Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Politieke voorkeur beïnvloedt gelukkig zijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95695)

Gun 1 oktober 2007 19:02

Politieke voorkeur beïnvloedt gelukkig zijn

Wordt deze studie ook bevestigd op P.be?

400 vragen is niet niks

Citaat:

Wie op rechtse partijen stemt is gelukkiger dan wie links stemt, zo blijkt uit Deens onderzoek waarin 90.000 mensen uit 70 landen werden ondervraagd. "Dat heeft vooral te maken met opvattingen over wat eerlijk is, en wat oneerlijk is. Persoonlijke welvaart speelt een kleinere rol", aldus onderzoeksleider Christian Bjørnskov.

Via 400 vragen kwamen de onderzoekers heel wat te weten over hun politieke oriëntatie, in welke mate ze mensen vertrouwen, of ze tevreden zijn met hun eigen leven, of ze gelovig waren en hoe ze staan ten opzichte van corruptie.

Rechtvaardigheid
Wie links stemt, vindt een samenleving met ongelijkheid van welvaart en status zo oneerlijk dat het invloed heeft op hun persoonlijk geluk. Ook als ze zélf welgesteld zijn.

Wie een voorkeur voor rechts heeft, gelooft dat hard werken, talent en aangeleerde vaardigheden lonen. Verschil in welvaart en status is daar een logisch gevolg van en wordt daardoor gezien als eerlijk en rechtvaardig. (edp)
HIER

Bovenbuur 1 oktober 2007 19:03

En gezien nogal wat conservatieven als bange ontevreden schreeuwerds overkomen [/bevooroordeeld] moeten libertariërs dan het gelukkigst zijn.

hurricane 1 oktober 2007 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 2968983)

400 vragen is niet niks

HIER

Ik zie mezelf zeker niet als een ongelukkig iemand.
Dus dit kan perfect kloppen !

Bovenbuur 1 oktober 2007 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 2968990)
Ik zie mezelf zeker niet als een ongelukkig iemand.
Dus dit kan perfect kloppen !

Ik ook niet, dus dit kan perfect niet kloppen.

Had er dan even een simplistisch polletje bij gegooid met zowel voor links als rechts een gelukkige, ongelukkige en neutrale optie.

rik47 1 oktober 2007 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2968989)
En gezien nogal wat conservatieven als bange ontevreden schreeuwerds overkomen [/bevooroordeeld] moeten libertariërs dan het gelukkigst zijn.

Bovenstaande posting niet goed gelezen of begrepen hé?
Conservatief is alleen ontgoocheld in het nefaste beleid waar links nu eenmaal een patent op heeft, maar gelukkig wordt de kiezer wakker in de meeste Europese landen.

hurricane 1 oktober 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2969003)
Ik ook niet, dus dit kan perfect niet kloppen.

Had er dan even een simplistisch polletje bij gegooid met zowel voor links als rechts een gelukkige, ongelukkige en neutrale optie.

Dat Deens onderzoek heeft wat meer gewicht dan een 'polletje' op politics, denk ik ?

Bovenbuur 1 oktober 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rik47 (Bericht 2969016)
Bovenstaande posting niet goed gelezen of begrepen hé?
Conservatief is alleen ontgoocheld in het nefaste beleid waar links nu eenmaal een patent op heeft, maar gelukkig wordt de kiezer wakker in de meeste Europese landen.

Bovenstaande posting heeft het helemaal niet over conservatief maar over rechts en links, ik denk dus dat jij zowel die post als de mijne niet begrepen hebt...

Bovenbuur 1 oktober 2007 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 2969017)
Dat Deens onderzoek heeft wat meer gewicht dan een 'polletje' op politics, denk ik ?

Hij wilde weten of het ook voor politics.be geldt, dan mag ie dat toch wel even pollen?

rik47 1 oktober 2007 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2969018)
Bovenstaande posting heeft het helemaal niet over conservatief maar over rechts en links, ik denk dus dat jij zowel die post als de mijne niet begrepen hebt...

