Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Amerikaanse commissie erkent genocide in Armenië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96164)

sn00py 11 oktober 2007 07:13

Amerikaanse commissie erkent genocide in Armenië

Citaat:

In de Verenigde staten heeft de commissie Buitenlandse Zaken van de Kamer van Volksvertegenwoordigers gisteranavond een tekst goedgekeurd die een Armeense 'genocide' in het begin van de 20ste eeuw erkent. President George W. Bush heeft zich steeds verzet tegen die erkenning. De tekst zal nu naar de Kamer van Volksvertegenwoordigers gezonden worden voor verder onderzoek.

Bloedbad
De tekst bevestigt dat het Armeense bloedbad in het Ottomaanse Rijk tijdens de Eerste Wereldoorlog een 'genocide' is en dat het ten volle door de Amerikaanse diplomatie als zodanig moet worden erkend, ook in zijn politiek tegenover Turkije.

Nadeel
Bush heeft gisteren nog zijn hele regering gemobiliseerd tegen de tekst die de strategische alliantie van Amerika tussen Turkije en de Amerikaanse missie in Irak bedreigt. De goedkeuring van de tekst zou een aanzienlijk nadeel zijn voor de relaties met een belangrijke bondgenoot in de NAVO en in de wereldoorlog tegen terrorisme, aldus Bush.

Turkije weigert om slachtpartijen en de deportaties van Armeniërs tijdens de laatste jaren van het Ottomaanse Rijk (1915 - 1917) te beschouwen als een 'genocide'. Volgens Armenië maakte de 'genocide' meer dan 1,5 miljoen dodelijke slachtoffers. Turkije erkent in werkelijkheid het bloedbad en de dood van 250.000 tot 500.000 personen, maar zegt dat de Turken ook het slachtoffer waren van de chaos die er de laatste jaren van het Ottomaanse Rijk heerste. (belga/kjg)
(van hln.be)
nu Turkije zelf nog...:-D

Libro 11 oktober 2007 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sn00py (Bericht 2989688)
(van hln.be)

Laat ons hopen...

circe 11 oktober 2007 10:40

Citaat:

Witte Huis fel tegen resolutie over Armeense genocide
ANP

WASHINGTON - De Amerikaanse president George Bush heeft er woensdag bij het Congres op aangedrongen geen resolutie aan te nemen waarin de Ottomaanse slachtpartijen van 1915 op de Armeense bevolking genocide worden genoemd. De resolutie zou ‘grote schade’ toebrengen aan de relatie met Turkije, aldus de president.

Kort daarvoor deed minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice ook al een soortgelijke oproep. De commissie buitenlandse betrekkingen van het Huis van Afgevaardigden stemt later woensdag over de resolutie. Volgens Rice zou de resolutie ‘zeer problematisch’ zijn voor de Amerikaanse banden met Turkije en het Midden-Oosten en ‘zeer destabiliserend werken voor onze inspanningen in Irak en Afghanistan’.

Turkije waarschuwde eerder al dat de resolutie ertoe kan leiden dat de Amerikaanse strijdkrachten geen gebruik meer mogen maken van militaire bases in het zuidoosten van Turkije. Volgens minister Robert Gates van Defensie gaat 70 procent van de luchtvracht bestemd voor de troepen in Irak via de bases in Turkije.

Turkije ontkent dat in 1915 tot een miljoen Armeniërs zijn vermoord. Volgens het land zouden er hooguit een half miljoen Armeniërs zijn omgekomen tijdens een burgeroorlog waarin ongeveer eenzelfde aantal Turken zou zijn bezweken.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/...Witte_Huis_fel

------------------------------

Nee hoor! niks gebeurd ginder in Armenie. Spijtig dat er nog wat overlevenden zijn:

http://www.twentyvoices.com/

AdrianHealey 11 oktober 2007 10:45

Is daar een genocide gebeurd? Waren dat geen paar dronken soldaten die een paar Armeniërs doodsschoten?

Enfin, natuurlijk was het erg. Ik kan enkel niet goed snappen waarom dat persé per wet bekrachtigd moet worden?

Den Ardennees 11 oktober 2007 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2990047)
Is daar een genocide gebeurd? Waren dat geen paar dronken soldaten die een paar Armeniërs doodsschoten?

