Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Stemrecht door de strot geramd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9586)

ancapa 20 februari 2004 07:32

Kamer keurt migrantenstemrecht goed

07:12:04

BRUSSEL - De voltallige Kamer heeft afgelopen nacht, rond halfdrie, het licht op groen gezet voor het wetsontwerp dat niet-EU-burgers gemeentelijk stemrecht geeft. Dat gebeurde met 80 stemmen voor, 58 tegen en 3 onthoudingen. Zoals verwacht stemden alle Franstalige partijen - behalve het FN - voor. Ook het SP.A/Spirit-kartel drukte op de groene stemknop. CD&V, VLD, Vlaams Blok en N-VA stemden tegen. Drie CD&V'ers onthielden zich.

De voorstanders van het stemrecht schaarden zich achter een wetsvoorstel van de Franstalige liberalen dat na de goedkeuring in de Senaat een wetsontwerp werd. Het betekent dat niet-EU-burgers in 2006 voor het eerst kunnen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Er zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. Zo kunnen enkel vreemdelingen die minstens 5 jaar in ons land wonen gaan stemmen. Zij moeten zich bij de gemeente laten inschrijven en een verklaring ondertekenen dat ze de Belgische grondwet en wetten en de rechten van de mens respecteren. Doen ze dat, zijn ze verplicht te gaan stemmen. De betrokkenen hebben enkel passief stemrecht, wat wil zeggen dat ze zelf geen kandidaat mogen zijn.

De stemming kwam er in de loop van de nacht nadat een hele reeks Vlaams Blok-kamerleden het spreekgestoelte urenlang monopoliseerden. In totaal kwamen 12 Blokkers tussen. De VLD en de CD&V bezondigden zich niet aan gefilibuster.

Drie CD&V-kamerleden - Jo Vandeurzen, Nahima Lanjri en Greta D'Hondt - onthielden zich. Vandeurzen verklaarde dat het om een symbolische onthouding gaat die moet duidelijk maken dat de christen-democraten voor een open samenleving zijn met rechten en plichten.

Het Vlaams Blok-amendement dat het initiatief van Karel De Gucht overnam, werd verworpen. De VLD onthield zich daarbij.

Raf 20 februari 2004 07:35

Driewerf hoera!

ancapa 20 februari 2004 07:44

de walen wrijven in hun pollekes... 100.000 stemmen bij :evil:

les flamins restent des cons :!: :cry: :cry: :cry:

Malinwa 20 februari 2004 07:55

en hopla,
de vreemdelingen van buiten EUROPA hebben meer rechten als de belgen die dit land vertegenwoordigen.

Only in BELGIUM!

maar ik stel mij wel een grote vraag.
De walen hebben de grondwet genegeerd door vreemdelingen die geen belg zijn stemrecht te geven.

In de grondwet staat namelijk dat "ALLE BELGEN GELIJK ZIJN VOOR DE WET"
Dus maw geven we de vreemdelingen MEER RECHTEN dan een BELG!!

Dit ruikt naar discriminatie en een klacht zal ook volgen.

Raf 20 februari 2004 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malinwa
en hopla,
de vreemdelingen van buiten EUROPA hebben meer rechten als de belgen die dit land vertegenwoordigen.

Only in BELGIUM!

De walen hebben de grondwet genegeerd door vreemdelingen die geen belg zijn stemrecht te geven.

8O Hoezo hebben vreemdelingen méér rechten dan Belgen :?:

Peace 20 februari 2004 07:59

Raf,

Citaat:

Driewerf hoera!
Ieder volk kent zijn verraders, je haalt ze er zo uit.

ancapa 20 februari 2004 08:02

plichten... neen :twisted: enkel rechten... 8O

Malinwa 20 februari 2004 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

en hopla,

Only in BELGIUM!

AWEL JA, slimmerik
Uw geimporteerde vriendjes moeten ZONDAG nie vroeg opstaan, of moeten hun reis niet verplaatsen omdat ze moeten gaan stemmen.
Belgen daarentegen MOETEN rekening houden dat ze moeten gaan stemmen, en kunnen niet zomaar zeggen van, ik ga niet.
BELGEN HEBBEN DAT RECHT NIET!!
VREEMDELINGEN HEBBEN MEER RECHTEN!

skippy 20 februari 2004 08:21

In dit apeland blijf ik niet. Uitgemaakt worden voor mestkever, uw stem die genegeerd wordt, ons land dit geïnfesteerd wordt met steuntrekkende moslims, en maar betalen dat we schijten. In plaats van belastingen betalen ga ik investeren in mijn nieuw huis in het buitenland, gebouwd op mijne privé grond. En dan binnen een jaar of drie hier den legen boel failliet laten gaan. :twisted: :twisted:

Hivey 20 februari 2004 08:22

Vreemdelingen die zich opgeven aan de gemeente
hebben geen stemrecht maar stemPLICHT

Uiteindelijk is iedereen dan toch gelijk.

Peace 20 februari 2004 08:39

Hivey,

Citaat:

Dit veranderd niets aan de zaak dat wij stemplicht en zij stemrecht hebben.

