Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   de uitbreiding van Brussel en Franstalige logica (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96054)

DebianFox 8 oktober 2007 18:28

de uitbreiding van Brussel en Franstalige logica

De Franstaligen vormen steeds meer één hecht front om hun ultieme droom te verwezenlijken: een uitbreiding van het Brussels Gewest met de faciliteitengemeenten op z'n minst en met de corridor Sint-Genesius-Rode als pasmunt voor de splitsing van B-H-V.

Waarom de Rand gedeeltelijk verfranst:

Er komen steeds meer vreemdelingen in het centrum van Brussel wonen, en de rijke Brusselaars wijken dus steeds verder uit, en ze komen in de Vlaamse Rand terecht. Dit fenomeen zien we ook in vele Amerikaanse steden.

De FDF verdedigt de Francophonie, en veel Franstaligen in de Rand en Brussel stemmen erop. Toch is de Franstalige logica om Brussel uit te breiden ver te zoeken.

1) De FDF/MR burgemeester van Kraainem (bevolkingsdichtheid: 2.258 inw./km²) wilt ook graag bij Brussel gehoren om "iets aan de bevolkingsdichtheid te kunnen doen."

2) Veel Franstaligen in de Rand (waaronder FDF-stemmers) willen bij Vlaanderen blijven, omwille van fiscale voordelen.

De situatie in de Rand is niet damatisch!

De Nederlandstalige scholen in de faciliteitengemeenten tellen immers meer leerlingen dan de Franstalige scholen, de jeugd is dus nog overwegend Nederlandstalig. De faciliteitengemeenten worden ook vaak bewoond door oude(re) rijke - al dan niet gepensioneerde - Franstaligen. In Québec moeten anderstaligen hun kinderen sturen naar Franstalige scholen, niet naar Engelstalige. Als er een wet zou zijn dat anderstaligen in de Vlaamse Rand verplicht hun kinderen te sturen naar Vlaamse scholen beperken we de verfransing.

Talentellingen zijn ook verboden, en wie vertrouwt nu FDF cijfers? Datzelfde FDF zegt ook dat Brussel voor 90 % Franstalig is, terwijl de Franstalige moedertaalsprekers ook daar een minderheid zijn.

Knuppel 8 oktober 2007 18:39

Geen gemorrel aan Brussel en taalgrens"
wo 17/01/07 - Een uitbreiding van Brussel of een wijziging van de taalgrens is voor de Vlaamse regering onaanvaardbaar. Dat heeft minister-president Yves Leterme (CD&V) gezegd in het Vlaams Parlement.
Leterme reageerde daarmee op uitspraken van Brussels minister Pascal Smet (SP.A) en Waals minister-president Elio Di Rupo (PS).

Smet zei eerder van de week dat de uitbreiding van Brussel met de faciliteitengemeenten er vroeg of laat zou komen. Di Rupo stelde dan weer de taalgrens in vraag.
"De Vlaamse regering houdt ondubbelzinnig vast aan het Vlaamse karakter van de gemeenten in de rand rond Brussel", aldus Leterme.
"Brussel heeft geen uitbreiding nodig om socio-economische en mobiliteitsproblemen op te lossen."
De Vlaamse regering en het Vlaams Parlement willen wel meer bevoegdheden voor werkgelegenheid, gezondheid en fiscaliteit.
"Alles bij het oude laten is slecht voor België", waarschuwde Leterme. "Ik ben voorstander van een sereen debat, maar wel een debat dat leidt tot resultaat."
"Bij de federale verkiezingen moeten we alles doen doen om dat wat effectief in het Vlaams regeerakkoord staat, te kunnen realiseren."

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ns/index.shtml

Jazeker 8 oktober 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2984618)
Geen gemorrel aan Brussel en taalgrens"
wo 17/01/07 - Een uitbreiding van Brussel of een wijziging van de taalgrens is voor de Vlaamse regering onaanvaardbaar. Dat heeft minister-president Yves Leterme (CD&V) gezegd in het Vlaams Parlement.

