Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat kiest u: Vlaanderen zonder Brussel of België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96106)

kroa 9 oktober 2007 21:12

Wat kiest u: Vlaanderen zonder Brussel of België?

Stel dat Brussel niet bij Vlaanderen zou blijven bij een splitsing.
Wat zou je dan het liefste hebben?
België blijft bestaan zoals nu,
of Vlaanderen laat Brussel vallen en onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel.

proxy2222 9 oktober 2007 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 2986899)

We hebben in Vlaanderen al genoeg problemen met allochtonen. Brussel met zijn meerderheid allochtonen moeten we niet.

Jan van den Berghe 10 oktober 2007 06:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kroa (Bericht 2986899)

Heel eenvoudig: "Vlaanderen onafhankelijk. Met Brussel als het kan, zonder Brussel als het moet."

straatrue 10 oktober 2007 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2987374)
Heel eenvoudig: "Vlaanderen onafhankelijk. Met Brussel als het kan, zonder Brussel als het moet."

Deze draad mag gesloten worden, Jan heeft gesproken ;-)

Jan van den Berghe 10 oktober 2007 07:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2987378)
Deze draad mag gesloten worden, Jan heeft gesproken ;-)

Citaat:

straatrue 10 oktober 2007 07:44

Iedere andere mening zal van tafel geveegd worden met de woorden: klinkklare onzin, of iets van die strekking ;-)

Ben echt benieuwd of je je leerlingen ook op die manier aanpakt. Wellicht durft niemand in de klas nog zijn vinger opsteken om een antwoord te geven???

santos 10 oktober 2007 07:48

Ik kies voor belgie, misschien niet in zijn huidige vorm maar daar zijn nog opties.
Splitsen zou ik bijzonder jammer vinden.

Zwartengeel 10 oktober 2007 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 2987432)
Ik kies voor belgie, misschien niet in zijn huidige vorm maar daar zijn nog opties.

Heb je misschien een paar voorbeelden van werkbare en (vooral) haalbare opties?

vlijmscherp 10 oktober 2007 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2987458)
Heb je misschien een paar voorbeelden van werkbare en (vooral) haalbare opties?

confederaal model, met solidariteit maar met verregaande bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

Zwartengeel 10 oktober 2007 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2987465)
confederaal model, met solidariteit maar met verregaande bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

En met de huidige onderhandelaars van over de andere kant van de taalgrens is zoiets haalbaar?

santos 10 oktober 2007 08:48

Ja er zijn meerdere mogelijkheden.
* Terug 1 unie, met weliswaar de vlamingen aan de macht om zo een herstructurering in Wallonie te krijgen. Niet meer 2 maten en 2 gewichten.
* Verder prullen zoals we bezig, deelstaten met onduidelijk bevoegdheden en waar zelden goed over is nagedacht.
* Een echte confederatie maar dan zonder een grote institutionele federale regering. Wel nog steeds onze koning en nog steeds Belgie als productnaam. Maar voor vele zaken 2 maten en 2 gewichten.

Anna List 10 oktober 2007 09:05

onafhankelijk federaal Vlaanderen met Brussel als autonoom gewest in Vlaanderen

neetro 10 oktober 2007 09:29

mooie topic met voldoende keuzes me dunkt, doch mag ik nog niet stemmen... dus typ ik het ff uit:

Ik ben zobiezo voor het behoud van België aangezien ik niet wil denken aan wat voor een gevolgen Vlaanderen zou teweeg brengen.
En algemeen gezien ben ik geen fan van grenzen enzo... maar soit ze zijn er, moet je er niet nog meer maken. Geef mij maar België dan.

Anna List 10 oktober 2007 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neetro (Bericht 2987580)
mooie topic met voldoende keuzes me dunkt, doch mag ik nog niet stemmen... dus typ ik het ff uit:

Ik ben zobiezo voor het behoud van België aangezien ik niet wil denken aan wat voor een gevolgen Vlaanderen zou teweeg brengen.
En algemeen gezien ben ik geen fan van grenzen enzo... maar soit ze zijn er, moet je er niet nog meer maken. Geef mij maar België dan.

als Vlaanderen een confederatie vormt met NL en Wallonië met F ... dan heb je zelfs grenzen weggewerkt !

Zwartengeel 10 oktober 2007 09:38

1 Bijlage(n)
Citaat:

Bijlage 26276

santos 10 oktober 2007 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2987584)
als Vlaanderen een confederatie vormt met NL en Wallonië met F ... dan heb je zelfs grenzen weggewerkt !

hoe dan zijn die grenzen weg?
Wat is dat voor onzin dan hebt ge nog altijd grenzen en dan is het Brussels probleem nog altijd niet opgelost. En een vlaanderen met brussel erbij als apart gewest is geen oplossing maar een probleem verplaatsen.

baseballpolitieker 10 oktober 2007 11:08

Citaat:

Ik zit bijna in Nederland, en als gewone burger zie je niet eens dat er een grens is... Oei hoe komt dat nu, ja natuurlijk de EU, hoe kan ik dat nu vergeten zijn.

Jan van den Berghe 10 oktober 2007 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2987815)
Ik zit bijna in Nederland, en als gewone burger zie je niet eens dat er een grens is... Oei hoe komt dat nu, ja natuurlijk de EU, hoe kan ik dat nu vergeten zijn.

Mijns inziens is het de grootste misvatting te geloven dat er binnen de EU geen grenzen meer zijn. De grenzen zijn er weldegelijk, en hebben meer dan ooit een impact op ons hele leven. Immers, de overheid heeft een steeds grotere invloed op ons doen en laten. Wel zijn de ongemakken en belemmeringen eigen aan grenzen van indertijd wel door de EU-afspraken weggevallen. De grenzen zijn er evenwel nog steeds.

baseballpolitieker 10 oktober 2007 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2987823)
Mijns inziens is het de grootste misvatting te geloven dat er binnen de EU geen grenzen meer zijn. De grenzen zijn er weldegelijk, en hebben meer dan ooit een impact op ons hele leven. Immers, de overheid heeft een steeds grotere invloed op ons doen en laten. Wel zijn de ongemakken en belemmeringen eigen aan grenzen van indertijd wel door de EU-afspraken weggevallen. De grenzen zijn er evenwel nog steeds.

Ja natuurlijk zijn deze er maar als je zo gaat denken heb je binnen België ook gewestsgrezen (en zelfs ook de gemeenschapsgrenzen) , provinciegrenzen en gemeentegrenzen, AL deze verschillende grenzen hebben een impact op je leven.

Jan van den Berghe 10 oktober 2007 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2987831)
Ja natuurlijk zijn deze er maar als je zo gaat denken heb je binnen België ook gewestsgrezen (en zelfs ook de gemeenschapsgrenzen) , provinciegrenzen en gemeentegrenzen, AL deze verschillende grenzen hebben een impact op je leven.

Inderdaad, maar de ene grens al meer dan de andere.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be