Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Na 130 dagen: is dit het einde van België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96578)

Montalcino 19 oktober 2007 07:36

Na 130 dagen: is dit het einde van België?

Allereerst: OK, we zijn 131 dagen ver, maar goed...

Denkt u dat de impasse achter de verkiezingen van 2007 het einde van België betekent? Er was een dalende trend ja-stemmers de laatste malen (cfr. 100, 110 en 120 dagen). Maar hoe denken we nu?

Montalcino 19 oktober 2007 07:37

100: http://forum.politics.be/showthread.php?t=95022
110: http://forum.politics.be/showthread.php?t=95569
120: http://forum.politics.be/showthread.php?t=96029

omaplop 19 oktober 2007 09:34

Een ding is zeker: er zijn alleen nog pleisters voor een houten been.

De funderingen zijn doorgezaagd, wanneer de boel valt , hangt af van de trillingen.

bentje 19 oktober 2007 09:38

Ik denk dat het voor velen emotioneel het einde van België betekend, maar het land op zich blijft nog bestaan, dus neen.

Jazeker 19 oktober 2007 09:43

Nog niet.

stropkeuh 19 oktober 2007 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3007828)
Nog niet.

Wel het einde van dees onderwerp ..:lol: :lol:
Hangt van de trillingen af :lol: :lol: :clapping: :belgievl:

Montalcino 19 oktober 2007 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3007871)
Wel het einde van dees onderwerp ..:lol: :lol:

Ik doe voort tot er een regering is.

vlijmscherp 19 oktober 2007 11:00

neen, het einde niet, maar we hebben zeker nog geen regering. er zal eerst een crisis moeten komen, nadat BHV door de Vlaamse partijen gesplitst wordt.

Montalcino 19 oktober 2007 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3007982)
neen, het einde niet, maar we hebben zeker nog geen regering. er zal eerst een crisis moeten komen, nadat BHV door de Vlaamse partijen gesplitst wordt.

Zou je die "nadat" niet beter vervangen door "als"?

Persoonlijk vind ik die hele kwestie overdreven van alle kanten. Enerzijds wil de Vlaamse beweging Brussel niet loslaten, anderzijds moet Brussel per se los van Halle-Vilvoorde.

Dit is allemaal het gevolg van de rotte structuur die men aan België gegeven heeft. Als het aan mij lag, begonnen we tabula rasa met een Vlaamse en een Waalse deelstaat en overeenkomende kieskringen.

Maar het ligt niet aan mij.

baseballpolitieker 19 oktober 2007 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3007982)

Na enkele weken over andere dingen gaan ze nu weer richting communautaire zaken.:-) :-)

Ovidius 19 oktober 2007 12:02

Eerst een zielige poging van een zielige regering om het terminale België nog enkele maanden, misschien jaren, met allerlei kunstgrepen in leven te houden.

Ondertussen worden we via alle mogelijke Belgicistische organisaties bestookt met reclamecampagnes, affiches, liedjes, sussende toespraken, studies, enquêtes, het zoveel mogelijk vermijden van het woordje Vlaanderen in de media, etc, etc, ….

En dan een vrije val van de regering, en dan ....

Adam Smith 19 oktober 2007 12:33

Dus iedere keer dat er 10 dagen voorbij zijn een nieuwe enquete, totdat er een regering zit uiteraard.....

Knuppel 19 oktober 2007 17:28

Citaat:

De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land.

Christophe Deborsu

Knuppel 19 oktober 2007 17:30

Citaat:

Dit is allemaal het gevolg van de rotte structuur die men aan België gegeven heeft.
Jup.

En dat allemaal om Belgique maar één en ondeelbaar te houden.

Montalcino 19 oktober 2007 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3008509)
Jup.

En dat allemaal om Belgique maar één en ondeelbaar te houden.

Excuseer, maar mogen we eerst eens de minder radicale oplossingen uitproberen?

Knuppel 19 oktober 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3008536)
Excuseer, maar mogen we eerst eens de minder radicale oplossingen uitproberen?

Dat wordt al 177 jaar geprobeerd met als gevolg de rotte Belgische structuur.

Kazan 19 oktober 2007 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3008505)
De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land.

Christophe Deborsu

Ze zijn der weer...

Knuppel 19 oktober 2007 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3008767)
Ze zijn der weer...

Volgens een peiling van 'deze' (Franstalige) krant, toch.

Maar het belet desalniettemin niet dat een land uiteenvalt.

Mitgard 19 oktober 2007 20:19

als de regeringsonderhandelingen nog langer duren gaat belgië terug erg populair worden volgens mij.
gauss-curve.

Knuppel 19 oktober 2007 20:23

Wishful thinking.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be