Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   De Crem gebruikt BHV als pasmunt? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96247)

davidg 12 oktober 2007 16:38

De Crem gebruikt BHV als pasmunt?

Vandaag las ik in De Standaard in de lezersbrieven het volgende:

Citaat:

Om de manoeuvres van BHV-commissievoorzitter Pieter De Crem (CD&V) te begrijpen, moeten we terugkeren naar het begin van het formatieberaad van Yves Leterme. Die ziet De Crem niet zitten als minister, hoogstens als kamervoorzitter. Nu De Crem BHV-commissievoorzitter is, is de tijd gekomen om rekeningen te vereffenen. Hij regisseert de afhandeling van BHV, en weet dat als hij het tot een stemming laat komen, de Walen het formatieberaad opblazen. De redenering van De Crem is: als ik geen minister mag worden, dan kan Leterme zijn premierschap vergeten. De Crem gebruikt BHV dus als pasmunt om zichzelf in een ministerszetel te hijsen. Walgelijk.

Joost Sturtewagen (Aalter)
Wat denken jullie van die denkpiste?

C uit W 12 oktober 2007 16:57

Ik hoop dat het waar is, want het ziet er naar uit dat de CD&V de Vlaming zwaar zal bedriegen.

Ovidius 12 oktober 2007 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door davidg (Bericht 2993429)

Te simplistisch, voor zover we weten heeft Herman Van Rompuy van in het begin aangegeven Kamervoorzitter te willen blijven en te oud/moe te zijn voor een ministerspost. Van Pieter De Crem weet iedereen dat hij eerste minister wil worden en als het kan president van Europa.

Dat er momenteel messen gestoken worden daar twijfel ik niet aan dat is politiek, we zien enkel nog niet wie getroffen is. Een indicatie van twee messteken zouden de woordjes ‘miserie miserie’ van Pieter De Crem kunnen zijn. Wat vooralsnog de uitkomst moet zijn van heel de show op woensdag is voor mij ook niet meer duidelijk.

Knuppel 12 oktober 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door davidg (Bericht 2993429)

Onzin.
De Crem doet gewoon wat hem wordt opgedragen van hogerhand: de stemming zolang mogelijk tegenhouden opdat zijn partij Belgique kan redden....en er de CD&V aan de macht te helpen. De stemming over BHV zal nu al minstens drie weken worden uitgesteld. Tijd die Leterme nodig heeft om tot een akkoord te komen met de Franstaligen. Als BHV op een democratische manier gesplitst wordt kan Leterme de onderhandelingen én het premierschap op zijn buik schrijven.

illegal_alien 12 oktober 2007 17:29

We worden allemaal int zak gezet door die politiekers.

Knuppel 12 oktober 2007 17:29

Citaat:

Wat vooralsnog de uitkomst moet zijn van heel de show op woensdag is voor mij ook niet meer duidelijk.
Als vorige woensdag kon overbrugd worden zonder dat BHV bij democratische, Vlaamse meerderheid- maar tegen de zin van de Franstaligen- gesplitst werd, zou Leterme er drie weken bijkrijgen om zich met zijn voeten te laten rammelen. Was BHV gesplitst geraakt dan zou Leterme onverwijld een tweede, en laatste keer, naar huis gestuurd zijn geworden. En d�*t willen de tsjeven niet.

Knuppel 12 oktober 2007 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illegal_alien (Bericht 2993537)
We worden allemaal int zak gezet door die politiekers.

En dit dankzij de Franstaligen.

Fieseler 12 oktober 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2993514)
Onzin.
De Crem doet gewoon wat hem wordt opgedragen van hogerhand: de stemming zolang mogelijk tegenhouden opdat zijn partij Belgique kan redden....en er de CD&V aan de macht te helpen. De stemming over BHV zal nu al minstens drie weken worden uitgesteld. Tijd die Leterme nodig heeft om tot een akkoord te komen met de Franstaligen. Als BHV op een democratische manier gesplitst wordt kan Leterme de onderhandelingen én het premierschap op zijn buik schrijven.

²

Knuppel 12 oktober 2007 17:38

Citaat:

Begin volgende week zouden de onderhandelaars al samen zitten over de hete hangijzers bij uitstek: de staatshervorming en de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Dat zei Open VLD-voorzitter Bart Somers aan de VRT.

De kans is echter klein dat er volgende week al gestemd wordt in die BHV-Commissie. Vandaag werden de amendementen die de Franstaligen woensdag hadden ingediend pas overgemaakt aan de Raad van State. Die heeft nu vijf dagen de tijd om advies uit te brengen.

Ook over twee weken zal er niet gestemd kunnen worden: dan is het namelijk herfstvakantie.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF12102007_035

Duidelijk genoeg?

Burry 12 oktober 2007 19:32

Laat ons even zeteltjes tellen en vaststellen dat ze moeilijk een regering kunnen vormen zonder CD&V, dus de tsjeven kunnen eigenlijk alles vragen wat ze willen. Maar hun 'macht' durven ze dus niet gebruiken...

De schoofzak 12 oktober 2007 20:06

Er zit een denkfout in de inleiding.

Wat zouden de Franstaligen de formatiepogingen opblazen?

Meingein de Vlaminghater zal wel doen alsof, maar zelfs hij beseft dat er de ochtend na het opblazen een nieuwe dag aanbreekt. Zelfs op die nieuwe dag zal bhv nog steeds gesplitst zijn, zelfs op die dag zullen de huidige verkozenen nog steeds verkozenen zijn, zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant. Dus zal le roi de Laeken dezelfde mensen terug oproepen en 't spelleke begint opnieuw.

