![]() |
Bijna off-topic: Zonnewagens
Aangezien we toch naar een groenere toekomst willen:
http://www.nuonsolarteam.nl (mijn favoriet...) http://www.solarteam.be Ze hebben een blog waar ze te volgen zijn. "green" racing is in, en dit is een fantastische manier om mensen warm te maken voor ecologische vervoersmiddelen. -T |
Fijn. Nu nog een wagen die in het dagelijke leven voordeliger is dan de huidige mainstream substituten.
|
Die bootrace op zonne-energie is anders ook wel cool.
En, Tavek, geen wonder dat jij voor het team van Ockels supportert ;) |
Citaat:
Maar ze worden er beter en beter in. De snelheidslimiet van 130 per uur is blijkbaar een probleem aan het worden 8-) |
Domme vraag Tavek, wat zou een Nuna III kosten particulier? En zou die kunnen rijden zonder "bijvullen" via het voornamelijk nucleair gevoede electriciteits net hier in Europa?
|
Citaat:
Nee, de Nuna kan ik Europa niet rijden zonder bijvullen. De Nuna is ook niet bruikbaar op de Europese wegen, want hij is enkel geschikt om lange trajecten af te leggen, als hij te veel moet stoppen en terug vertrekken, geraakt hij geen 50km ver. |
Met een paar aanpassingen denk ik wel dat hij bruikbaar kan worden. Bijvoorbeeld wat meer batterijen (van die lichtgewicht polymer packs). Door het extra gewicht gaat de snelheid wel omlaag.
|
Citaat:
De Nuna gebruiken op een openbaan of in het verkeer hier is een groot verschil hoor. |
Tavek, vergeet de A123 Lithiumnanoferrofosfaatcellen cellen niet.
Jantje, de Nuna is nooit bedoeld als korte afstand Europees woon/winkel/werk verkeer. Nu zitten jullie beiden op mijn hobbygebied..... En de hoofdreden waarom ik die "domme" vraag gesteld heb. |
Citaat:
|
Citaat:
Hangt er van af welke type electromotor. Een seriegewonden motor vind optrekken een makkie, als ie de amperes maar krijgt. Helaas is de effectiviteit sterk minder dan van een shunt motor of nog veeeeel minder van een traditionele permanent magneet motor. Voor elke A gespendeerd in een Seriemotor, heb je maar 0.75A nodig in een goeie PMDC motor. Zoals ik al vertelde Tavek, ik ben roboteer. En elke gram telt als het erop aan komt om mijn "mechanische gladiatoren" te laten overleven. Op dit moment eet ik, adem ik, lees ik, kortom, absorbeer ik alle info die ik vind over batterij en gelijkstroom-motor technologie. En de meest effeciente motoren die gelijkstroom als bron gebruiken zijn de 3faze permanent magneet motoren. 15gram 75W en 90% efficient. Da's wat ik in mijn 150gram antje heb zitten. En ja, de brokken spetteren in het rond als Malankaia Baba Yaga in form is. Maar haar halfbroertjes Death By Accident en Katyusha doen het nog beter. |
Citaat:
En zoals je zelf ook toegeeft, de Nuna is niet ontworpen voor en niet bruikbaar in het gewone verkeer. Dat is ook niet de bedoeling van deze wedstrijdwagens |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Paar vraagjes, nu ik blijkbaar een techneut tref:
Hoe is inmiddels de verhouding tot de energie die nodig is om een zonnecel werkend te krijgen (alle energie bij het winnen van grondstof, productie, transport wereldwijd en de energie die de werknemers die eraan werken verbruiken meegerekend) en de energie die een zonnecel in zijn levensduur kan opwekken in een land;-) als Vlaanderen? Is een zonnecel op een klantenwagen geen utopie? Wat is er nog aan ontwikkeling te verwachten in opslag van energie (kleine accu's met veel capaciteit)? |
Citaat:
Een wagen die voldoet aan de huidige eisen van de klant, nee die is niet op zonnecellen te voorzien van voldoende energie. Een wagen waar de klant zijn eisen op luxe en snelheid laat vallen, ja die zal er in de toekomst wel komen. Maar om de ecologische voetafdruk van zo'n wagen te bepalen zijn er enorm veel factoren die een rol spelen. te veel om te kunnen zeggen of die voetafdruk kleiner of groter is dan bij de huidge voertuigen. |
Citaat:
Overigens is de race gaande ;) check de blogs! |
En de andere 2 vragen?
- energie in versus uit een zonnecel - accu's |
Citaat:
Want op het ogenblik niet is, kan morgen wel zijn, maar kan ook nog eeuwen op zich laten wachten. Is eigenlijk gewoon de zelfde vraag of koudfusie morgen wel zal werken en renderen. Het antwoord is een openvraag. Wie weet mss morgen, mss nooit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be