Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dienstencheques misbruikt. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95710)

Mambo 1 oktober 2007 20:19

Dienstencheques misbruikt.

Dienstencheques misbruikt.

Oké het doel mag dan al zijn om wat zwartwerkt te witten.
Maar kijk, wat doen al die duizenden zelfstandigen met een filiaal of kantoor aan huis? Laten kuisen en onderhouden dat het een lieve lust met dienstencheques.
Ik weet dat u het niet kan schelen, u profiteert er mogelijks evengoed van. Voor amper 4€ met fiscale aftrek een vol of halftijds werkpaard in huis. Ah hoe leuk.

Maar het blijft een feit dat de dienstencheque enkel en alleen voor particulieren is en niet voor handels of kantoorzaken. Het is dus niet omdat je een klein privé vertrekje hebt boven een supermarkt dat je gans de supermarkt mag laten kuisen met een dienstencheque. Kleine banken doen het ook al. Dokters, advocaten, notarissen, zowat de hele goed bij kas zittende meute profiteert er van.
Ze weten nochtans beter.

Controle? Welnee.
Vraagt er iemand achter? Welnee.
Kan het de politiek wat schelen? Welnee want daar lopen ze evengoed.

Alweer een kastijding van het plebs tegenover de rijke kaste dus.

duveltje382 1 oktober 2007 20:23

Kan het een echte arme een reet schelen waar de centjes van zijn werk vandaan komen:roll:
WELNEE........

bentje 1 oktober 2007 20:27

Dienstencheques zijn misschien wel een goede uitvinding, maar ik zou nooit iemand aannemen om te kuisen met dienstencheques, ik heb er al veel te veel negatieve dingen over gehoord, ik vertrouw er zeker m'n huis niet aan toe.
Maar dat is compleet offtopic...

duveltje382 1 oktober 2007 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 2969223)
Dienstencheques zijn misschien wel een goede uitvinding, maar ik zou nooit iemand aannemen om te kuisen met dienstencheques, ik heb er al veel te veel negatieve dingen over gehoord, ik vertrouw er zeker m'n huis niet aan toe.
Maar dat is compleet offtopic...

Nen rijke tist dus .......

bentje 1 oktober 2007 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2969231)
Nen rijke tist dus .......

integendeel, ik doe het ten eerste liever zelf, ten tweede wil ik mijn boeltje niet leeggeroofd zien, en ten derde wil ik liever iemand die mij verstaat als ik iets zeg (9 op 10 is pools of zoiets)

Mambo 1 oktober 2007 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2969215)
Kan het een echte arme een reet schelen waar de centjes van zijn werk vandaan komen:roll:
WELNEE........

Echte armen vallen net zo goed als valse armen onder bepaalde minimum inkomsten.
Ze moeten zo rap niet zeggen "ja bwana" Dan zouden ze wat minder arm zijn ook.

Rudy 1 oktober 2007 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2969203)
Maar het blijft een feit dat de dienstencheque enkel en alleen voor particulieren is en niet voor handels of kantoorzaken. Het is dus niet omdat je een klein privé vertrekje hebt boven een supermarkt dat je gans de supermarkt mag laten kuisen met een dienstencheque. Kleine banken doen het ook al. Dokters, advocaten, notarissen, zowat de hele goed bij kas zittende meute profiteert er van.
Ze weten nochtans beter.

Wie zegt dat enkel particulieren mogen genieten van de diensten ?
Maar ik deel de mening dat goedbetaalden bereid zijn te betalen voor diensten, officieel. Misschien dat particulieren nog steeds zoeken naar gratis-oplossingen. Of liever hun strijk zelf doen. Zou het dat niet zijn?

Rudy 1 oktober 2007 20:52

In hoeverre kan je dus spreken van misbruik ?

Mambo 1 oktober 2007 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2969308)
Wie zegt dat enkel particulieren mogen genieten van de diensten ?
Maar ik deel de mening dat goedbetaalden bereid zijn te betalen voor diensten, officieel. Misschien dat particulieren nog steeds zoeken naar gratis-oplossingen. Of liever hun strijk zelf doen. Zou het dat niet zijn?

De wet op de handelspraktijken zegt dat.
In principe, moest er al controle op bestaan de naam waardig zou ieder schoonmaakbedrijf met onmiddellijke ingang zijn erkenning verliezen om nog 1 dag langer met dienstencheque te mogen werken.

Maar ja, controle he.

Rudy 1 oktober 2007 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2969328)
De wet op de handelspraktijken zegt dat.
In principe, moest er al controle op bestaan de naam waardig zou ieder schoonmaakbedrijf met onmiddellijke ingang zijn erkenning verliezen om nog 1 dag langer met dienstencheque te mogen werken.

Maar ja, controle he.

je hebt gelijk. Ik wist niet dat de diensten enkel voor particulieren bestemd zijn.

"Dit systeem schakelt een erkende onderneming in die werknemers in dienst neemt om de diensten bij de gebruikers (particulieren) thuis uit te voeren. Elk uur werk wordt met een dienstencheque betaald." (Citaat)

Bron: http://www.dienstencheques.be/nl/index.asp

Inderdaad; de controle. Maar ieder, ook een familielid of kennis kan de cheque ondertekenen.

