Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Aanpak van de files/teveel aan autos (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9668)

Malinwa 21 februari 2004 18:14

Heb is zitten denken aan al die autoproblemen van tegenwoordig.


Als men nu eens een TAKS heft op:


- mensen die buiten hun woonplaats gaan werken met de wagen

Mensen beloont door een AFSCHAFFING van de wegenbelasting voor mensen die in hun eigen stad werken.


Simpel,

waarom denken de politici er niet aan?!


Als Jefke in Brasschaat woont, en hij werkt in Antwerpen, dan moet Jefke EXTRA taksen betalen.
Als Jefke in zijn eigen stad blijft werken, moet hij geen WEGENBELASTING BETALEN!

Zo pakt men ineens ook de werkloosheid aan, want zo zullen meer vreemdelingen die in de grootsteden wonen, werk vinden, want de mensen die in de omliggende welgestelde dorpen wonen, zullen extra taksen moeten betalen.

Dit zou een stimulans moeten zijn voor werk in eigen streek.

Malinwa 21 februari 2004 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malinwa
Heb is zitten denken aan al die autoproblemen van tegenwoordig.


Als men nu eens een TAKS heft op:


- mensen die buiten hun woonplaats gaan werken met de wagen

Mensen beloont door een AFSCHAFFING van de wegenbelasting voor mensen die in hun eigen stad werken.


Simpel,

waarom denken de politici er niet aan?!


Als Jefke in Brasschaat woont, en hij werkt in Antwerpen, dan moet Jefke EXTRA taksen betalen.
Als Jefke in zijn eigen stad blijft werken, moet hij geen WEGENBELASTING BETALEN!

Zo pakt men ineens ook de werkloosheid aan, want zo zullen meer vreemdelingen en werklozen die in de grootsteden wonen, werk vinden, want de mensen die in de omliggende welgestelde dorpen wonen, zullen extra taksen moeten betalen.

Dit zou een stimulans moeten zijn voor werk in eigen streek.


jules 21 februari 2004 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malinwa
Als Jefke in Brasschaat woont, en hij werkt in Antwerpen, dan moet Jefke EXTRA taksen betalen.
Als Jefke in zijn eigen stad blijft werken, moet hij geen WEGENBELASTING BETALEN!

Als Jefke in z'n eigen stad werkt moet Jefke maar de fiets pakken.

Distel 21 februari 2004 18:46

En als Jefke in een boerengat woont, zal Jefke daar de pineut van zijn.

In plaats van het ene te bestraffen, kan men beter iets anders aanmoedigen, zoals thuiswerken.

Jan van den Berghe 21 februari 2004 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malinwa
Heb is zitten denken aan al die autoproblemen van tegenwoordig.


Als men nu eens een TAKS heft op:


- mensen die buiten hun woonplaats gaan werken met de wagen

Mensen beloont door een AFSCHAFFING van de wegenbelasting voor mensen die in hun eigen stad werken.

Niet iedereen heeft het geluk te kunnen werken naast zijn achterdeur. Blijkbaar beseft u dat niet goed. Ook niet iedereen woont in de stad waar men over een vaak goed uitgebouwd openbaar vervoer kan beschikken. Mensen die op het platteland wonen hebben een wagen nodig.

Een dergelijke belasting zou er trouwens voor zorgen dat mensen nog veel meer hun wagen gaan gebruiken. Dan redeneren ze immers: mijn auto kost me al genoeg, ik profiteer er dus ook maximaal van. Trein en bus laat men dan ook links liggen.

maddox 21 februari 2004 18:57

Wat met zelfstandigen, zoals loodgieters/elekticiens etc.
Wat met interimmers, die regelmatig van arbeidsplaats wisselen?
Wat met ploegenarbeiders?

leuk idee, maar het maakt een ingewikkeld systeem nog moeilijker, zonder een alternatief aan te bieden.

En taksen, die vinden de politici wel uit, ook zonder reden.

Tjolder 21 februari 2004 19:21

Er was eens een Jefke die werkte op een bank.

Al 20 jaar reed hij met de auto van Kuurne naar Kortrijk (ruw geschat 10 minuten)

Plots waren er daar enkel knappe koppen die zeiden:

"He laten we reorganiseren, wat we zijn nog niet tevreden over onze winst "

Dus de hoofdbank in Kortrijk en Brugge gaan dicht.

En Jefke kon kiezen "my way or the highway (naar Gent)"

En nu zit Jefke iedere dag vrolijk 2 uur in de auto heen en terug naar Gent.

Zodat hij binnen 10 jaar op pensioen kan.

En niet alleen de banken maar ook Belgacom ,Gaselwest en andere sluiten lokale kantoren.

(Tweemaal winst: minder vaste kosten en verkoop van lokale gebouwen)

jef 21 februari 2004 19:39

Ik denk dat Malinwa rijp is om in de politiek te gaan, taksen heffen zonder na te denken.

Jean-Pierre 21 februari 2004 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Malinwa
Als Jefke in Brasschaat woont, en hij werkt in Antwerpen, dan moet Jefke EXTRA taksen betalen.
Als Jefke in zijn eigen stad blijft werken, moet hij geen WEGENBELASTING BETALEN!

Dit zou een stimulans moeten zijn voor werk in eigen streek.

Daar zit iets in. En nu kan men de vraag stellen waarom mensen dergelijke verplaatsingen moeten afleggen? Indien de registratierechten (samen met de notariskosten) redelijk gehouden werden, dan kon men de woning verkopen om er een andere te kopen in de buurt waar men werkt.