Ik denk eer dat de druk vanuit de kommissie binnenlandse zakken dat er zou gestemd kunnen worden, er alleen maar is om de druk op het formatieberaad gaande te houden, maar vooral ...... om de prijs niet te hoog maar wel degelijk dubbelzinnig te houden: onzichtbaar voor de Vlamingen, gelijk zichtbaar voor de Walen.

Dat daar een prijske voor komt, is 't ergste niet, de druk op het formatieberaad voor een fatsoenlijke staatshervorming is veeeeeeeel belangrijker.

Cyrano 12 oktober 2007 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2993798)

Meingein de Vlaminghater zal wel doen alsof, maar zelfs hij beseft dat er de ochtend na het opblazen een nieuwe dag aanbreekt. Zelfs op die nieuwe dag zal bhv nog steeds gesplitst zijn, zelfs op die dag zullen de huidige verkozenen nog steeds verkozenen zijn, zowel aan Vlaamse als aan Waalse kant. Dus zal le roi de Laeken dezelfde mensen terug oproepen en 't spelleke begint opnieuw.

Ik denk eer dat de druk vanuit de kommissie binnenlandse zakken dat er zou gestemd kunnen worden, er alleen maar is om de druk op het formatieberaad gaande te houden, maar vooral ...... om de prijs niet te hoog maar wel degelijk dubbelzinnig te houden: onzichtbaar voor de Vlamingen, gelijk zichtbaar voor de Walen.

Dat daar een prijske voor komt, is 't ergste niet, de druk op het formatieberaad voor een fatsoenlijke staatshervorming is veeeeeeeel belangrijker.

Hier zit iets in. Maar zou het theaterstuk toch niet anders aflopen ?

Eerste vraag : Waarom wilden de FR door weg te lopen de NL aanzetten tot het stemmen van de BHV of het opdoeken van de commissie ? Waarom zo snel dit risico lopen ?
Tweede vraag: Wat bedoelde De Crem met 'Miserie, miserie' ?

Misschien willen de FR niet op het einde van de regeringsvorming voor blok gesteld worden. Of jullie, FR, accepteren de splitsing nu zonder prijs in ons regeringsakkoord en de staatshervorming volgt in 2009 met de Wijzen, of we laten De Crem los en de commissie stemt nu zonder akkoord.

Op deze wijze kan de CD&V-NVA de druk het hoogste opbouwen, de FR en vooral de MR hun regering gunnen. Het kartel wint altijd in dit senario zonder dat de staatshervorming rond is. BHV laten slikken is voldoende voor de kiezers. Daarom : 'Miserie, miserie'. Het plannetje ging bijna niet door.

Is de CD&V perfide genoeg om dit uit te voeren of zijn het platbroeken die op het laatse door de knieën zullen gaan ?

whopperke 13 oktober 2007 08:02

De Crem gebruikt BHV als pasmunt

Ik zou het alvast jammer vinden als de denkpiste klopt dat De Crem geen minister mag worden in de nieuwe federale regering. Ik was er nochtans van overtuigd dat hij de nieuwe van Landsverdediging zou worden. Ze zouden er in het leger niet mee lachen denk ik. Een nieuwe grote kuis zou uitgevoerd worden en vooral het teveel aan kolonels en generaals zou eens deftig aangepakt worden. Dus nogmaals, hopelijk klopt het niet dat hij geen minister mag worden, lijkt mij nochtans geschikt voor de job, zeg nu zelf, als ge naar Freya, Laurette en Andre(onder curatele) kijkt en hun capaciteit dan moet De Crem toch minstens beter kunnen.

Eddy B 13 oktober 2007 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 2994145)
Hier zit iets in. Maar zou het theaterstuk toch niet anders aflopen ?

Eerste vraag : Waarom wilden de FR door weg te lopen de NL aanzetten tot het stemmen van de BHV of het opdoeken van de commissie ? Waarom zo snel dit risico lopen ?

Nogal duidelijk : de Franstaligen VOELEN die druk dubbel zo hard dan je denkt, want eigenlijk WETEN ze dat ze NIKS kunnen beginnen tegen de Vlaamse democratische meerderheid.
Dat Maingain het hardste roept is normaal : hij wordt bij splitsing van BHV gedegradeerd tot burgemeestertje, want al zijn kiezers uit de rand kwijt!

8-)

Knuppel 13 oktober 2007 08:41

Citaat:

En zo wordt de afgang al sinds mensenheugenis verkocht als en overwinning....

Knuppel 13 oktober 2007 08:44

Citaat:

Tweede vraag: Wat bedoelde De Crem met 'Miserie, miserie' ?
Dat er miserie was voor de CD&V als hij de stemming niet had kunnen verhinderen. Leterme had het dan mogen opbollen en een regering zonder de tsjeven had vanaf dat ogenblik tot de mogelijheden behoord.

stab 13 oktober 2007 12:30

Citaat:

Ja, ja en water kookt bij nul en bevriest bij honderd graden.

AdrianHealey 13 oktober 2007 12:34

De Crem die brult '5 minuten politieke moed'.
En nu dit.
Is toch grappig.

HAMC 13 oktober 2007 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2994845)
En nu dit.
Is toch grappig.

Geen al te grote verrassing hopelijk want CD&V = Belgisch.

Knuppel 13 oktober 2007 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2994845)
En nu dit.
Is toch grappig.

Ik denk niet dat je dit ook grappig zou vinden als het VB je iets dergelijks lapte op een punt dat jou aan het hart ligt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be