sn00py |
3 oktober 2007 15:18 |
Domme Moslimberichtgeving
van kifkif.be
Citaat:
DOM, DOM, DOMME MOSLIMBERICHTGEVING
Ik voel mij als moslim vaak geviseerd. Alhoewel ik op straat en in de politieke arena een dikke huid gekweekt heb, erger ik mij de laatste tijd meer en meer aan uitlatingen in de media over moslims. Ik heb het hier niet over de expliciet xenofobe of zelfs racistische uitlatingen van extremisten van diverse pluimage, maar over de subtiele vooroordelen waartoe verstandige mensen zich laten verleiden bij het verkondigen van hun opinie. Drie voorbeelden uit de actualiteit van de afgelopen twee weken.
In een Vlaamse krant (Het Laatste Nieuws van 13 september 2007) wordt gesteld dat moslimmannen vaak weigeren hun vrouw door een mannelijke gynaecoloog te laten behandelen. Die weigering zou - zo suggereert men - door hun geloof ingegeven zijn. Dat zal wel voor enkelen zo zijn, zoals in alle godsdiensten. Maar er wordt zeer snel een veralgemening gemaakt die niet correct is. Ik was dan ook zeer verheugd dat dat de dag erna snel werd rechtgezet door een bericht dat de juiste dimensie van het probleem weergeeft, namelijk: het machogedrag van een jaloerse man. Ik denk dat dat van alle tijden is en eerder een menselijk dan een religieus probleem is. Zullen er onder de moslims meer zo denken dan bij niet-moslims? Misschien wel, misschien niet. Maar het is niet de religie die een probleem vormt, wel het gedrag.
....
Bron: www.demorgen.be
Auteur: Fouad Ahidar
|
Wat wil meneer Ahidar? Dat we zetten: "vrouwen willen apart zwemuurtje waarbij speciaal opgetrommelde redSTERS moeten komen en het cafetaria dicht moet" ipv "moslimvrouwen..."
Doen we de waarheid niet een beetje geweld aan als we de eerste zin nemen? Want de overgrote meerderheid der Westerse vrouwen wil GEEN segregatie. We moeten dus schrijven: moslimvrouwen, willen we niet te zeer veralgemenen.
Of wil meneer Ahidar dat we toch gewoon vrouwen schrijven: iedereen zal het wel snappen dat het om moslimvrouwen gaat. Een beetje zoals incidenten met jongeren alleen nog gaan over moorden en plunderingen door allochtonen.
Als u schrijft dat niet de religie het probleem vormt maar het gedrag, dan moet u weten dat dat gedrag INGEGEVEN wordt door die reliegie.
|