Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Jan Loones (N-VA) - 16 tot 22 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Groen Vlaams Kartel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9623)

Het Skill Effect 20 februari 2004 17:32

Beste Jan,

Op het forum van jullie kartelgenoten kwam ik het volgende bericht van een CD&V'er tegen.
Hoe sta jij hiertegenover?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CD&V forummer
het Kartel met NVA is voorwerp van gesprek.
Verschillende mensen vragen mij waarom CD&V enkel richting NVA kijkt en bijvoorbeeld Agalev/groen 'links' laat liggen.
Ik geef hier graag enkele elementen weer die wij volgens mij gemeen hebben met groen. Graag jullie reactie over de opportuniteit om ook met groen/en gesprekken aan te knopen.
We hebben op een aantal punten ongetwijfeld raakvlakken.
Zelf was ik twee jaar geleden voorzitter van een werkgroep in de rondetafelconferentie onderwijs. ex-minister Ludo Sannen was er een collega met wie ik goed samengewerkt heb. Inzake onderwijs zijn er vele punten van overeenkomst, zoals bijvoorbeeld de fundamentele uitgangspunten van de vrijheid van onderwijs.
Ook op het vlak van welzijn zijn er zeker punten van overeenkomst. het is niet voor niets dat een aantal groenen oud-acw'ers zijn.
Ook delen we het uitgangspunt dat onze aarde er niet alleen is voor de mensen hier en nu, maar ook voor deze elders en morgen. Wij noemen dit met een moeilijk woord het rentmeesterschap.
Toch zijn er ook een aantal verschillen. Zoals VUBprofessor Elchardus al opmerkte bestaat er binnen groen een libertaire stroming die nogal nauw aansluit bij de liberale mensvisie. Zie bijvoorbeeld naar de wijze waarop zij het gedoogbeleid inzake drugs als een prioriteit van de vorige federale regering beschouwden.
Ook staat een deel van hun achterban nogal wantrouwig tegenover het middenveld en sluit het nauw aan bij het principe van het primaat van de politiek. Het is niet voor niets dat een aantal groene ministers mee verantwoordelijk zijn geweest voor het terugdringen van het middenveld op de politieke besluitvorming in de huidige paarsgroene regering.

Wat denken jullie daarvan?

Philips Inc. 20 februari 2004 17:40

Interessant.

Als Groen staat voor: meer zorg voor het milieu en directe democratie, oké. Als meer Groen staat voor regeltjes en marxisme: neen dank u.

Pjotter Dewilde 20 februari 2004 18:07

Ik denk dat bepaalde standpunten van Groen! wel aansluiten bij de N-VA en dan heb ik het over het puur ecologische, de zorg voor het milieu. Groen! is mijns inziens echter jammer genoeg meer geworden dan dat en andere standpunten van Groen! kan ik minder smaken.

Jan Loones 21 februari 2004 18:55

" vlaams, groen en ook doen" was de verkiezingsslogan van onze VU strijdmakker maurits, jaren geleden;
de zorg voor onze identiteit sluit m.i. naadloos aan bij de zorg voor ons natuurpatrimonium;
wij zeggen trouwens graag dat de Volksunie destijds ghet eerste milieucongres organiseerde;
oa onze fransvlaamse vrienden bewijzen dat je perfekt én ecologist én nationalist kunt zijn;

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be