Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   KVHV: “Stop de moord op de biercultuur”. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96187)

Politics.be 11 oktober 2007 14:00

KVHV: “Stop de moord op de biercultuur”.

Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (KVHV) Enkele jaren geleden fusioneerde de Leuvense brouwer Interbrew met de Brasiliaanse Ambev tot INBEV. Vanaf dat moment werd menig bierliefhebber verplicht met lede ogen aan te zien hoe de bierprijzen gestaag stegen, en onze rijke biercultuur stapsgewijs werd uitverkocht. Hiertegen werd weinig of niet gereageerd. De behandeling van bier als een doorsnee product waarvan het productieproces probleemloos kan verplaatst worden, stilgelegd en later weer opgestart worden, en aangepast worden leidde tot verschillende sociale en culturele drama’s. De verplaatsing van Hoegaarden naar Jupille die achteraf moest worden rechtgezet is hiervan het mooiste voorbeeld.

Lees verder...

filosoof 11 oktober 2007 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 2990519)
Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (KVHV) Enkele jaren geleden fusioneerde de Leuvense brouwer Interbrew met de Brasiliaanse Ambev tot INBEV. Vanaf dat moment werd menig bierliefhebber verplicht met lede ogen aan te zien hoe de bierprijzen gestaag stegen, en onze rijke biercultuur stapsgewijs werd uitverkocht. Hiertegen werd weinig of niet gereageerd. De behandeling van bier als een doorsnee product waarvan het productieproces probleemloos kan verplaatst worden, stilgelegd en later weer opgestart worden, en aangepast worden leidde tot verschillende sociale en culturele drama’s. De verplaatsing van Hoegaarden naar Jupille die achteraf moest worden rechtgezet is hiervan het mooiste voorbeeld.

Lees verder...

Lees verder hier:

http://www.veto.be/veto/index.php?op...sk=view&id=933
Citaat:

PROBLEMATISCHE DRINKERS
Het meest frappante cijfer uit het ongepubliceerde rapport uit 2003: ruim 30 procent van de mannelijke en bijna 10 procent van de vrouwelijke studenten zouden problematische drinkers zijn

Savatage 11 oktober 2007 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 2990547)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Veto
De studie is immers in maart verricht: een maand die een heel ander gewicht heeft in het nieuwe semestersysteem. De toename in alcoholgebruik, die we vaststellen als we de vergelijking tóch maken, kan makkelijk gerelativeerd worden wanneer we bedenken dat studenten in het huidige systeem meer ontspannen zijn in maart dan hun voorgangers tijdens het jaarsysteem.

Hehe, het semestersysteem wordt de zondebok :-)

Savatage 11 oktober 2007 14:31

Ook logisch eigenlijk dat je aan 30% alcoholisme komt als je die "21 pintjes per week" gebruikt als maatstaf. Op een gemiddelde cantusavond krijgen sommigen al zoveel pintjes binnen.

Ambiorix 11 oktober 2007 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 2990599)
Ook logisch eigenlijk dat je aan 30% alcoholisme komt als je die "21 pintjes per week" gebruikt als maatstaf. Op een gemiddelde cantusavond krijgen sommigen al zoveel pintjes binnen.

haha, die maatstaf is gewoon hilarisch.

ik heb mss wel een alcoholprobleem, maar ik kan er wél mee stoppen als het moet.

Ambiorix 11 oktober 2007 14:40

Citaat:

btw, ook al eens gelezen dat er evenveel wordt gesmoord bij studenten dan dat er "zwaar" wordt gedronken. Nu gij!:-P

Savatage 11 oktober 2007 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2990617)
haha, die maatstaf is gewoon hilarisch.

ik heb mss wel een alcoholprobleem, maar ik kan er wél mee stoppen als het moet.

Als ik Veto moet geloven heb ik ook een alcoholprobleem :-) . Soit, éénmaal als de studies stoppen en het werken begint is er toch geen tijd meer om doorheen de week op stap te gaan of om nachten door te zakken.

Savatage 11 oktober 2007 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2990622)
btw, ook al eens gelezen dat er evenveel wordt gesmoord bij studenten dan dat er "zwaar" wordt gedronken. Nu gij!:-P

Het zullen er ongetwijfeld een pak zijn die regelmatig smoren. Ik merk er hier in Leuven nochtans niets van om eerlijk te zijn. Heel sporadisch zie ik soms een groepje ergens s'nachts staan te smoren, maar daar blijft het dan ook bij.

