt, bezwaren heeft met een bloedig regime is me een raadsel.
Hitler, Stalin, Mao, pol Pot zijn mekaar waard.

U verwart me met Tomm(2m), ik ben Tommm(3m) zonder communistische sympathiën.;-)

Public energy 27 september 2007 12:55

De collaboratie is zonder meer een grote smet op het hedendaagse Vlaams-Nationalisme en heeft de Vlaamse ontvoogdingsstrijd onnoemelijk veel schade toegebracht. Je kan proberen van de beweegredenen van deze mensen te begrijpen, maar wetende wat wij vandaag weten kan je ze nooit goedpraten of goedkeuren.
Dat gezegd zijnde vind ik het wel weer typerend dat na de oorlog de Flaminganten (of zelfs Vlamingen) als grootste schuldigen werden aangewezen, terwijl het aantal jongens dat van hieruit naar het oostfront werd gestuurd voor beide taalgroepen ongeveer gelijk lag.

Montalcino 27 september 2007 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 2960134)
De laatste tijd valt me op dat Vlaamsnationalisten die tijdens de 2de wereldoorlog heulden met de nazi's de laatste tijd goedgepraat en nog net niet geëerd worden. Al vochten ze voor een zaak waar je al dan niet sympathie voor hebt, ze collaboreerden met een verschrikkelijk regime. Er mag terecht gewezen worden op excessen zoals de heksenjacht op alles wat Vlaams was na de 2de wereldoorlog. Maar degene die, in naam van de Vlaamse zaak, de Duitse bezettingsmacht steunden mogen nooit als martelaar worden beschouwd. Zo schreef iemand in een andere topic dat Nederlandstalig onderwijs voor zijn kinderen een langere gevangenisstraf betekende voor de vader. Verschrikkelijk natuurlijk en niet goed te praten. Maar hol ook niet te veel de andere kant op door de daden van sympathisanten van de nazi's, die in naam van Vlaanderen, terreur uitoefenden goed te praten.

Ik zie het belang van die kwestie niet goed in.

Eddy B 27 september 2007 13:20

Citaat:

Tommm,

HOE verdedig je het beleid dat meeheult met de huidige bezettingsmacht? Een bezettingsmacht die veel subtieler te werk gaat, maar waarvan de resultaten ook niet van de poes zijn. De islamisering schrijdt voort, men zet de deuren open voor de vijand, en diegenen die durven ertegen te reklameren, die worden gedemoniseerd alsof ZIJ de vijand zijn. Men zoekt voor Vlaamsnationalisten toch wel erg vér om ze te kunnen verketteren, hoewel ze voor de rest gewoon BLIND zijn.

Allesbehalve eerlijke dogmatiek!

santos 27 september 2007 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2960236)
Tommm,

HOE verdedig je het beleid dat meeheult met de huidige bezettingsmacht? Een bezettingsmacht die veel subtieler te werk gaat, maar waarvan de resultaten ook niet van de poes zijn. De islamisering schrijdt voort, men zet de deuren open voor de vijand, en diegenen die durven ertegen te reklameren, die worden gedemoniseerd alsof ZIJ de vijand zijn. Men zoekt voor Vlaamsnationalisten toch wel erg vér om ze te kunnen verketteren, hoewel ze voor de rest gewoon BLIND zijn.

Je hebt wel ergens een punt maar ik zou de 2 toch niet durven vergelijken. Ik ben ook niet dadelijk voor islamisering en vind ook dat er toch wel enkele dingen net te ver gaan in de optiek van vrije mening etc...
Maar de manier waarop de tegenstanders zich gedragen is natuurlijk niet echt slim. Provoceren werkt maar tot op een bepaald niveau. Versta mij niet verkeerd, ik vond dat beide betogingen moesten worden toegelaten en daarmee uit. Het politie optreden tegen bepaalde politieke figuren was ronduit belachelijk. Maar dit toont ook weer aan dat sommige politiekers echt wel met hun eigen bezig zijn en niet met vlaanderen zoals ze dikwijls trachten te verkopen.

Wat in het verleden gebeurd is, is een spijtige zaak. Toch zou ik daar in de huidige context. Het is gewoon spijtig voor velen dat neo-nazi's opduiken op bepaalde manifestaties. Maar misschien dat het verspreiden van radicale boodschappen dit nu net aantrekt. In plaats van die radicale boodschappen zouden er beter wat daden komen.

