Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   is Vlaanderen een volk? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96534)

Tommm 18 oktober 2007 09:57

is Vlaanderen een volk?

Gisteren het interview met Geert Bourgeois doorgeworsteld, op papier is die man nog saaier dan doet vermoeden... Hij heeft het over Vlaamsnationalisme en stelt dat Vlamingen zich een volk voelen, Belgen niet... Nu, ik kan me bij Vlaanderen weinig voorstellen. Waar denken de Vlaamsnationalisten aan als ze aan Vlaanderen denken? Wat maakt voor jullie Vlaanderen Vlaanderen? Wat is er zo typisch aan het Vlaamse volk?

Jazeker 18 oktober 2007 10:20

*gaap* Ook niet de eerste keer dat zo'n zelfde draadje wordt opgestart door iemand die weer maar eens voor eens en altijd wil aantonen dat Vlamingen niet bestaan.

Tommm 18 oktober 2007 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3005417)
*gaap* Ook niet de eerste keer dat zo'n zelfde draadje wordt opgestart door iemand die weer maar eens voor eens en altijd wil aantonen dat Vlamingen niet bestaan.

Tja, als je nooit antwoord krijgt moet je blijven aandringen he

ZERO 18 oktober 2007 10:30

Nietzsche heeft ooit eens gezegd: een volk is een groep mensen die dezelfde taal spreken en dezelfde kranten lezen.

En in die definitie kan ik mij het beste vinden.
Er is een Vlaamse publieke cultuur die van Limburg tot West-Vlaanderen hetzelfde is.(in tegenstelling tot bv. Nederland, Wallonië).

En empirische vaststelling leert mij dat dat de beste plaats is om je overheid te organiseren.
Goed bestuur staat gelijk met Vlaams bestuur.

AdrianHealey 18 oktober 2007 10:30

Vlaanderen is geen volk.
Wie dat gaat tegenspreken, kan rustig uitgelachen worden.

Kaal 18 oktober 2007 10:31

Het toeval wil dat ik elders daar een lange post over heb geplaatst. Ik plaats het hier dus opnieuw, mits enkele aanpassingen:

De vraag "wat is een volk?" duikt steeds op telkens een "slecht" volk zijn identiteit wil benadrukken. Het is een tot op de draad versleten techniek die lang door progressieven werd gebruikt om meer conservatief ingestelde mensen de mond te snoeren. Knap gevonden, want je kan er niet direct een antwoord op vinden en als je probeert verzandt je meestal in historische argumenten die elk op hun beurt moeten worden verdedigd.

Volkeren kan je niet zo gemakkelijk definiëren. Ze bestaan gewoon. Een Vlaming is iemand die van zichzelf zegt dat hij Vlaming is en Vlaanderen is het land/gebied dat die mensen voor zichzelf opeisen. Wouter van Bellingen is een Vlaming, want hij zegt dat van zichzelf en hij meent het. Peter Vandermeersch van DS is hoogstwaarschijnlijk een Vlaming, want hij voelde zich beledigd door de uitspraak van Onckelinx. Yves Leterme, Gerolf A., Johan VDL, Freya VDB, Hans Van Temsche en Anissa T, allemaal Vlamingen. Niet wat ze denken of de taal die ze hanteren maar het feit dat zij allen hun lot verbinden met Vlaanderen maakt van hen Vlamingen. Uiteraard spelen ook taal een afstammling een heel grote rol, maar dat is de essentie van de zaak. My country, good or bad.

En dat is net het probleem die een aantal mensen hebben met de notie "volk". Op zich is die notie voor hen wel aanvaardbaar. Ze verwachten wel dat hun volk ideologisch en mentaal op één lijn zou zitten met henzelf, anders willen ze er niet bij horen. Zij willen dat hun volk zich aan hen aanpast. Dat lukt natuurlijk zelden of nooit, en dus gaan zij op zoek naar een andere identiteit, meestal iets kunstmatigs en vaag, zoals "wereldburger", "Europeaan" of "Belg". Het is een universeel fenomeen in rijkere landen : Amerikanen die de VS verwerpen omdat Bush herkozen werd, Fransen die Franrkijk uitspuwen omwille van Sarkozy, en nederlanstalige Belgen die Vlaanderen verachten omdat de Vlamingen meer autonomie willen.

