![]() |
James Watson: "Afrikanen zijn gewoon dommer dan Westerlingen"
LONDEN Nobelprijswinnaar en DNA-pionier James Watson heeft een enorme rel geschopt door te verklaren dat zwarten van nature minder intelligent zijn dan blanken.
Watson, die wereldberoemd werd toen hij samen met enkele collega's de structuur van DNA ontdekte, heeft al vaker voor controverse gezorgd met gewaagde standpunten over politiek, seksualiteit en ras. Deze keer heeft de 79-jarige Nobelprijswinnaar het wel erg bont gemaakt. In een Britse krant beweerde hij dat het Westerse beleid ten opzichte van Afrika ten onrechte is gebaseerd op het idee dat zwarten even slim zijn als blanken, terwijl tests dat zouden weerleggen. Watson gaat ervan uit dat er binnen dit en tien jaar genen worden gevonden die daar de wetenschappelijke achtergrond voor vormen. "Er is geen reden om aan te nemen dat de intellectuele capaciteiten, die tijdens hun evolutie geografisch van elkaar gescheiden waren, identiek zijn geƫvolueerd", stelt Watson in zijn nieuwe boek. Volgens hem bestaat er een natuurlijke behoefte aan gelijkheid tussen alle mensen. "Maar mensen die te maken hebben met zwarte medewerkers, weten dat dit niet klopt." Vast staat alleszins dat de wereldtopper op het vlak van onderzoek naar kanker geen vrienden maakt met zijn uitspraken. Labour-parlementslid Keith Vaz noemde het in The Independent erg "dat een wetenschapper met zo'n faam zo'n ongegronde, onwetenschappelijke en extreem beledigende opmerkingen maakt. Ik ben er zeker van dat de wetenschappelijke gemeenschap dokter Watson's persoonlijke vooroordelen zal verwerpen." (Bron: Metro 18/10/2007) Kan men bij rassen bepaalde kwaliteiten onderscheiden? Afrikanen gaan er bv prat op dat zij rythmisch sterker zijn dan de blanken. Ook in de sportwereld tonen zwarten zich vaak superieur in bepaalde disciplines. Hoewel ik hier geen standpunt wil innemen, mag de vraag toch wel gesteld worden in hoeverre onze hersenen en emoties op dezelfde wijze functioneren. Kan hierover gepraat worden, of is dit taboe? |
:cheer: Cultureel bepaald :cheer:
Natuurlijk zijn zwarten minder intelligent. Ik ben ook veel intelligenter dan heel veel mensen. Maar dat komt dan ook door hoe ik intelligentie definieer... |
http://forum.politics.be/showthread.php?t=96493
Dit is al de derde discussie die over dit onderwerp werd gestart. Gelieve na te gaan of er al een discussie bestaat over het onderwerp alvorens een nieuwe discussie te openen aub. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be