Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Verpakkingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95583)

Montalcino 29 september 2007 09:21

Verpakkingen

Dit is verpakking voor: "wij willen onze centen niet meer afgeven aan Wallonië"

Dit is verpakking voor: "Nous voulons l'argent flamand pour que nous n'avons pas envie de moderniser notre économie"

Sorry, maar dit vind ik belachelijk. Zeg waar het op slaat, maar ga er geen dure woorden op kleven zoals "solidariteit". Dat is zo Franse Revolutieachtig, waar pure annexaties verkocht werden met de woorden "Liberté, Egalité, Fraternité".

Jan van den Berghe 29 september 2007 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2964334)
Dit is verpakking voor: "wij willen onze centen niet meer afgeven aan Wallonië".

Alweer de zoveelste stelling zonder enige nuancering, en bijgevolg is wat u schrijft in het wilde weg gewoon fout.

Ja, aan solidariteit met de Walen die beleidsmatig, gericht en controlbeerbaar. Een solidariteit dus op z'n Duits, waar investering in het oosten van het land onderworpen worden aan toetsing en resultaatgericht moeten zijn.

Neen, evenwel aan de huidige institutioneel verankerde geldstromen die voor Wallonië blijkbaar niet heilzaam zijn en bepaalde wanpraktijken slechts bevestigen.

Als vader zal ik ook niet zomaar zakgeld aan mijn kinderen geven als ik zie dat ze het dag na dag verbrassen aan nutteloze dingen. Dan gaat de geldkraan dicht. Wel komt er zakgeld als ze het nuttig weten te gebruiken.

Montalcino 29 september 2007 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2964337)
Alweer de zoveelste stelling zonder enige nuancering, en bijgevolg is wat u schrijft in het wilde weg gewoon fout.

Ik ben niet onder de indruk van uw zwakke debattechniek...

Citaat:

Ja, aan solidariteit met de Walen die beleidsmatig, gericht en controlbeerbaar. Een solidariteit dus op z'n Duits, waar investering in het oosten van het land onderworpen worden aan toetsing en resultaatgericht moeten zijn.
En die bereik je met een onafhankelijk Vlaanderen? Hoe ziet u dat concreet gebeuren?

Jan van den Berghe 29 september 2007 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2964386)
Ik ben niet onder de indruk van uw zwakke debattechniek...

Geeft niet, ik ben hier immers niet om indruk te maken.

Jan van den Berghe 29 september 2007 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2964386)
En die bereik je met een onafhankelijk Vlaanderen? Hoe ziet u dat concreet gebeuren?

Dit is helemaal niet het discussiepunt dat ik aanhaalde. Ik stelde dat ik, als overtuigde Vlaams-nationalist, niet tegen een goed begrepen solidariteit ben. Hetzij in een verder federaal of confederaal uitgebouwd België, hetzij binnen het tussenstatelijk verband van de EU. Alleen moeten geldtransfers redelijk, gecontroleerd, beleidsmatig zijn en steeds getoetst worden.

AdrianHealey 29 september 2007 12:20

Citaat:

Alleen moeten geldtransfers redelijk, gecontroleerd, beleidsmatig zijn en steeds getoetst worden.
Ik wil dat de engelen neerdalen om ons te helpen.

Vraagje. Van af wélke hoeveelheid is het 'redelijk'?
10 miljard?
8 miljard?
6 miljard?
4 miljard?
2 miljard?

Montalcino 29 september 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2964387)
Geeft niet, ik ben hier immers niet om indruk te maken.

Dan bent u geslaagd in uw missie...

Montalcino 29 september 2007 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2964392)
Dit is helemaal niet het discussiepunt dat ik aanhaalde.

Toch wel:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2964337)

Kazan 29 september 2007 12:53

Citaat:

Dit is verpakking voor: "Nous voulons l'argent flamand pour que nous n'avons pas envie de moderniser notre économie"

Sorry, maar dit vind ik belachelijk. Zeg waar het op slaat, maar ga er geen dure woorden op kleven zoals "solidariteit". Dat is zo Franse Revolutieachtig, waar pure annexaties verkocht werden met de woorden "Liberté, Egalité, Fraternité".

Oef, ik dacht even dat het om een milieutaks zou gaan.

jOOSt 29 september 2007 13:36

Solidariteit met Wallonie my ass! We hebben daar al genoeg euroots gegeven en stank voor dank gekregen. Al we toch geld willen uitgeven op die manier kunnen we dat beter doen in andere bodemloze putten. Er zijn nog arme streken in Europa of waarom niet de Congo. Ik zag onlangs Congolezen die onze zaak genegen zijn want ze protesteerden met leeuwevlaggen. Misschien zouden ze nog Nederlands leren ook daar in de Congo.