Toen was hij nog Vlaams minister-president, he? De geruchten die ik vandaag de dag hoor rondvliegen van nooit slecht geinformeerde mensen als Rik van Cauweleart doen me kippenvel krijgen. Ik hoop dat ze foutief zijn of hoogstens denksporen die men meteen weer heeft verlaten wegens electoraal te gevaarlijk.

Knuppel 8 oktober 2007 20:06

Klopt.

De credibiliteit die Leterme in de Vlaamse regering opbouwde is hij wel kwijt als hij zijn tsjevenjas draait.

Cyrano 8 oktober 2007 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2984725)
Toen was hij nog Vlaams minister-president, he? De geruchten die ik vandaag de dag hoor rondvliegen van nooit slecht geinformeerde mensen als Rik van Cauweleart doen me kippenvel krijgen. Ik hoop dat ze foutief zijn of hoogstens denksporen die men meteen weer heeft verlaten wegens electoraal te gevaarlijk.

Hopelijk houdt Milquet stand met haar onmogelijke eisen en klapt alles uit elkaar.
Het is al dikwijls gezegd dat de vlamingen uiteindelijk de walen nodig zullen hebben om tot de splitsing te komen.

Hup, Milquet, hup !

stab 9 oktober 2007 02:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 2984874)
Hopelijk houdt Milquet stand met haar onmogelijke eisen en klapt alles uit elkaar.
Het is al dikwijls gezegd dat de vlamingen uiteindelijk de walen nodig zullen hebben om tot de splitsing te komen.

Hup, Milquet, hup !

Francofonen weten hoe ver ze te ver kunnen gaan met Vlaamse politici.

Knuppel 9 oktober 2007 06:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2985256)
Francofonen weten hoe ver ze te ver kunnen gaan met Vlaamse politici.

Die grenzen lagen al ver en worden altijd verder opgeschoven.
Tot de elastiek een keertje knapt.
En dan zakt de slip af.

Jan van den Berghe 9 oktober 2007 06:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2984586)
In Québec moeten anderstaligen hun kinderen sturen naar Franstalige scholen, niet naar Engelstalige. Als er een wet zou zijn dat anderstaligen in de Vlaamse Rand verplicht hun kinderen te sturen naar Vlaamse scholen beperken we de verfransing.

De taalwetgeving alsook de wetten betreffende de lagere scholen in faciliteitengemeenten schrijven voor dat slechts kinderen waarvan de huistaal het Frans is in de faciliteitenscholen kunnen worden ingeschreven. Wie dus thuis Engels spreekt, komt niet in aanmerking. Wie met de ouders Arabisch spreekt, mag niet worden ingeschreven in een faciliteitenschool. Enz. De wetten zijn heel duidelijk. De inspectie is zelfs bevoegd na te gaan of de ouders een juiste taalaangifte doen bij inschrijving van het kind.

Knuppel 9 oktober 2007 06:33

Citaat:

Als er een wet zou zijn dat anderstaligen in de Vlaamse Rand verplicht hun kinderen te sturen naar Vlaamse scholen beperken we de verfransing.
Als de Franstaligen uit vrije wil gebruik zouden maken van de faciliteiten ook.

stab 9 oktober 2007 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2985283)
De inspectie is zelfs bevoegd na te gaan of de ouders een juiste taalaangifte doen bij inschrijving van het kind.

En, gebeurt dat ?
Alleszins niet in Ronse volgens mij.
Niet erg, Vlaamse taalinspectie in Vlaamse faciliteitengemeenten zal als soort van toegeving voor BHV wel sneuvelen , denk ik.
Argumentatie: 't gebeurt nu toch ook niet.

