![]() |
Jan Wolkers op Texel overleden:
Jan Wolkers (81) overleden
AMSTERDAM - Schrijver, beeldhouwer en schilder Jan Wolkers is vrijdag overleden. Dat meldt de Volkskrant. De 81-jarige Wolkers overleed op Texel, waar hij al jaren woonde. Wolkers wordt gerekend tot een van de grootste schrijvers van na de Tweede Wereldoorlog. Wolkers, afkomstig uit een streng christelijk gezin, maakte in zijn werk korte metten met het gereformeerde milieu. Ook schreef hij openhartig over liefde en seks, wat hem met name onder jongeren in de tweede helft van de vorige eeuw grote populariteit bezorgde. Verschillende van zijn boeken, waaronder Turks Fruit en Kort Amerikaans zijn verfilmd. Momenteel vinden opnames plaats van een filmversie van Wolkers' boekenweekgeschenk Zomerhitte (2005). Wolkers was daarnaast actief als beeldend kunstenaar. Hij ontwierp onder meer het Auschwitzmonument in het Amsterdamse Wertheimpark. |
Wie? Voor de rest RIV
|
Citaat:
Turks Fruit was voor mensen van mijn leeftijd één van de eerste stappen tot bevrijding uit het sexuele keurslijf van de naoorlogse jaren. Hulde aan Wolkers. Met de voortschrijdende islamisering zal het geen blijvend resultaat afwerpen vrees ik. Voordat ik gecremeerd ben staan jullie terug in het keurslijf en kan je zeggen "wie?". |
Een brilliant schrijver. :cry:
R.I.P. |
Wie is die oude vrouw op de foto ?
|
Citaat:
Turks Fruit (de film) ken ik maar de rest niet. Zal misschien zijn omdat hij een Nederlander was. |
Dit hoort niet onder K&K (kut en kerk daarentegen waren twee van zijn favoriete thema's).
Ik heb ze allemaal gelezen, en genoten, Jan. You rock. En je hebt dat ongelooflijke monument voor de Shoah gemaakt. ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overgens, hoewel horend bij de grote 4, vind ik Wolkers de minste. Reve staat bij mij op 1. |
Ah, die Reve.
Goede schrijver. Jammer genoeg ook een anaal gefixeerde vuilak met een moederbinding. |
Citaat:
|
Leg uit! Woelrat en Tijgetje enzo.
PS: hoezo heb jij al die tijd om hier te tokkelen als je omroepmedewerker bent? :P |
Citaat:
Ik kan dat niet uitleggen, ik ben ook niet homoseksueel en/of vrouwenhater. Waarschijnlijk om de manier waarop Reve de gevestigde orde zo heerlijk kon shockeren. Ik ben ooit begonnen met Het verdriet van Belgie van Hugo Claus, ik kom er gewoon niet doorheen. En Mulish......is vulish. |
Dat verdriet van België heb ik gelezen toen het uitkwam, vond het te gék! Heerlijk, zo Belgisch enzo. Bestaat dat trouwens nog, 'Belgisch'? Nu zijn er zelfs geen frietkotten meer, en hebben we ook Hunkemöller en Blokker en Hema ;)
Harry M? Ook goeie schrijver. Maar ik heb afgehaakt toen hij zo pretentieus begon te doen. Wolkers, daarvan heb ik de boeken verslonden. Allemaal, De hond met de blauwe tong, Kort Amerikaans, Een roos van vlees, Terug naar Oegstgeest, De Walgvogel, Brandende liefde,... |
Citaat:
Compliment trouwens voor de juiste spelling van Oegstgeest! |
Citaat:
|
Citaat:
Turks Fruit is één van de weinige boeken die ik hèb. (Over het algemeen leen ik enkel.) |
Goed, Groentje. Nu de rest nog ;)
Je komt er wel... |
Citaat:
![]() |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be