Enfin, natuurlijk was het erg. Ik kan enkel niet goed snappen waarom dat persé per wet bekrachtigd moet worden?

Het zou bij ons in de eerste plaats consequentie zijn: waarom moet je iemand veroordelen die de holocaust ontkent, maar de genocide op de Armeense christenen vrolijk kan ontkennen?

Je moet eerlijk zijn: wanneer men zo'n gruwelijke misdaad gewoon ontkent, kan hij zich herhalen. Dat is de terechte redenering voor de holocaust, dus ook voor deze genocide moet dat gelden. Maar blijkbaar zijn ze bij de EU zover nog niet:roll:

circe 11 oktober 2007 13:07

Citaat:

Maar blijkbaar zijn ze bij de EU zover nog niet
Zover zullen ze bij de EU NOOIT geraken: het hele contingent dubbele nationaliteitsturken zou erdoor vreselijk in de shit kunnen geraken.

In Europa moéten ze dan de armeense genocide erkennen, terwijl ze later bij een bezoek aan hun thuisland lekker kunnen worden vervolgd omd�*t ze die erkend hebben.

Weer een grapje waar ze bij de stichting van Eurabia niet hebben bij stilgestaan.

Mustius 11 oktober 2007 16:13

Wat met de genocide op de Turken, want deze gebeurtenissen waren voorafgegaan aan de bloedige aanvallen van armeense bendes op de onschuldige bevolking, ze zagen de kans schoon om de Turken uit te roeien en hebben duizenden Turken vermoord, alleen in mijn dorp waren er tientallen vrouwen en kinderen vermoord ( er waren bijna geen mannen ze waren allemaal op het front ) Mijn oma vertelde me hoe zich moesten verstoppen voor armeense bendes... Waarom "vergeet" men deze daden?

Den Ardennees 11 oktober 2007 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustius (Bericht 2990842)
Wat met de genocide op de Turken, want deze gebeurtenissen waren voorafgegaan aan de bloedige aanvallen van armeense bendes op de onschuldige bevolking, ze zagen de kans schoon om de Turken uit te roeien en hebben duizenden Turken vermoord, alleen in mijn dorp waren er tientallen vrouwen en kinderen vermoord ( er waren bijna geen mannen ze waren allemaal op het front ) Mijn oma vertelde me hoe zich moesten verstoppen voor armeense bendes... Waarom "vergeet" men deze daden?

Kan zijn, maar dan moet de Turkse regering de volledige waarheid naar boven brengen en laten onderzoeken. "Ja, wij hebben die misdaad begaan, nadat ons volk ook was aangevallen geweest". Nu wordt het gewoon botweg ontkend, en is er dus ook geen onderzoek, daar is geen excuus voor.

Wautd 11 oktober 2007 16:58

Citaat:

door de Amerikaanse diplomatie als zodanig moet worden erkend, ook in zijn politiek tegenover Turkije.
Waarom zou dit nog politiek relevant moeten zijn met iets wat bijna 100 jaar geleden is gebeurd?

Den Ardennees 11 oktober 2007 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 2990917)
Waarom zou dit nog politiek relevant moeten zijn met iets wat bijna 100 jaar geleden is gebeurd?

Zou u het niet politiek relevant vinden, moest kanselier Merkel plots gaan verklaren dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden?

sn00py 11 oktober 2007 18:12

Citaat:

omdat ze in het niet vallen, in vergelijking met de genocide.

sn00py 11 oktober 2007 18:14

Citaat:

alleen in mijn dorp waren er tientallen vrouwen en kinderen vermoord ( er waren bijna geen mannen ze waren allemaal op het front )

er zijn er hier genoeg op het forum (Rudy, filosoof,...) die u gaan vragen waarom ge hier begint over zo een fait divers. Ah neen, ge zijt nen Turk: aan u gaan ze't niet vragen....

Kay_ 11 oktober 2007 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sn00py (Bericht 2989688)
(van hln.be)

Dat zal nog eventjes duren....

lantjes 11 oktober 2007 21:17

Nu zijn de Turken kwaad op de Amerikanen wat op zich een goei zaak is, dan forceren die de toetreding van Turkije in Europa niet meer. Wie weet geraken we er toch nog onderuit als de Turken nog enkele keer, in het kruis getast, een pruillipje trekken, onze meehuilende politici ten spijt. Is er dan toch licht aan het einde van de Turks-Europese tunnel naar islamisering?