Ovidius 11 oktober 2007 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 2990519)

Lees verder...

België of beter Vlaanderen is idd veel te laat op de kar gesprongen en doet nu nog weinig om streekproducten en gerechten te (laten) beschermen. In het buitenland bv in Wallonië, Frankrijk, Engeland en Duitsland staat men hierin al veel verder. Het HVHV kan zijn actiecampagne dus beter uitbreiden en niet enkel voor het studentenbier ten strijde trekken.

Herr Oberst 11 oktober 2007 15:42

Het KVHV heeft groot gelijk!

filosoof 16 oktober 2007 17:09

Citaat:

de "goede" kant zie je hier:
http://www.koreus.com/video/regime-biere-miracle.html

1handclapping 16 oktober 2007 17:17

http://i241.photobucket.com/albums/f...bor2007051.jpg

Ambiorix 16 oktober 2007 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 2990672)
Als ik Veto moet geloven heb ik ook een alcoholprobleem :-) . Soit, éénmaal als de studies stoppen en het werken begint is er toch geen tijd meer om doorheen de week op stap te gaan of om nachten door te zakken.

voila, zo zie ik het ook.

Kallikles 16 oktober 2007 21:30

Alcoholisme is het bewijs van een zieke samenleving. Dat geestelijke naturen - wat studenten toch zouden moeten zijn - die drinken nihilisten en décadents zijn had Nietzsche reeds begrepen. Slechts een nihilistische geest streeft er naar zichzelf te vernietigen.

Savatage 16 oktober 2007 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3002808)
Alcoholisme is het bewijs van een zieke samenleving. Dat geestelijke naturen - wat studenten toch zouden moeten zijn - die drinken nihilisten en décadents zijn had Nietzsche reeds begrepen. Slechts een nihilistische geest streeft er naar zichzelf te vernietigen.

Alcoholisme mss wel. Mensen in een samenleving die alcohol op verantwoordelijke wijze drinken niet.

Kallikles 19 oktober 2007 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3003015)
Alcoholisme mss wel. Mensen in een samenleving die alcohol op verantwoordelijke wijze drinken niet.

Ok, maar dat uitgerekend studenten hun belangrijkste werkinstrument willens en wetens kapotmaken (een glas alcohol = 10000 hersencellen verloren) is uiterst verdacht. Dat soldaten die toch niet moeten nadenken dit doen, tot daar aan toe. Maar studenten... dat is uiterst verdacht. Een cantus is een verlies van 200000 �* 300000 hersencellen op twee uur tijd.

Jaani_Dushman 19 oktober 2007 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3007479)
Ok, maar dat uitgerekend studenten hun belangrijkste werkinstrument willens en wetens kapotmaken (een glas alcohol = 10.000 hersencellen verloren) is uiterst verdacht. Dat soldaten die toch niet moeten nadenken dit doen, tot daar aan toe. Maar studenten... dat is uiterst verdacht. Een cantus is een verlies van 200.000 �* 300.000 hersencellen op twee uur tijd.

20 �* 30 pinten op twee uur tijd? 8O

Kallikles 19 oktober 2007 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 3007499)
20 �* 30 pinten op twee uur tijd? 8O

Dat noemen ze een cantus, hé. Ik heb het gelukkig slechts van horen zeggen... Zelf ben ik namelijk geen nihilist. ;-)

born2bewild 19 oktober 2007 05:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 3007479)
Ok, maar dat uitgerekend studenten hun belangrijkste werkinstrument willens en wetens kapotmaken (een glas alcohol = 10000 hersencellen verloren) is uiterst verdacht. Dat soldaten die toch niet moeten nadenken dit doen, tot daar aan toe. Maar studenten... dat is uiterst verdacht. Een cantus is een verlies van 200000 �* 300000 hersencellen op twee uur tijd.

ja man, alles is verdacht. brrrr, gevaarlijke wereld.
zeikerd

born2bewild 19 oktober 2007 05:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 2990547)

seeeeeeeeeeeeeg filosoof, niet befehlen he dude

die vetobeker laten we aan ons voorbijgaan
Met uw goedvinden natuurlijk (en anders ook)

dag schat

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be