En in welk hoekje plaatst men constant de conservatieven denk je?

C2C 1 oktober 2007 19:28

Ge moet heel voorzichtig zijn met dat soort onderzoek, want "geluk" is natuurlijk heel variabel te definiëren en te interpreteren.

Hier gaat het over subjectief geluksaanvoelen (ge vraagt de onderzochten rechtstreeks: "vindt ge dat ge gelukkig zijt"). Subjectief aanvoelen is heel belangrijk.

Maar uit heel wat ander onderzoek blijkt dat wie links denkt objectief gelukkiger is. Ge kunt dat meten in de hersenen.

Een befaamd onderzoek daarover is:

Affective Intelligence and Political Judgment
http://www.press.uchicago.edu/cgi-bi...i/00/14093.ctl

Net zo toont neurologisch onderzoek ook aan dat wie rechts stemt minder empathisch is dan wie links stemt.

Net zo toont neurologisch onderzoek aan dat IQ tests allesbehalve IQ meten, maar vooral meten hoe goed iemand is aangepast aan de eisen van de wereld waarin het IQ-testje was ontwikkeld (een Angelsaksisch victoriaanse kapitalistische cultuur).

Altijd heel voorzichtig zijn dus met dat soort onderzoek.

Maar subjectief geluksgevoel is natuurlijk wel belangrijk.

Heftruck 1 oktober 2007 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2968989)

Hihi.

hurricane 1 oktober 2007 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2969048)
Ge moet heel voorzichtig zijn met dat soort onderzoek, want "geluk" is natuurlijk heel variabel te definiëren en te interpreteren.

Hier gaat het over subjectief geluksaanvoelen (ge vraagt de onderzochten rechtstreeks: "vindt ge dat ge gelukkig zijt"). Subjectief aanvoelen is heel belangrijk.

Maar uit heel wat ander onderzoek blijkt dat wie links denkt objectief gelukkiger is. Ge kunt dat meten in de hersenen.

Een befaamd onderzoek daarover is:

Affective Intelligence and Political Judgment
http://www.press.uchicago.edu/cgi-bi...i/00/14093.ctl

Net zo toont neurologisch onderzoek ook aan dat wie rechts stemt minder empathisch is dan wie links stemt.

Net zo toont neurologisch onderzoek aan dat IQ tests allesbehalve IQ meten, maar vooral meten hoe goed iemand is aangepast aan de eisen van de wereld waarin het IQ-testje was ontwikkeld (een Angelsaksisch victoriaanse kapitalistische cultuur).

Altijd heel voorzichtig zijn dus met dat soort onderzoek.

Maar subjectief geluksgevoel is natuurlijk wel belangrijk.

Interessant. Maar VB'ers krijgen nogal snel het etiket 'verzuurd' opgespeld, terwijl ik vaststel dat er hier heel wat rooie rakkers ronddwalen op het forum die bij momenten hun frustratie niet kunnen bedwingen.
Ik neem aan dat frustratie niet bepaald een uiting van 'geluk' is.
Anderzijds is het opmerkelijk dat de meeste 'linksen' zichzelf bombarderen met het etiket 'verstandig' en claimen ze dat ze hoog op de maatschappelijke ladder staan. Mét daaruit voortvloeiend een benijdenswaardig loon. (naar hun zeggen).
ALs we de lijn dan doortrekken, is een volgende conclusie dan dat geld niet gelukkig maakt ?

liberalist_NL 1 oktober 2007 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 2968983)

400 vragen is niet niks

HIER

Linksen zijn vast ook het meest pessimistisch. Wat me bij de linksen vaak wel ontbreekt, is een langetermijn-visie. Maar met rechts bedoeld men zeker alleen economisch rechts? :?

Bovenbuur 1 oktober 2007 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rik47 (Bericht 2969029)
En in welk hoekje plaatst men constant de conservatieven denk je?