Mampie 29 september 2007 13:48

Citaat:

Zo worden de ideeën voorgetseld door de tegenstanders ervan.

ik zie het eender van splist belgie want wat we zelf doen doen we beter en niet meer dat belgisch geloodgieter.

en solidariteit is een mooi ding , maar waarom moeten we zoveel meer geld geven aan de walen dan aan andere gebieden in de wereld. Wat hebben die walen meer dan een kind in darfour. Ha we wonen in het zelfde land hoor ik er al een paar zeggen. Dus solidair enkel met landgenoten en de rest kan oprotten , jullie doen dan hetzelfde wat jullie de vlamingen verwijten.

jOOSt 29 september 2007 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mampie (Bericht 2964754)
Zo worden de ideeën voorgetseld door de tegenstanders ervan.

ik zie het eender van splist belgie want wat we zelf doen doen we beter en niet meer dat belgisch geloodgieter.

en solidariteit is een mooi ding , maar waarom moeten we zoveel meer geld geven aan de walen dan aan andere gebieden in de wereld. Wat hebben die walen meer dan een kind in darfour. Ha we wonen in het zelfde land hoor ik er al een paar zeggen. Dus solidair enkel met landgenoten en de rest kan oprotten , jullie doen dan hetzelfde wat jullie de vlamingen verwijten.

Dat is net wat ik ook denk.

Jan van den Berghe 29 september 2007 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2964638)
Toch wel:

Toch niet. Ofwel begrijpt u geen Nederlands, ofwel bent u van kwade wil. Immers mijn bericht ging helemaal niet over een onafhankelijk Vlaanderen, maar over redelijke beginselen voor solidariteit binnen een staat. Lees maar eens met wat meer aandacht wat ik schreef:

Citaat:

Adam Smith 29 september 2007 18:46

Exact geld geven, zonder kaders, maakt lui en inefficient. En iedereen wilt toch ,dat zijn zuur-betaalde belastinggeld goed benut wordt?

Montalcino 29 september 2007 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2965122)
Toch niet. Ofwel begrijpt u geen Nederlands, ofwel bent u van kwade wil.

Tja, toch wel hoor. U spreekt over eerlijke solidariteit binnen België en feitelijk bent u voor het opblazen van België. Misschien bent u het wel die van kwade wil is?

Montalcino 29 september 2007 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mampie (Bericht 2964754)

Daar heeft u een punt. Daar moet ik eens over nadenken.

Jan van den Berghe 29 september 2007 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2965277)
Tja, toch wel hoor. U spreekt over eerlijke solidariteit binnen België en feitelijk bent u voor het opblazen van België. Misschien bent u het wel die van kwade wil is?

U heeft het duidelijk niet begrepen. Enige nuancering is u blijkbaar vreemd alsook de intellectuele oefening wat over persoonlijke standpunten heen te stappen.

Inderdaad, ik ben een voorstander van een eigen Vlaamse staat of van een ver doorgedreven confederaal België. Is deze voorkeur ingegeven door het bestaan van de transfers? Neen, ik ben immers geen tegenstander van staatsgebonden transfers. Mocht het Belgisch verband dus blijven bestaan, dan mogen de transfers gerust blijven bestaan. Alleen, en dit stipte ik reeds aan, moeten dit, net als in Duitsland, beleidsmatig en gecontroleerd gebeuren en moet er steeds een toetsing gebeuren op de doeltreffendheid ervan.

Nu echter zijn de transfers institutioneel verankerd, ongecontroleerd en ontbreekt iedere vorm van toetsing. D�*t is juist mijn grootste bezwaar tegen de transfers in België. Niet het bestaan ervan. Juist deze transfers op z'n Duits beschouw ik als "eerlijke transfers". Dergelijke transfers zorgen ook voor responsabilisering, terwijl dat bij de huidige geenszins het geval is.

Montalcino 1 oktober 2007 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2965289)
U heeft het duidelijk niet begrepen. Enige nuancering is u blijkbaar vreemd alsook de intellectuele oefening wat over persoonlijke standpunten heen te stappen.

Man toch, u kan een serieus potje verwijten om uw gebrek aan argumenten "goed" te maken. Daar doe ik niet aan mee hoor.

Citaat:

Alleen, en dit stipte ik reeds aan, moeten dit, net als in Duitsland, beleidsmatig en gecontroleerd gebeuren en moet er steeds een toetsing gebeuren op de doeltreffendheid ervan.
Dat is een punt waar ik het mee eens ben, maar is dit geen simpele drogreden? Hoe geloofwaardig is uw pleidooi door uw werkelijke overtuiging?

Maar goed, we gaan ervan uit dat u bonafide bent (kuch). Hoe zou u die transfers organiseren. Ik heb zelf wel een ideetje, maar ik hoor eerst dat van u.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be