Een vreemdeling die niet wil gaan stemmen kan dit zonder gevolgen te hoeven vrezen doen.

Daarentegen is een belg verplicht om te gaan stemmen.

Volgens mij is dit ongrondwettelijk en zou ertoe kunnen leiden dat de volgende verkiezingen wel eens niet rechtmatig zijn.

Raf 20 februari 2004 08:44

Citaat:

Citaat:

AWEL JA, slimmerik
Uw geimporteerde vriendjes moeten ZONDAG nie vroeg opstaan, of moeten hun reis niet verplaatsen omdat ze moeten gaan stemmen.
Belgen daarentegen MOETEN rekening houden dat ze moeten gaan stemmen, en kunnen niet zomaar zeggen van, ik ga niet.
BELGEN HEBBEN DAT RECHT NIET!!
VREEMDELINGEN HEBBEN MEER RECHTEN!

Ah ja, ik begrijp dat je liever had gezien dat niet-EU-vreemdelingen stemPLICHT hadden gekregen, zodat ze ALLEMAAL moesten gaan stemmen i.p.v. de enkelen die zich nu de moeite zullen getroosten omdat ze politiek geëngageerd zijn...

Maar kom, alle gekheid op een stokje. Er is hier natuurlijk geen sprake van discriminatie, omdat het om twee verschillende groepen gaat. Discriminatie houdt namelijk in dat een ongeoorloofd onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die zich onder gelijke voorwaarden bevinden. Dat is hier duidelijk niet het geval: de ene groep is Belg, de andere niet.

Maar laat dat je vooral niet tegenhouden om klacht in te dienen, dan kunnen ze bij het CGKR ook nog eens lachen :twisted:

Malinwa 20 februari 2004 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hivey

AWEL,
kunnen ze dat dan ook niet doen voor BELGEN?
Nee, wij hebben geen VRIJE KEUZE!
Enkel als je vreemdeling bent, heb je een vrije keuze in dit land!

Knuppel 20 februari 2004 08:51

Citaat:

Citaat:

en hopla,

Only in BELGIUM!

Zij krijgen recht waar wij plicht hebben.

Maar dat hindert jullie soort 'democraten' enkel omdat het zo is en niet andersom.

kirie 20 februari 2004 08:55

Citaat:

Discriminatie houdt namelijk in dat een ongeoorloofd onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die zich onder gelijke voorwaarden bevinden. Dat is hier duidelijk niet het geval: de ene groep is Belg, de andere niet.

ah ja zo zit dat ? dat betekent dan toch dat er verschillende "soorten inwoners" een GELIJKE (gelijkwaardige) stem uitbrengen ? En dat noemt u dus geen discriminatie ? Knap hoor !

Raf 20 februari 2004 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Zij krijgen recht waar wij plicht hebben.

Maar dat hindert jullie soort 'democraten' enkel omdat het zo is en niet andersom.

Mij persoonlijk hindert dat inderdaad allerminst; ik zou niet weten waarom het mij zou moeten hinderen.

Anderzijds vind ik ook dat het hoog tijd wordt dat de stemPLICHT voor Belgen afgeschaft wordt en dat het stemRECHT wordt ingevoerd, maar dat heeft NIETS te maken met de discussie over het migrantenstemrecht.

Raf 20 februari 2004 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Citaat:

Discriminatie houdt namelijk in dat een ongeoorloofd onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die zich onder gelijke voorwaarden bevinden. Dat is hier duidelijk niet het geval: de ene groep is Belg, de andere niet.

ah ja zo zit dat ? dat betekent dan toch dat er verschillende "soorten inwoners" een GELIJKE (gelijkwaardige) stem uitbrengen ? En dat noemt u dus geen discriminatie ? Knap hoor !

Nee, waarom zou dat discriminatie zijn? Wie wordt er volgens u gediscrimineerd en waarom?

blankenberge 20 februari 2004 09:42

[quote="Raf"]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Anderzijds vind ik ook dat het hoog tijd wordt dat de stemPLICHT voor Belgen afgeschaft wordt en dat het stemRECHT wordt ingevoerd, maar dat heeft NIETS te maken met de discussie over het migrantenstemrecht.

Dat zou inderdaad een rode loper zijn voor het Vlaams Blok!

Distel 20 februari 2004 09:45

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kirie

Nee, waarom zou dat discriminatie zijn? Wie wordt er volgens u gediscrimineerd en waarom?

De Belgen, omdat zij verplicht worden om iets (niet zelden tegen hun goesting) te doen daar waar de vreemdelingen de vrijheid hebben om thuis te blijven.

Bovendien stel ik mij de vraag waarom deze vorm van discriminatie wel kan in een land waar elke negatieve discriminatie van de migrant in het verdomhoekje wordt gestoken.

Raf 20 februari 2004 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:

De Belgen, omdat zij verplicht worden om iets (niet zelden tegen hun goesting) te doen daar waar de vreemdelingen de vrijheid hebben om thuis te blijven.

IJver dan voor de afschaffing van de stemPLICHT voor Belgen, want DAAR zit de fout, niet bij het feit dat migranten nu stemRECHT gekregen hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be