Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De crisis, wat doen we er aan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95843)

Nederlandse Leeuw 4 oktober 2007 19:28

De crisis, wat doen we er aan?

Wat moeten we nu doen bij de zoveelste dag van voorslepende onderhandelingen, gedoe met BHV, de lastige staatshervorming, en de verdere formatie?

duveltje382 4 oktober 2007 19:31

België gewoon splitsen lijkt mij het beste te zijn .....

Nederlandse Leeuw 4 oktober 2007 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2976225)
België gewoon splitsen lijkt mij het beste te zijn .....

In dat geval zou ik voor de vierde optie kiezen. Ik heb de eerste optie gekozen omdat ik vrees dat het uitroepen van de onafhankelijkheid zal zorgen dat Brussel verloren gaat (en dat mag natuurlijk niet gebeuren!).

barteke 4 oktober 2007 20:11

De reden waarom belgie niet splitst is nét voor brussel. Dat is nog het enige wat we wel kunnen winnen. Het zou pas dom zijn om er op die wijze een eind aan te maken.
En wat met de nederlandstaligen in brussel, en de hoop populaire nederlandstalige scholen. Wil je die door de franstalige imperialistische politiekers laten platwalsen?

Nederlandse Leeuw 4 oktober 2007 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 2976397)
De reden waarom belgie niet splitst is nét voor brussel. Dat is nog het enige wat we wel kunnen winnen. Het zou pas dom zijn om er op die wijze een eind aan te maken.
En wat met de nederlandstaligen in brussel, en de hoop populaire nederlandstalige scholen. Wil je die door de franstalige imperialistische politiekers laten platwalsen?

Dat is het hem nu juist. Dus ik denk dat we de staatshervorming af moeten wachten, en zien of we onze greep op Brussel kunnen versterken. Al zie ik liever vandaag dan morgen dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, dat zal dan zonder Brussel zijn:-( .
Ook voor BHV wil ik wachten; een eenzijdige splitsing pas als het niet anders meer kan.

De schoofzak 4 oktober 2007 20:32

Ik zou liefst zien dat a) ze er niet uitgeraken, maar tegelijk b) beseffen dat ze er niet gaan uitgeraken, zodat c) men begint aan een georganizeerde boedelscheiding: een regering gewoon regeert op socio-ekonomisch enz. vlak regeert, maar die tegelijk op kommunautair vlak een eerste van een reeks staatshervormingen doorvoert, met duidelijk zicht op zelfstandigheid van Vlaanderen en Wallonië.

Dat is wellicht iets te ver gedroomd zekers?

Burry 5 oktober 2007 12:00

Gewoon BHV er door drukken, de Vlamingen regeren dit land en als zoals Di Rupo het mooi zei de Franstaligen de democratie niet luisten, dat Wallonië dan zelf z'n onafhankelijkheid uitroept. Het voordeel er van is: Brussel is dan van Vlaanderen.

De Vlamingen zijn de meerderheid en kunnen best dit land domineren als we willen. Dit nu gewoon durven en doen en laat de Franstaligen dan maar roepen en tieren als ze dat willen. Ze mogen van ons vertrekken als ze dat willen, even goede vrienden.

barteke 6 oktober 2007 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 2977374)
Gewoon BHV er door drukken, de Vlamingen regeren dit land en als zoals Di Rupo het mooi zei de Franstaligen de democratie niet luisten, dat Wallonië dan zelf z'n onafhankelijkheid uitroept. Het voordeel er van is: Brussel is dan van Vlaanderen.

NAIIIF :D

maingain zal in ieder geval klaarstaan met een boel maatregelen als de vlamingen eenzeidig splitsen. Maar eigenlijk zou dit mss toch niet zo slecht zijn, want stel dat wallonie-brussel de onafhankelijkheid uitroepen.. dat zou helemaal in het verkeerde keelgat schieten van de publieke opinie. In walonie houden ze van belgie. Enfin, zolang het geld oplevert toch.

Burry 7 oktober 2007 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barteke (Bericht 2980186)
NAIIIF

maingain zal in ieder geval klaarstaan met een boel maatregelen als de vlamingen eenzeidig splitsen. Maar eigenlijk zou dit mss toch niet zo slecht zijn, want stel dat wallonie-brussel de onafhankelijkheid uitroepen.. dat zou helemaal in het verkeerde keelgat schieten van de publieke opinie. In walonie houden ze van belgie. Enfin, zolang het geld oplevert toch.

Wat is er naiëf aan? Dat we BHV meerderheid tegen minderheid kunnen splitsen? Dat we Brussel houden?
Met houden bedoel ik niet dat Brussel ons liefdevol om de hals springt hé. Maar het is naiëf om te geloven dat Wallo-Brux hun onafhankelijkheid kan uitroepen. Wallonië ja, maar niet Brussel als het niet het risico wil lopen alles te verliezen.
Brussel heeft meerdere opties bij een einde van België, maar zichzelf losrukken uit België kan het niet, of het verliest de EU. Dus als Wallonië België verlaat blijven Vlaanderen en Brussel over, Brussel dat niet zelf z'n onafhankelijkheid kan uitroepen.

Trouwens welke 'maatregelen' kunnen de Franstaligen, laat staan Maingain, nemen als in België de democratie haar werk doet?

liberalist_NL 7 oktober 2007 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2976219)
Wat moeten we nu doen bij de zoveelste dag van voorslepende onderhandelingen, gedoe met BHV, de lastige staatshervorming, en de verdere formatie?

België termineren en de overblijfselen naar de nabestaanden. 8-)

Jaani_Dushman 7 oktober 2007 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2976219)

Met de gedachte dat België geen democratie kan verdragen in het achterhoofd, kies ik voor optie drie.
Laat het Belgisch systeem maar eens flink kraken!

Eddy B 7 oktober 2007 20:05

Er zijn weer duidelijk bepaalde opties gekozen. Een kutpeiling dus.
Waarom toch?

Nederlandse Leeuw 8 oktober 2007 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2982512)
Er zijn weer duidelijk bepaalde opties gekozen. Een kutpeiling dus.
Waarom toch?

Wat had jij dan graag als opties gezien Eddy? Volgens mij is de vraagstelling heel duidelijk, er zijn al 29 mensen die hun keuze hebben gegeven, dus die zijn zeker van hun zaak. Wat is er mis met de vraag?

Overigens vraag ik me af wat die mensen die voor optie 4 hebben gekozen dan met Brussel willen:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be