Tommm 27 september 2007 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2960236)
Tommm,

Eddy B, ik denk dat je mijn post opnieuw dient te lezen. Ik probeer zo genuanceerd mogelijk te zijn. Ik vergelijk de Vlaamsnationalisten van vandaag zeker niet met de collaborateurs. Ik heb het echt enkel maar over de collaborateurs van de 2de wereldoorlog. Het stoort mij dat zij goedgepraat worden.
Ik doe niet mee aan de demonisering van Vlaamsnationalisten, ik wil er net mee in debat gaan. Als gelijken.

Eddy B 27 september 2007 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 2960283)
Eddy B, ik denk dat je mijn post opnieuw dient te lezen. Ik probeer zo genuanceerd mogelijk te zijn. Ik vergelijk de Vlaamsnationalisten van vandaag zeker niet met de collaborateurs. Ik heb het echt enkel maar over de collaborateurs van de 2de wereldoorlog. Het stoort mij dat zij goedgepraat worden.
Ik doe niet mee aan de demonisering van Vlaamsnationalisten, ik wil er net mee in debat gaan. Als gelijken.

Zo zie ik het ook, maar ik bood weerwoord aan het label plakken op de Vlaams Nationalisten.

Vooreerst zijn zeker niet alle Vlaamsnationalisten te linken aan oude feiten. Het feit dat de ontvoogding OOK gedragen wordt door neo-nazi's, maakt ons niet allen tot neo-nazi's, en die lijn wordt veel te makkelijk getrokken.

Het "goedpraten" van de toenmalige Vlammsnationalisten is een debat dat we niet kunnen voeren. Niemand onder ons kan weten wat hij/zij zou doen in die tijdsgeest! Ik vind dit onderwerp niet geschikt voor diskussie in het huidige politiek bestel. Spijtig genoeg maken velen dit toch als onderwerp. "Case closed" zou voor iedereen duidelijk moeten zijn!

Jij en ik, en nog vele anderen hier, proberen een zuiver debat te voeren, maar natuurlijk zijn we ook mensen en kunnen we de occasionele steek onder water soms niet laten. ;) Anderen komen alleen maar haat spuwen zonder veel argumentatie of niets ter zake doende dingen. Maar we zijn in deze niet beter dan onze "verkozenen des volks" ;)

system 27 september 2007 16:59

Citaat:

Sommige Vlaams-nationalisten komen anders heel dicht in de buurt. Zoals wijlen Karel Dillen, stichtend voorzitter van het Vlaams Blok, alias Vlaams Belang. En zo zijn er nog wel een paar van die kornuiten.

Jef François in SS-uniform.
Hij sloot zich later aan bij het Vlaams Blok.

Jef François, links van Dillen op de foto, (en Karel Dillen, stichter van het Vlaams Blok) eregast op het Congres van het VB in 1988.

Jazeker 27 september 2007 17:16

Citaat:

Toch wel een tikkeltje ongeloofwaardig na alles wat ik van jouw hand al gelezen heb.

jOOSt 27 september 2007 18:18

Citaat:

Vreemd, ik vind net dat er het tegenovergestelde aan het gebeuren is, vele Vlaamsnationalisten keren zich af van wat er gebeurt is in WO II. En maar goed ook, want daar is een groot deel van de Vlaamse Beweging echt fout gegaan. Die idioten kun je niet goed praten, laat staan eren.

system 27 september 2007 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 2960901)
Vreemd, ik vind net dat er het tegenovergestelde aan het gebeuren is, vele Vlaamsnationalisten keren zich af van wat er gebeurt is in WO II. En maar goed ook, want daar is een groot deel van de Vlaamse Beweging echt fout gegaan. Die idioten kun je niet goed praten, laat staan eren.

Maar d�*�*r ben ik het mee eens.