Blijkbaar is de dienst enkel weggelegd voor de niet ondernemende tweeverdieners;

Mambo 1 oktober 2007 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2969381)
je hebt gelijk. Ik wist niet dat de diensten enkel voor particulieren bestemd zijn.

"Dit systeem schakelt een erkende onderneming in die werknemers in dienst neemt om de diensten bij de gebruikers (particulieren) thuis uit te voeren. Elk uur werk wordt met een dienstencheque betaald." (Citaat)

Bron: http://www.dienstencheques.be/nl/index.asp

Inderdaad; de controle. Maar ieder, ook een familielid of kennis kan de cheque ondertekenen.

Blijkbaar is de dienst enkel weggelegd voor de niet ondernemende tweeverdieners;

Natuurlijk had ik gelijk, maar ik ben blij dat je het zelf ook eens nagezien hebt.
Idd, de rijkere kaste tegen de vaak werklozen die verplicht worden via hun baas of de rva zich schuldig te maken aan georganiseerde misbruik.

Trouwens cheque's ondertekenen die niet zijn gedaan of met valse gegevens worden bezwaard (handtekeningen opdrachtgevers) is evengoed goed om een onmiddellijke intrekking van de erkenning.

Maar controle, welnee.

duveltje382 1 oktober 2007 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2969405)
Natuurlijk had ik gelijk, maar ik ben blij dat je het zelf ook eens nagezien hebt.
Idd, de rijkere kaste tegen de vaak werklozen die verplicht worden via hun baas of de rva zich schuldig te maken aan georganiseerde misbruik.

Trouwens cheque's ondertekenen die niet zijn gedaan of met valse gegevens worden bezwaard (handtekeningen opdrachtgevers) is evengoed goed om een onmiddellijke intrekking van de erkenning.

Maar controle, welnee.

De echte armen raad ik WEL aan om de cheques aan te nemen,geld is geld,alles om uit de armoede te geraken hé !!!!

Chipie 1 oktober 2007 21:24

Die bedrijven mogen mijn inziens toch bij bedrijven diensten verrichten, zonder dienstenscheques dan wel te verstaan...

Mambo 1 oktober 2007 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2969429)
De echte armen raad ik WEL aan om de cheques aan te nemen,geld is geld,alles om uit de armoede te geraken hé !!!!

Uw gedacht is mijn gedacht niet.
Je zal het probleem niet aanpakken door er zelf een onderdeel van te worden.

Mambo 1 oktober 2007 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2969453)
Die bedrijven mogen mijn inziens toch bij bedrijven diensten verrichten, zonder dienstenscheques dan wel te verstaan...

idd, zonder de dienstencheque mag het dan weer wel. Met factuur natuurlijk.

Rudy 1 oktober 2007 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2969453)

Kijk Chipie. Laten we strijken of poetsen als voorbeeld nemen. Als moeder of schoonmoeder de strijk niet doet vind en betaal ik wel iemand die bereidwillig is dit wel te doen.

Onder ons gezegd en gezwegen. Dat systeem dienstencheques is enkel goed voor wie zo asociaal is dat hij of zij niet eens bereid is beroep te doen op een vriendendienst.

Chipie 1 oktober 2007 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2969551)
Kijk Chipie. Laten we strijken of poetsen als voorbeeld nemen. Als moeder of schoonmoeder de strijk niet doet vind en betaal ik wel iemand die bereidwillig is dit wel te doen.

Onder ons gezegd en gezwegen. Dat systeem dienstencheques is enkel goed voor wie zo asociaal is dat hij of zij niet eens bereid is beroep te doen op een vriendendienst.

Kijk, Rudy. Ik had het over bedrijven... :-D

Mitgard 1 oktober 2007 21:56

bedrrrrrijven.
spreek uit met de rollende 'r' om de vlijt wat te benadrukken.

Mitgard 1 oktober 2007 22:01

maar soit, dienstencheques goeie boel is dat.
ik ken veel mensen die zo aan werk zijn geraakt. sonja bijvoorbeeld, ex-(nou ja...) heroineverslaafde alleenstaande moeder van 4 kinderen die ze spijtig genoeg niet meer mag zien van de rechter, gaat nu poetsen bij notaris bogaerts. het gaat nu goed met haar. ze is aan't sparen voor een nieuwe rij tanden in haar bovenkaak en zoals de zaken nu gaan, zal ze dat geld rap bij mekaar hebben zegt ze.

Karma 1 oktober 2007 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 2969611)
maar soit, dienstencheques goeie boel is dat.
ik ken veel mensen die zo aan werk zijn geraakt. sonja bijvoorbeeld, ex-(nou ja...) heroineverslaafde alleenstaande moeder van 4 kinderen die ze spijtig genoeg niet meer mag zien van de rechter, gaat nu poetsen bij notaris bogaerts. het gaat nu goed met haar. ze is aan't sparen voor een nieuwe rij tanden in haar bovenkaak en zoals de zaken nu gaan, zal ze dat geld rap bij mekaar hebben zegt ze.

Haar zorg niet en ook dat van de notaris niet dat het wordt betaald van onze belastingen natuurlijk. En ... moet ze zijne praktijk ook schoonmaken?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be