Eeen aantal forumgangers voelen zich niet Vlaams en er zijn er zo meer die in Vlaanderen wonen. Dat is geen probleem. Het is hen gegund. Hun aanwezigheid of afwezigheid veranderd echter niets aan wat de Vlamingen zijn. En hun persoonlijke keuze zou niet moeten betekenen dat zij de Vlamingen het recht ontzeggen om zich een volk te noemen.

Anna List 18 oktober 2007 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3005437)
Nietzsche heeft ooit eens gezegd: een volk is een groep mensen die dezelfde taal spreken en dezelfde kranten lezen.

En in die definitie kan ik mij het beste vinden.
Er is een Vlaamse publieke cultuur die van Limburg tot West-Vlaanderen hetzelfde is.(in tegenstelling tot bv. Nederland, Wallonië).

En empirische vaststelling leert mij dat dat de beste plaats is om je overheid te organiseren.
Goed bestuur staat gelijk met Vlaams bestuur.

²

prachtig,

ik kende die uitspraak van Nietsche niet, maar ik vind ze prachtig, eindelijk een pragmatisch niet romantisch antwoord op de 'volkvraag' !

Tommm 18 oktober 2007 10:34

Bedankt voor je bijdrage, Kaal. Voor mij is het eerder de vraag wat Vlaanderen op zich zo aantrekkelijk maakt.

ancapa 18 oktober 2007 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 3005373)
Gisteren het interview met Geert Bourgeois doorgeworsteld, op papier is die man nog saaier dan doet vermoeden... Hij heeft het over Vlaamsnationalisme en stelt dat Vlamingen zich een volk voelen, Belgen niet... Nu, ik kan me bij Vlaanderen weinig voorstellen. Waar denken de Vlaamsnationalisten aan als ze aan Vlaanderen denken? Wat maakt voor jullie Vlaanderen Vlaanderen? Wat is er zo typisch aan het Vlaamse volk?

sukkelaar toch... 8O

Vlaanderen ? Van De Panne tot Maaseik...
Vlaanderen ? steden als Veurne, Brugge, Gent, Leuven, Lier, Mechelen,Hasselt, Tongeren... Brussel !
Vlaanderen ? mooie streken als de Vlaamse Kust, de Leiestreek, het Pajottenland, de Kempen, Haspengouw...
Vlaams volk ? Levenslustige mensen, hard werkend, vlijtig studerend, kinderen en gezin, vragen respect voor hun taal, respect voor hun cultuur en levenswijze...

AdrianHealey 18 oktober 2007 10:35

Ik vind Ancapa zijn definitie wel heel grappig. Volgens hem is dé Vlaams-Belang-Vlaming, dé Vlaming.

Vlamingen zijn mensen die zich Vlaming voelen. Meer moet je daar niet achter zoeken.

Tommm 18 oktober 2007 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 3005453)
sukkelaar toch... 8O

Vlaanderen ? Van De Panne tot Maaseik...
Vlaanderen ? steden als Veurne, Brugge, Gent, Leuven, Lier, Mechelen,Hasselt, Tongeren... Brussel !
Vlaanderen ? mooie streken als de Vlaamse Kust, de Leiestreek, het Pajottenland, de Kempen, Haspengouw...
Vlaams volk ? Levenslustige mensen, hard werkend, vlijtig studerend, kinderen en gezin, vragen respect voor hun taal, respect voor hun cultuur en levenswijze...