Anna List 27 september 2007 18:27

Citaat:

veel zit m toch ook in perceptie en gebrek aan feitenkennis hoor ... neem nu de laatste rel daarover

de inhuldiging (op privé terrrein als ik mij niet vergis) van brouwer-stichter Moortgat ... onze ministerpresident gooit daar op t nippertje zijn agenda om omdat 'in de pers gesmeten wordt' dat hij ook 'collaborateur' geweest is (met name oorlogsburgemeester) ...

wordt daar met name niet bijverteld dat die man al 20 jaar burgemeester was aldaar ... en gewoon zijn job heeft voortgezet in moeilijke omstandigheden ...

net als vader Decroo trouwens ...

maar ja ... alles wordt tegenwoordig zo politiek verknipt en misbruikt ... de domme kiezers zitten toch voor tv en weten toch van toeten of blazen ...

system 27 september 2007 18:32

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2960938)
veel zit m toch ook in perceptie en gebrek aan feitenkennis hoor ... neem nu de laatste rel daarover

de inhuldiging (op privé terrrein als ik mij niet vergis) van brouwer-stichter Moortgat ... onze ministerpresident gooit daar op t nippertje zijn agenda om omdat 'in de pers gesmeten wordt' dat hij ook 'collaborateur' geweest is (met name oorlogsburgemeester) ...

wordt daar met name niet bijverteld dat die man al 20 jaar burgemeester was aldaar ... en gewoon zijn job heeft voortgezet in moeilijke omstandigheden ...

net als vader Decroo trouwens ...

Maar over Jef François die als eregast naast Karel Dillen zit op een partijcongres van het VB kan men toch geen twijfel hebben. En door dit feit kan men evenmin twijfel hebben over Dillen, want hij nodigde Jef François uit als eregast. Dus Dillen en François tapten uit hetzelfde vaatje. En sommigen in het VB tappen nog altijd uit dat vaatje, daar moogt u zeker van zijn.

jOOSt 27 september 2007 18:32

Eens de gehele Vlaamse beweging dat nazi-geeer achter de rug laat, zullen we een mooie stap verder staan. We moeten er trouwens geen minderwaardigheidscomplex aan over houden want van die eikels had je overal.

Van Leo II en zijn theekransjes bij de fuhrer zijn er jammer genoeg geen fotootjes te vinden.

system 27 september 2007 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 2960958)
Eens de gehele Vlaamse beweging dat nazi-geeer achter de rug laat, zullen we een mooie stap verder staan. We moeten er trouwens geen minderwaardigheidscomplex aan over houden want van die eikels had je overal.

Van Leo II en zijn theekransjes bij de fuhrer zijn er jammer genoeg geen fotootjes te vinden.

Ja maar Degrelle was dan ook een collaborateur. Ik denk dat niemand betwist dat ook Walen hebben meegeheuld met de Nazi's. En zeker Degrelle! Maar daarom is dit nog niet goed te praten.

Anna List 27 september 2007 18:46

[quote=system;2960955]
Citaat:

Maar over Jef François die als eregast naast Karel Dillen zit op een partijcongres van het VB kan men toch geen twijfel hebben. En door dit feit kan men evenmin twijfel hebben over Dillen, want hij nodigde Jef François uit als eregast. Dus Dillen en François tapten uit hetzelfde vaatje. En sommigen in het VB tappen nog altijd uit dat vaatje, daar moogt u zeker van zijn.
ge zwanst hoop ik ...

Dillen was zelf in de oorlog zuiver ... hij heeft geen collaborerende feiten gepleegd : net dat zorgde ervoor dat hij reeds vlak na de oorlog in volle repressie pro vlaams nationalistische uitspraken kon doen ... men kon immers niks op hem vinden ...

100% VLAMING 27 september 2007 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2961000)
Ja maar Degrelle was dan ook een collaborateur. Ik denk dat niemand betwist dat ook Walen hebben meegeheuld met de Nazi's. En zeker Degrelle! Maar daarom is dit nog niet goed te praten.

Inderdaad, het is niet goed te praten. Maar er zijn er die mij, een 21-jarige, "zwarte" noemen. Toch belachelijk niet? Mijn Grootmoeder was 10 jaar toen de oorlog uitbrak, wat heb ik dan in Godsnaam te maken met die Nazi's?

Soit, niet dat ik mij dat aantrek hoor. Het feit dat ze zoiets zeggen, zegt veel over de intellectuele capaciteit van dergelijke mensen.

system 27 september 2007 18:48

[quote=Anna List;2961007]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2960955)

ge zwanst hoop ik ...

Dillen was zelf in de oorlog zuiver ... hij heeft geen collaborerende feiten gepleegd : net dat zorgde ervoor dat hij reeds vlak na de oorlog in volle repressie pro vlaams nationalistische uitspraken kon doen ... men kon immers niks op hem vinden ...

Maar als men als voorzitter, een SS-er zoals Jef François uitnodigt als eregast op een congres van zijn partij, dan moet er toch een lichtje gaan branden zeker. Niet bij u blijkbaar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be