![]() |
Grouwels wil mening burgemeesters over tweetaligheid Waals-Brabant
Volledig artikel zie: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=homeArt15
Citaat:
Dat is wat ik denk: poging om Vlaams-Brabant verder te verfransen! |
Citaat:
In minder dan twee jaar woont mijn hele gezin daar als ik dat wil!8-) |
sottise!
|
Citaat:
|
Lijkt me persoonlijk geen slecht idee al maakt het idee geen kans met de huidige politieke kaste.
|
Citaat:
De Franstalige burgemeesters van Waals-Brabant gaan furieus reageren op het voorstel van Grouwels. Ze zal worden uitgescholden voor Vlaamse expansioniste. En dan hebben de Franstaligen zichzelf de das omgedaan: dan kan Grouwels rustig achterover leunen, en zeggen: "Als jullie geen tweetaligheid willen in Waals-Brabant, dan willen wij er ook geen in Vlaams-Brabant." Schaak en mat. |
Srr verkeerde topic
|
Citaat:
|
Citaat:
En als er 10 Franstalige politici gematigd positief reageren, en er schieten er 5 in "een Franse collère" tegen Grouwels, dan is het trucje al gelukt. De 5 zullen immers de anderen opjutten, en de Franstaligen zullen de Franstaligheid van Waals-Brabant in de verf zetten. En nog maar goed ook. Want telkens als men aan grenzen begint te prutsen, loopt dat slecht af. Kijk naar Israël waar de Israeli telkens de groene lijn ter discussie stellen. Alleen door een strikte naleving van de taalgrens, kunnen nog meer communautaire botsingen vermeden worden. En als het trucje van Grouwels daarbij kan helpen, dan is dat mooi meegenomen. |
Per vierkante meter dat we Verfransen, gaan we ook Vervlaamsen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het voorstel van Di Rupo is onnozel en Milquet zoekt extra stemmen binnen Brussel... Van mij mogen de faciliteiten morgen afgeschaft worden en BHV gesplitst worden. Het eerste is een probleem van de arrogante franstalige bourgeois (die door Walen ook scheef worden bekeken) en van BHV trekken we ons niks aan, enkel de politici maken daar een probleem van omdat ze dan minder stemmen kunnen trekken bij de eerder vermelde bourgeoisie. Benieuwd hoe ze daar uit gaan komen. Of één nationale kieskring, of Belgie opdoeken dus. |
Citaat:
Citaat:
We breiden de 2-taligheid van Brussel uit met gans Brabant, nog een beetje Oost-Vlaanderen, Henegouwen, Namen en Limburg. |
Citaat:
|
Citaat:
De Franstalige partijen vinden de taalgrens rond Brussel ridicuul. Maar ze eisen wel dat alle Franstaligen binnen een bepaalde grens (van het Brussel-XL) komen te liggen. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Pacificatie, dat is wat we nu nodig hebben. Met een unitair systeem waar je elkaar vrijelijk kan bestelen of met een hybride federaal systeem met gewesten en gemeenschappen dat tot inefficiëntie leidt bereik je dat niet. Daarom moet je gaan naar een natuurlijk systeem waar frustraties vermeden worden. Dat zijn duidelijk afgebakende taalgebieden, een federale staat van 2+2 en de normale wetgevende macht zijn werk laten gaan (dus geen speciale meerderheden). Dat zal niet makkelijk zijn, maar eenmaal die pacificatie bereikt, zal de institutionele crisis niet vlug terug opduiken. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be