![]() |
Atheistische Webforums
Op dit subforum gaan de discussies vaak over de tegenstelling theist/atheist of over meningsverschillen binnen een bepaald geloof zelf. Het atheisme lijkt hierbij steeds gebruikt te worden als iets dat steeds tegen een geloof geplaatst wordt, maar een inwendige discussie hierover lijkt steeds te ontbreken. Het atheisme wordt slechts voorgesteld als een reactionaire levenshouding, terwijl ik persoonlijk niet geloof dat dit steeds het geval is.
Nochtans lijken mij discussies tussen verschillende atheistische levensvisies mij zeer interessant en leerzaam. Een atheist die zijn humanistische levensvisie bediscussieert met een nihilist of een discussie over geluk tussen een stoicijnse en epicuristische atheist, bijvoorbeeld. Daarom mijn vraag of iemand webforums (of andere bronnen) kent waar zulke discussies gevoerd worden. |
Citaat:
Een vrij interessant forum is 'nissaba'. P.S. Het meest 'vurige' onder de fora echter is 'politics. be'. Maar of dit nu atheïstisch is? Heeft eigenlijk ook weinig belang. |
Citaat:
Citaat:
|
.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Of bedoel je meer discussies als "waar komt uw moraal vandaan als je je niet kan baseren op een religie?" |
Citaat:
|
Dat verhaaltje kennen we system
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Neen dat is het niet. Atheisme kenmerkt zich net door het ontbreken van een geloof. Wanneer gaat dat eindelijk eens tot jullie doordringen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is niet : "ik geloof dat er geen goden bestaan" maar wel : "Ik geloof NIET in het bestaan van goden" Het ontbreken van een geloof. Dat kan nu toch zo moeilijk niet zijn om te snappen? Altijd die eeuwige pogingen om atheisten een "soort van geloof" aan te smeren is behoorlijk degoutant. Wij hebben GEEN geloof. Punt. |
Citaat:
|
Neen, ik geloof daar niet in.
|
Citaat:
Ik begrijp u wel hoor system. Eigelijk voer je hier een taaldiscussie, right? Goh, er zullen wel dingen zijn die ik geloof. Maar als men bijvoorbeeld aan mij zou vragen of ik weet waar de statiestraat is, dan kan ik antwoorden op bijvoorbeeld deze manieren: Ja, ik weet waar de statiestraat is, neem de tweede links en de eerste rechts, dan bent u in de statiestraat. of Euhm, ik geloof dat dat een zijstraat is van de kerkstraat, maar zeker ben ik daar niet van. Nu ik erover nadenk, misschien is het zelfs een zijstraat van de grote baan. Eigelijk weet ik het niet. Dus eigelijk "geloof" ik niet dat je aan alles wat ik "geloof" veel waarde moet hechten :) Dingen die ik weet zijn veel waardevoller :) |
Citaat:
|
Nee, ik geloof niet.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be