Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Bart Staes bekent schuld betreffende multiculturele problemen in Knack (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96592)

Dycore 19 oktober 2007 09:40

Bart Staes bekent schuld betreffende multiculturele problemen in Knack

Ik heb het interview in Knack nog niet kunnen lezen, maar ik keek wel even op toen ik vanmorgen in Metro de quote van de week las. Groen-kopstuk Bart Staes vindt het in Knack tijd voor een schuldbekentenis:

"De multiculturele problemen zijn lang ontkend en soms zelfs weggelachen door links. Dat is een zeer zware fout geweest."

Is er toch nog hoop? Of is het te voorbarig om te hopen, gezien Bart Staes in vergelijking met de meeste andere linksen er toch met kop en schouders bovenuit steekt.

Spanks 19 oktober 2007 11:50

Beter laat dan nooit? En wat was nu 't excuus voor de problemen zo lang te ontkennen en weglachen? Benieuwd naar het artikel.

Kortaf 19 oktober 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 3007819)
Is er toch nog hoop? Of is het te voorbarig om te hopen, gezien Bart Staes in vergelijking met de meeste andere linksen er toch met kop en schouders bovenuit steekt.

En die man is momenteel de grootste kanshebber voor het voorzitterschap van Groen.

StevenNr1 19 oktober 2007 12:11

Ja kan op links blijven kankeren hoor, hij is nl. geen racist

Kortaf 19 oktober 2007 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3008093)

Mij interesseert zijn persoonlijke gemoedstoestand geen barst. Als hij bereid is de zware problemen die steeds meer wegen op het leven van elke dag, efficiënt aan te pakken, is het voor mij OK.

Wat geeft het of de kat wit is of zwart, als ze maar muizen vangt.

Dycore 19 oktober 2007 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3008093)

En wanneer een meer rechts georiënteerd persoon zich uitspreekt tegen de multi-cultuur is het wel een racist?

Kortaf 19 oktober 2007 12:27

Kan iemand dat Knack artikel hier pasten?

Bedankt op voorhand!

hurricane 19 oktober 2007 15:31

Vroeg of laat moet iedereen, links of rechts, toegeven dat een multiculturele samenleving onzin is en derhalve nooit zal bestaan.
Ik stel mij de vraag hoeveel (zogenaamde correcte) politici er zijn die zich niet durven uitspreken wegens te bang om hun postje kwjt te raken.
Blijkbaar zijn de cijfers i.v.m. stijgende criminaliteit/ethnische afkomst niet voldoende om de roze bril af te nemen en eens realistisch onze maatschappij te bekijken.
Aan opvoeding wordt bij de allochtonen niet gedaan. Zoonlief mag doen wat hij wil.
En dat moeten de fundamenten van de komende generaties worden ?
Jammer voor de enkelingen die zich wél geroepen voelen om zich te integreren. Waar ik overigens veel respect voor koester. Die krijgen aan twee kanten tegenwind...

Ovidius 19 oktober 2007 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3008100)
Mij interesseert zijn persoonlijke gemoedstoestand geen barst. Als hij bereid is de zware problemen die steeds meer wegen op het leven van elke dag, efficiënt aan te pakken, is het voor mij OK.

Wat geeft het of de kat wit is of zwart, als ze maar muizen vangt.

Mijn gedacht! Zelfs als is het een rosse poes!

circe 19 oktober 2007 15:48

Samen met het interview in HUMO (HUMO of all papers!) van Jan Leyers, lijkt me deze stellingname van Bart Staes een grote stap in de goede richting.

Het feit dat zowel Humo als Knack deze "dissidente" meningen aan bod laten komen betekent een serieuze kentering.

De keizer heeft geen kleren aan.... blij dat er nu toch mensen uit de "juiste politieke hoek" dit ook eens in de gaten beginnen te krijgen.

Tenzij ze snel monddood worden gemaakt (wat zéér goed mogelijk is), zou deze kentering wel eens een massale omslag kunnen betekenen.

1handclapping 19 oktober 2007 16:11

Ik was gisteren inhet Atlas-huis in de Carnotstraat inantwerpen, dat is een centrum om niet-nederlandstaligen een beetje wegwijs te maken in de "inburgeringsproblematiek" en er loopt ook een tentoonstellinkje over "taal".

Antwerpen was een multiculturele stad sinds ca. 1350, vanaf 1585 werd de klok resuluut teruggedraaid en stopte onze gouden eeuw - een groot gedeelte van de intelligentia, alle joden en protestanten moesten wegvluchten, de "monocultuur" betekende economische en culturele neergang
tot aan de franse revolutie, de intellectuele woestijn die in vlaaderen onstond gaf onrechtstreeks ruimte aan de verfransing, die de revolutie van 1830 mogelijk maakte.

Het probleem van de "multiculturele maatschappij" is in de allereerste plaats een klasse-probleem. Er is geen multicultureel probleem met rijke "vreemdelingen", met idiase diamanthandelaars of met japanse en annglosaksische "expats" ook EU ambtenaren uit alle 27 lidstaten van de EU
veroorzaken geenszins problemen evenmin als de managers van menig moslim-land aan de arabische golf of vanuit Saoedi Arabië. Ook de zeer talrijke poolse
en andere Oosteuropese "gastarbeiders" geven weinig moeilijkheden.