Daar gaat het net om, wat is die cultuur volgens jou?
Altijd meteen beginnen schelden die Vlaamsbelangers:roll:

Anna List 18 oktober 2007 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3005455)
Ik vind Ancapa zijn definitie wel heel grappig. Volgens hem is dé Vlaams-Belang-Vlaming, dé Vlaming.

Vlamingen zijn mensen die zich Vlaming voelen. Meer moet je daar niet achter zoeken.

wat zit jij weer te beuzelen ? dat heeft Ancapa toch niet beweerd ???

-=EXCALIBUR=- 18 oktober 2007 10:38

Citaat:

Aan uw avatar te zien vraag ik mij af of jij neigingen hebt tot SM gezien je nu met Vlaamse materie bezig bent.

AdrianHealey 18 oktober 2007 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3005464)
wat zit jij weer te beuzelen ? dat heeft Ancapa toch niet beweerd ???

Als jij dat daar niet leest (tussen de lijnen), dan is dat jouw goed recht. Ik wel.

Tommm 18 oktober 2007 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 3005466)
Aan uw avatar te zien vraag ik mij af of jij neigingen hebt tot SM gezien je nu met Vlaamse materie bezig bent.

Zoals mijn onderschrift luidt is mijn avatar een reactie op een provocatie. Ik wil Vlaamsnationalisme begrijpen, een poging tot redelijkheid...

Kaal 18 oktober 2007 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 3005451)
Bedankt voor je bijdrage, Kaal. Voor mij is het eerder de vraag wat Vlaanderen op zich zo aantrekkelijk maakt.

Niets ! Het is mijn land en de Vlamingen zijn mijn volk, *dat* maakt Vlaanderen aantrekkelijk.

Jan van den Berghe 18 oktober 2007 10:47

Citaat:

Vlaanderen, een volk? Hoezo? Is België een volk? Is Frankrijk een volk? Is Denemarken een volk? Is een Westfalen een volk? Is de Bourgogne een volk?

Bij mijn weten zijn dat allemaal staten of regio's.

Metternich 18 oktober 2007 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommm (Bericht 3005471)
Ik wil Vlaamsnationalisme begrijpen, een poging tot redelijkheid...

Het Vlaams-nationalisme is een huis met vele kamers. Voor mij is het onlosmakelijk verbonden met het solidarisme. Dit houdt in dat ik op de eerste plaats voor iedereen die ik beschouw als mijn volk zal strijden, inclusief voor hen die mij en mijn gedachtegoed verachten. Het volksnationalisme, waar het Vlaams-nationalisme toe behoort, is voor mij in te vullen als het streven naar het zo best mogelijke bereiken voor zoveel mogelijk mensen. De idee dat je iedereen gelukkig kunt maken, is een illusie, maar dit laatste mag ons uiteraard niet weerhouden te streven naar iets groots. Een groot project vooropzetten en daar naar streven in de hoop het best mogelijke te bereiken, is ook een manier om je doelen zo goed mogelijk te bereiken.

Het Vlaams-nationalisme zal de wereld niet opeens veel beter maken, er zal geen utopische samenleving ontstaan en niet alle mensen zullen ineens gelukkig en superrijk zijn. Maar de wereld zal net dat beetje rechtvaardiger zijn en alle begin is goed.

Vlaams-nationalist zijn betekent ook niet jezelf opsluiten binnen de grenzen van Vlaanderen. Een Europa der volkeren is een divers Europa. Mijn steun gaat dan ook uit naar Basken, Catalanen, Schotten, Ieren, etc.. Ook al zijn de andere volksnationalistische bewegingen centrum-links tot extreem-links, mijn steun krijgen ze m.b.t. hun volksnationalistisch aspect.

Tommm 18 oktober 2007 10:50

Bedankt Metternich, daar kan ik wat mee.

largo_w 18 oktober 2007 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZERO (Bericht 3005437)

CHILL 8-) Wij lezen la libre Belgique thuis 8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be