DebianFox 9 oktober 2007 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2985283)
De taalwetgeving alsook de wetten betreffende de lagere scholen in faciliteitengemeenten schrijven voor dat slechts kinderen waarvan de huistaal het Frans is in de faciliteitenscholen kunnen worden ingeschreven. Wie dus thuis Engels spreekt, komt niet in aanmerking. Wie met de ouders Arabisch spreekt, mag niet worden ingeschreven in een faciliteitenschool. Enz. De wetten zijn heel duidelijk. De inspectie is zelfs bevoegd na te gaan of de ouders een juiste taalaangifte doen bij inschrijving van het kind.

Heh, er zitten nochtans Duitse en Italiaanse kinderen in Franstalige schooltjes in Sint-Genesius-Rode. Ik dacht dit op splits.be gelezen te hebben :roll:

Knuppel 9 oktober 2007 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2985346)
Heh, er zitten nochtans Duitse en Italiaanse kinderen in Franstalige schooltjes in Sint-Genesius-Rode. Ik dacht dit op splits.be gelezen te hebben :roll:

Franstaligen hebben er dan ook nooit problemen mee gehad om de wet aan hun laars te lappen.

Zwartengeel 9 oktober 2007 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2985324)
En, gebeurt dat ?
Alleszins niet in Ronse volgens mij.
Niet erg, Vlaamse taalinspectie in Vlaamse faciliteitengemeenten zal als soort van toegeving voor BHV wel sneuvelen , denk ik.
Argumentatie: 't gebeurt nu toch ook niet.

En als er iets is wat de Franstaligen graag inroepen om hun zin te kunnen krijgen, dan zijn het wel die zogenaamde 'voldongen feiten', nietwaar?

DebianFox 9 oktober 2007 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2985366)
Franstaligen hebben er dan ook nooit problemen mee gehad om de wet aan hun laars te lappen.

De Francophonie blijft inderdaad belangrijker dan de wet en zelfs de grondwet, la Belgique sera Latine ou elle ne sera pas. ;)

Jan van den Berghe 9 oktober 2007 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2985346)

Dan passen de schooldirecties die dergelijke kinderen inschrijven, de taalwetgeving niet toe. En, als bijkomende conclusie, laat de Vlaamse Gemeenschap de taalinspectie achterwege.

Miguelito 9 oktober 2007 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2985270)
Die grenzen lagen al ver en worden altijd verder opgeschoven.
Tot de elastiek een keertje knapt.
En dan zakt de slip af.

het broekje hangt al op de enkels en wordt nog met een vinger krampachtig opgehouden.

stab 9 oktober 2007 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2985380)
En als er iets is wat de Franstaligen graag inroepen om hun zin te kunnen krijgen, dan zijn het wel die zogenaamde 'voldongen feiten', nietwaar?

Alleen Vlamingen voelen die voldongendheid aan, en daar moeten we vanaf geraken.

stab 9 oktober 2007 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2985635)
Dan passen de schooldirecties die dergelijke kinderen inschrijven, de taalwetgeving niet toe. En, als bijkomende conclusie, laat de Vlaamse Gemeenschap de taalinspectie achterwege.

Zoals ook in 1988 de Vlaamse politici hun 'macht' achterwege gelaten hebben om de faciliteiten eenzijdig te kunnen afschaffen.
Ik ben zeer bang dat niet zozeer n-va , maar wel BDW, in datzelfde bedje erg doodziek gaat wezen.

liberalist_NL 9 oktober 2007 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2984586)

Talentellingen zijn ook verboden, en wie vertrouwt nu FDF cijfers? Datzelfde FDF zegt ook dat Brussel voor 90 % Franstalig is, terwijl de Franstalige moedertaalsprekers ook daar een minderheid zijn.

Maar als je kijkt naar verkiezingsuitslagen, ligt hier wel hun loyaliteit.

DebianFox 16 oktober 2007 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2986885)
Maar als je kijkt naar verkiezingsuitslagen, ligt hier wel hun loyaliteit.

Dat wel, maar er zullen ook Vlamingen op Franstalige partijen hebben gestemd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be