Zoals men enkele dagen geleden reeds kwam te vertellen op "Nova" is het probleem redelijk goed afgebakend zowel in Nederland als in België dacht ik
bij enkele groepjes voornamelijk van Marokkaanse origine (maar meestal 3de
generatie nieuwe Belgen/Nederlanders).

Het probleem schijnt me vooral dat men niet voldoende gericht vermag op te treden, men poogt te veel "in algemene termen" de acties tegen deze jeugdcriminaliteit op te treden, zodat het voor een veel te grote groep jongeren (ook de échte vlamingen) onleefbaar wordt.

Het is in ieder geval een probleem dat een oplossing behoeft : een loutere vaststelling van "het werkt niet" is eenbeetje te eenzijdig en sloganesk.
er is inderdaad in deze maatschappij een grote groep onaangepaste mensen, die niet de adekwate manier kennen of zelfs kunnen leren om hun kroost tot geïntegreerde burgers van deze samenleving op te voeden - dat is zelfs geen duidelijk omschrijfbare etnische groep - daar zitten diverse nationaliteiten tussen & zelfs ook vlamingen. Bovendien zijn die mensen niet allemaal "voorbestemd" om in een of ander crimineel circuit terecht te komen,
ze lopen eerder het gevaar om erin verzeild te geraken.

Het eerste probleem is dat men elkaar minder als "lid van een of andere groep" maar als individu moet leren aanzien.

Online 19 oktober 2007 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3008347)
Samen met het interview in HUMO (HUMO of all papers!) van Jan Leyers, lijkt me deze stellingname van Bart Staes een grote stap in de goede richting.

Het feit dat zowel Humo als Knack deze "dissidente" meningen aan bod laten komen betekent een serieuze kentering.

De keizer heeft geen kleren aan.... blij dat er nu toch mensen uit de "juiste politieke hoek" dit ook eens in de gaten beginnen te krijgen.

Tenzij ze snel monddood worden gemaakt (wat zéér goed mogelijk is), zou deze kentering wel eens een massale omslag kunnen betekenen.

Las je deze reactie op dezelfde site?
Citaat:

Iedereen die met gezond verstand de vreemdelingenproblematiek beoordeelt, speelt in de kaart van het VB. Niet zozeer door verdienste van het VB zelf, als wel door de onwil en stupiditeit van de zelfverklaarde "democraten". Je hoeft de oplossingen van het VB niet in extenso te onderschrijven om toch toe te geven dat ze "een punt" hebben in hun accenten en diagnose, reeds van in het begin dat ze die problematiek voor hun kar spanden. Zonder dat cordon was er een gezondere dynamiek geweest tussen alle partijen en zouden we nu in het beleid, ongeacht wie het nu voor het zeggen zou hebben, een stuk verder staan in de zoektocht naar een evenwicht in de samenleving.
schoorvoetend moeten ook (linkse) dikwijls zelfbenoemde "intellectuelen" toegeven dat er een probleem is, maar zitten ze toch in een patstelling omdat ze die hetze tegen het VB in perspectief stellen en er zelf niet zo fraai uit te voorschijn komen...
Liever dan enige eerlijkheid aan de dag te leggen "kloppen" ze er liever op, zoals bij die manifestatie onlangs tegen islamisme in Brussel. Van fascisme en nazipraktijken gesproken.... het onmiddellijke gevaar komt echt wel van links die gezonde dynamiek en debat fnuikt vanuit de almacht van de ideologie.
De Spa zou daar beter eens over nadenken ipv dure analyses te bestellen bij dure consultants over hun slechte verkiezingsresultaten.

AdrianHealey 19 oktober 2007 16:14

De rechtse, fascistische zak. Dat is wel duidelijk.

Online 19 oktober 2007 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3008391)
De rechtse, fascistische zak. Dat is wel duidelijk.

Hei Adrian, heb je weer niets beters te doen dan weer te provoceren?

PollyCorrect 19 oktober 2007 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3008347)

Valt me idd enorm mee van Jan Leyers, joh.

slobodan 19 oktober 2007 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3008518)
Valt me idd enorm mee van Jan Leyers, joh.

Hij zal niet meer uitgenodigd worden op drugpartijtjes ten huize van Axelle Red, Tom Barman, David Davidse en de hele pseudo-artistieke multicul kliek!

vercetti 19 oktober 2007 17:55

Soms weggelachen? :lol:

PollyCorrect 19 oktober 2007 18:06

Vanavond gaat hij trouwens weer huppelen naar Mekka met zijn stoute jongenskontje (oh nee, dat was Gerard Reve) :D

AdrianHealey 19 oktober 2007 18:44

Online dient een cursus ironie te volgen.

circe 19 oktober 2007 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slobodan (Bericht 3008542)
Hij zal niet meer uitgenodigd worden op drugpartijtjes ten huize van Axelle Red, Tom Barman, David Davidse en de hele pseudo-artistieke multicul kliek!

:lol: ken jij ze ook dan?

Ik heb het ooit anders weten formuleren (kwam wel op hetzelfde gebruik neer): de mislukte Antwerpse kunstenaars.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be