Ik weet niet meer exact hoeveel die gezamenlijke kosten bedragen, maar ze zullen nog wel rond de 20% liggen van de waarde van het eigendom. Voor een huis van 10 miljoen moet men 2 miljoen BEF betalen aan de Belgische Staat om het mobiliteitsprobleem op te lossen waarvoor diezelfde overheid verantwoordelijk is. Natuurlijk is dit de oplossing niet. De gewone burger kan ook rekenen!...

Distel 21 februari 2004 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Daar zit iets in. En nu kan men de vraag stellen waarom mensen dergelijke verplaatsingen moeten afleggen? Indien de registratierechten (samen met de notariskosten) redelijk gehouden werden, dan kon men de woning verkopen om er een andere te kopen in de buurt waar men werkt.

Om even later ontslagen te worden en weer te mogen verhuizen? Neen dank u.

Supe®Staaf 21 februari 2004 20:26

't Wordt dringend tijd dat de bedrijven en diensten eens afstappen van het idée-fixe dat ze slechts meetellen wanneer hun (hoofd)zetel in Brussel gevestigd is.
De hoofdstad is onbereikbaar, onpasseerbaar, ontoegankelijk met wagen,....... zodat dienstverlening daar quasi onmogelijk efficiënt kan verlopen.
Decentralisatie dus.
Diensten moeten naar de burger en hun werknemers toekomen, niet omgekeerd.
Ook thuiswerk moet dringend als optie onderzocht worden.

Laat Brussel aan de Brusselaars en onze goede vorst Albert II. :wink:

Jean-Pierre 21 februari 2004 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Daar zit iets in. En nu kan men de vraag stellen waarom mensen dergelijke verplaatsingen moeten afleggen? Indien de registratierechten (samen met de notariskosten) redelijk gehouden werden, dan kon men de woning verkopen om er een andere te kopen in de buurt waar men werkt.

Om even later ontslagen te worden en weer te mogen verhuizen? Neen dank u.

In het Verenigd Koninlrijk bedragen de registratierechten van een woning 5%. Hierdoor kan men wonen waar men werkt. ...En daar vraagt men zixh ook niet af of men ontslagen wordt... Dit is niet mogelijk in België, waar men vooraf bestraft wordt met 20% van de waarde van het eigendom...

Distel 21 februari 2004 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Om even later ontslagen te worden en weer te mogen verhuizen? Neen dank u.

In het Verenigd Koninlrijk bedragen de registratierechten van een woning 5%. Hierdoor kan men wonen waar men werkt. ...En daar vraagt men zixh ook niet af of men ontslagen wordt... Dit is niet mogelijk in België, waar men vooraf bestraft wordt met 20% van de waarde van het eigendom...

Verhuizen is heus niet iets dat je zomaar doet hoor. En het is iets dat altijd geld kost. Zelfs zonder die registratierechten.

boer_bavo 21 februari 2004 21:15

Files zijn grotendeels een probleem dat zichzelf oplost. Mensen gaan immers vrijwillig in een file staan. Als de files te lang worden kiezen mensen voor andere middelen van transport die daardoor populairder worden.
Belangrijkste is er dus voor zorgen dat die alternatieven er zijn.

Jan van den Berghe 21 februari 2004 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
In het Verenigd Koninlrijk bedragen de registratierechten van een woning 5%. Hierdoor kan men wonen waar men werkt. ...En daar vraagt men zixh ook niet af of men ontslagen wordt... Dit is niet mogelijk in België, waar men vooraf bestraft wordt met 20% van de waarde van het eigendom...

U vergeet er natuurlijk wel bij te zeggen dat de prijzen in het VK heel wat hoger liggen dan bij ons.

In het Vlaams Gewest bedragen de registratierechten trouwens ook geen 20% meer. Nu is dat 10% voor gewone woningen en 5% voor klein beschrijf. Heel wat minder dan vroeger.

Rr00ttt 22 februari 2004 01:01

Extra taksen hoeft voor mij niet, de belastingdruk is hier al hoog genoeg.

Wat beter is imo zijn mechanismen als kilometervergoeding, tankkaart en bedrijfswagens sterk aanpakken. Meerinkomsten daarvan kunnen wat mij betreft gebruikt worden om het verschil tussen bruto en netto salaris te verkleinen.

Als mensen volledig zelf voor de kost van hun transport zouden moeten opdraaien zouden er véééél minder zijn die nog ver van hun werk willen blijven wonen. Ik weet niet of daar statistieken over bestaan, maar ik denk dat het merendeel van de 'kilometervreters' niet of tenminste niet volledig voor de kosten van hun transport opdraait.

TomB 24 februari 2004 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Er was eens een Jefke die werkte op een bank.

Al 20 jaar reed hij met de auto van Kuurne naar Kortrijk (ruw geschat 10 minuten)

Plots waren er daar enkel knappe koppen die zeiden:

"He laten we reorganiseren, wat we zijn nog niet tevreden over onze winst "

Dus de hoofdbank in Kortrijk en Brugge gaan dicht.

En Jefke kon kiezen "my way or the highway (naar Gent)"

En nu zit Jefke iedere dag vrolijk 2 uur in de auto heen en terug naar Gent.

Zodat hij binnen 10 jaar op pensioen kan.

En niet alleen de banken maar ook Belgacom ,Gaselwest en andere sluiten lokale kantoren.

(Tweemaal winst: minder vaste kosten en verkoop van lokale gebouwen)

Dom Jefke, hij had van job kunnen veranderen of verhuizen in plaats van alle dagen 2 uur van zijn leven weg te pissen in de file.

TomB 24 februari 2004 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Files zijn grotendeels een probleem dat zichzelf oplost. Mensen gaan immers vrijwillig in een file staan. Als de files te lang worden kiezen mensen voor andere middelen van transport die daardoor populairder worden.
Belangrijkste is er dus voor zorgen dat die alternatieven er zijn.

En als we nu eens de markt voor die middelen lieten zorgen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be