![]() |
Christendom voor atheïsten
Wat is de waarde van het Christendom voor onze samenleving nu het gros van de West-Europeanen zich tot het atheïsme heeft bekeerd?
Momenteel is het een zwart-wit tegenstelling: als men niet geloofd in de God uit de bijbel en zijn vleesgeworden zoon, dan keert men zich af van alles waar het Christendom voor staat. Nu is mijn vraag: kan het Christendom niet beter een rol blijven spelen in een maatschappij die in een spirituele leegte is terecht gekomen? Of vult het consumentisme de leegte volledig op? Wat met moraliteit, verbondenheid, overgangsrituelen, mystiek, enz? Kunnen we daarvoor niet beter uit onze eigen roots putten dan ons hoofd kaal te scheren en mantra's te gaan zingen, hetgeen eerder een hang naar exotisme is dat reële spiritualiteit? Er is tegenwoordig nog weinig historisch besef, veel minder dan bij onze 'ongeletterde' voorouders. We zijn met de voeten van de grond gekomen, in zo'n vaart is onze maatschappij terecht gekomen. Kunnen we ons niet spiegelen aan de figuur van Jezus Christus, de Jezus van de bergrede die stond voor de totale empathie, de totale liefde en het totale mededogen? So what als de God waarover hij het had misschien niet bestaat! Om zijn we allen te hard geworden en vinden we dat te wollig et te melig? Of denken we echt dat de mensheid voortaan verder kan zonder de minste vorm van spiritualiteit en mystiek? Of denken we dat we ons snel een gepersonaliseerde '�* la carte' new-age spiritualiteit bij elkaar kunnen shoppen? |
Christendom klasseer ik in hetzelfde doosje als de islam, het hindoisme, shinto, of zelfs de oude religie's van de inca's (met hun mensenoffers), namelijk, het doosje van archaische, primitieve gewoontes & superstisie.
Je hebt geen nood aan religie of spiritualiteit voor het vormen van een moraal, of verbondenheid met uw medemens, en wat overgangsrituelen betreft, je hebt de scholen die die rol vervullen in onze maatschappij. Wat mystiek betreft, leuk voor een boek of een film op te basseren, maar uiteindelijk volledig zonder nut in een maatschappij. Het enige dat nuttig is in heel het christendom is de zin 'doe niet aan anderen, wat je niet wilt aangedaan hebben aan u' en ik betwijfel me dat het christendom op dat zinneke een copyright kan claimen. |
Waarom zou het verdwijnen van het christendom een gat achterlaten? Ik heb al veel argumenten gehoord over het feit dat het christendom op een bepaald moment echt wel waarde had. Als er geen gestructureerde overheid is, en misdaden kunnen ongestraft blijven, dan is het handig om tegen mensen te zeggen "zelfs al pakken ze u niet, als ge dood gaat gaat ge pas echt berecht worden."
Inmiddels is er wel een werkende overheid. En kunnen we er (optimistisch gesproken) van uit gaan dat misdaad wel bestraft wordt. (niet altijd, akkoord) Zou het kunnen dat het christendom verdwijnt omdat het gat die het vult, zichzelf gedicht heeft en er nu geen gat meer is om een christendom in te leggen? |
Citaat:
(http://www.faithfreedom.org/debates/YaminZakariap8.htm) |
Citaat:
Om dan maar te zwijgen dat de extreem devoten soms ook wel eens terroristische neigingen durven te krijgen |
Citaat:
Degenen die behoefte hebben aan spiritualiteit zouden er best aan doen om dit op individuele wijze te beleven. Innerlijke rust kan je niet aangeleerd worden. Dat moet je zelf zoeken. |
Citaat:
|
Citaat:
Het verband ligt niet direct tussen religie en criminaliteit, eerder tussen IQ en criminaliteit. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In de bijbel vind je allerhande soorten moraal terug. Het is de mens die selecteert welk stukje moraal letterlijk en welk stukje moraal figuurlijk moet genomen worden. De mens. |
Citaat:
Zo vonden vele stammen het moraal gerechtvaardigd om mensenoffers te brengen, onder invloed van hun religie, maar samenlevingen evolueren, en die gebruiken worden vervangen door andere, niet omwille de religie, maar omdat de mensen inzien dat het niet "moreel" is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk niet dat de discussie moet beperkt worden tot moraliteit. Het Christendom gaat toch veel breder dan dat. De vraag is in hoeverre dit geloof met zijn enorme culturele bagage waardevol kan zijn in een goddeloze maatschappij.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be