Ik zelf plaats ze in het conservatieve hoekje, tegenover het libertijnse/progressieve hoekje. Jij plaatst ze kennelijk bij rechts. Waar het onderzoek ze plaatst word niet gezegd.

C2C 1 oktober 2007 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 2969080)
Interessant. Maar VB'ers krijgen nogal snel het etiket 'verzuurd' opgespeld, terwijl ik vaststel dat er hier heel wat rooie rakkers ronddwalen op het forum die bij momenten hun frustratie niet kunnen bedwingen.
Ik neem aan dat frustratie niet bepaald een uiting van 'geluk' is.
Anderzijds is het opmerkelijk dat de meeste 'linksen' zichzelf bombarderen met het etiket 'verstandig' en claimen ze dat ze hoog op de maatschappelijke ladder staan. Mét daaruit voortvloeiend een benijdenswaardig loon. (naar hun zeggen).
ALs we de lijn dan doortrekken, is een volgende conclusie dan dat geld niet gelukkig maakt ?

Volgens mij moet ge ook de context waarin dat onderzoek plaatsvindt, analyseren.

Wie in een bourgeois-maatschappij aan bourgeois vraagt of ze gelukkig zijn, zal snel een ja krijgen van de bourgeois, maar een neen van de mensen. Transformeert zo'n maatschappij zich dan (door een revolutie bijvoorbeeld) in een socialitische samenleving, dan zullen de antwoorden anders liggen.

Dat testje is al gedaan in Venezuela: de rechts-reactionaire bourgeois daar zijn vandaag heel ongelukkig. De armen heel gelukkig.

Context matters.

Bovenbuur 1 oktober 2007 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 2969136)
Volgens mij moet ge ook de context waarin dat onderzoek plaatsvindt, analyseren.

Wie in een bourgeois-maatschappij aan bourgeois vraagt of ze gelukkig zijn, zal snel een ja krijgen van de bourgeois, maar een neen van de mensen. Transformeert zo'n maatschappij zich dan (door een revolutie bijvoorbeeld) in een socialitische samenleving, dan zullen de antwoorden anders liggen.

Dat testje is al gedaan in Venezuela: de rechts-reactionaire bourgeois daar zijn vandaag heel ongelukkig. De armen heel gelukkig.

Context matters.

Maar hier hebben ze het in 70 landen getest en blijkt het kennelijk zo te zijn dat mensen die op rechtse partijen stemmen gemiddeld gelukkiger zijn dan mensen die op linkse partijen stemmen, kennelijk ongeacht wat voor regering er zit, waarbij rijkdom een geringe rol speelt. Of afkomst een rol speelt (dat bijvoorbeeld immigranten ongelukkiger zouden zijn) staat er niet bij.

Desiderius 1 oktober 2007 20:10

Al dat gezever over metingen in de hersenen om uit te maken wie 'objectief' het gelukkigst is...

Er is een veel simpeler test en die is onverbiddelijk: de pH-waarde van linkies ligt systematisch lager dan van wie centrum of rechts stemt. Er is een reden waarom die azijnpissers rood als hun strijdkleur hebben gekozen.

baseballpolitieker 1 oktober 2007 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 2969172)
Al dat gezever over metingen in de hersenen om uit te maken wie 'objectief' het gelukkigst is...

Er is een veel simpeler test en die is onverbiddelijk: de pH-waarde van linkies ligt systematisch lager dan van wie centrum of rechts stemt. Er is een reden waarom die azijnpissers rood als hun strijdkleur hebben gekozen.

:lol: Hard zoals het hoort!8-)

the outlaw torn 1 oktober 2007 20:30

ik ben dus een gelukkig mens, want ik stem rechts.:-D

dus verzuurde mensen zijn het gelukkigst ?
als dat geen reden is om rechts te stemmen. :-P

duveltje382 1 oktober 2007 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn (Bericht 2969234)
ik ben dus een gelukkig mens, want ik stem rechts.:-D

dus verzuurde mensen zijn het gelukkigst ?
als dat geen reden is om rechts te stemmen. :-P

Idem :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be