Pietje 11 oktober 2007 22:07

Goed zo :thumbsup:

Misschien ook het moment dat de VS hun genocide op de Indianen toegeven en officieel als dusdanig laten erkennen.

Nr.10 11 oktober 2007 22:21

Citaat:

Een genocide verplicht moeten erkennen, is voor een natie een ware nachtmerrie. Zeker voor eentje die het nationalisme actief voedt, zoals de Turkse. De gewone turken in de straat zouden ineens tot het besef komen dat hun grootvaders niet die grootse turken waren waarvoor zij ze houden, niet die heldhaftige vaders van de natie. Neen, eerder een ordinair stel moordenaars.

Voor nationalisten is dit onmogelijk te accepteren.
Hun hele "kaartenhuisje van (gevoede) gevoelens" zou in elkaar zakken.

parcifal 12 oktober 2007 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 2991708)
Een genocide verplicht moeten erkennen, is voor een natie een ware nachtmerrie. Zeker voor eentje die het nationalisme actief voedt, zoals de Turkse. De gewone turken in de straat zouden ineens tot het besef komen dat hun grootvaders niet die grootse turken waren waarvoor zij ze houden, niet die heldhaftige vaders van de natie. Neen, eerder een ordinair stel moordenaars.

Voor nationalisten is dit onmogelijk te accepteren.
Hun hele "kaartenhuisje van (gevoede) gevoelens" zou in elkaar zakken.

Correct.
Het vraagt erg veel moed en eerlijkheid om dergelijke zaak te erkennen.
Blijkbaar hebben de Turken van beide onvoldoende.

Daarnaast zou het natuurlijk een serieuze opdoffer zijn voor het turkse nationalistisch superioriteitsgevoel dat er door de media ginds ingehamerd wordt.
Je moet maar eens een avondje turkse TV kijken en het aantal turkse vlaggetjes tellen dat je ziet passeren.

En dan is er uiteraard nog de zaak van de -eventuele- schadevergoedingen....

Rudy 12 oktober 2007 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2990413)
Zover zullen ze bij de EU NOOIT geraken: het hele contingent dubbele nationaliteitsturken zou erdoor vreselijk in de shit kunnen geraken.

In Europa moéten ze dan de armeense genocide erkennen, terwijl ze later bij een bezoek aan hun thuisland lekker kunnen worden vervolgd omd�*t ze die erkend hebben.

Weer een grapje waar ze bij de stichting van Eurabia niet hebben bij stilgestaan.

Circe, ik denk dat elke Eurabiaan of Europeaan wel bewust is van de gepleegde genocide.

Maar, weegt dit tegenover het feit dat we wel eens onze goeie Navo-bondgenoot kunnen kwijtspelen. Het belang van de luchthaven in het zuiden van Turkije, bijvoorbeeld.

We moeten consequent blijven. De Joodse lobby buiten beschouwing gelaten.

evilbu 12 oktober 2007 19:40

Citaat:

Sommigen gaan wel wat verder::oops:

P.L.U.C.K.

Elimination, Elimination, Elimination

Die, Why, Walk Down, Walk Down

A whole race Genocide,
Taken away all of our pride,
A whole race Genocide,
Taken away, watch them all fall down.

Revolution, the only solution,
The armed response of an entire nation,
We've taken all your shit, now it's time for restitution.

Recognition, Restoration, Reparation,
Recognition, Restoration, Reparation,
Watch them all fall down.

The armed response of an entire nation,
We've taken all your shit, now it's time for restitution.

The plan was mastered and called Genocide (Never want to see you around)
Took all the children and then we died, (Never want to see you around)
The few that remained were never found, (Never want to see you around)
All in a system of Down......Down.....Down.......Down........Walk Down...........

filosoof 12 oktober 2007 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2991681)
Goed zo :thumbsup:

Misschien ook het moment dat de VS hun genocide op de Indianen toegeven en officieel als dusdanig laten erkennen.

Enne, >1.155.000 Irakezen, zou dat er ook niet onder vallen?

's verder kijken,
België: >1.000.000 Congolezen?
Frankrijk > 1.000.000 Algerijnen?
Polen? Joden, Duitsers en ik dacht ook Russen
Nederland, hoe zat daar in Indonesië?

Nog iemand die een ticket neemt?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be