Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Belangrijkste kwaliteiten van een moderne politicus? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96823)

C2C 23 oktober 2007 19:59

Belangrijkste kwaliteiten van een moderne politicus?

Er worden de laatste tijd veel "vergissingen" gemaakt door politici. Fientje 'Crimi' Moerman "vergiste" zich bij het schrijven van het bedrag dat ze ging betalen aan het lief van haar vriend Patrick 'Nepo' Dewael (35000 euro in plaats van 3500 - "vergissing"). Die andere corrupte neoliberaal uit Mechelen "vergiste" zich ook bij het aannemen van geld. Etc...

Men begint zo stilaan te denken dat de belangrijkste eigenschappen van de hedendaagse politicus moeten zijn: "zich niet vergissen" en "niet stelen". Het minimum minimorum.

Toch vind ik dat het plebs - u en ik - meer mag eisen van de mensen die ze betalen om het land te besturen.

Voor mijn part mag de politiek terug een eervol beroep van intelligente, wijze mensen worden, in plaats van een gistbak voor corrupte, fraudulente, opulente, populistische egoïsten.

Vandaag zijn politici eigenlijk ordinaire middenstanders en liberale kruideniers: ze denken enkel aan hun eigen portemonnee en aan snel gewin in de media, zijn niet geïnteresseerd in het Algemeen Belang, hebben geen greintje visie op de geschiedenis en de cultuur, en ontbreekt het aan ideologische overtuigingskracht.

Wat u? En wat vindt u de belangrijkste reeks eigenschappen van een politicus? Duid er eentje aan en elaboreer.

AdrianHealey 23 oktober 2007 20:03

De eerste 3 zijn echt compleet irrelevant.
De 4de en de 5de. Kan enkel maar uitdraaien op liberalisme.

baseballpolitieker 23 oktober 2007 20:04

Het derde, Bart de Wever dus.

Desiderius 23 oktober 2007 21:44

Als ik het lijstje overschouw... alle kwaliteiten die links al sinds het interbellum zo chronisch ontbeert.

migrantenjong 23 oktober 2007 21:44

Goed de vragen ontwijken die hem worden gesteld.

Online 23 oktober 2007 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius (Bericht 3018782)
Als ik het lijstje overschouw... alle kwaliteiten die links al sinds het interbellum zo chronisch ontbeert.

Als dat niet mooi geformuleerd is. En zo raak.

Brandaan 23 oktober 2007 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3018441)
De eerste 3 zijn echt compleet irrelevant.

Vooral die derde is voor de naieve zieltjes, daar heeft Machiavelli nog mooie dingen over geschreven.
Citaat:

De 4de en de 5de. Kan enkel maar uitdraaien op liberalisme.
Dat lijkt mij een voorbarige conclusie.

baseballpolitieker 23 oktober 2007 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 3018829)
Vooral die derde is voor de naieve zieltjes, daar heeft Machiavelli nog mooie dingen over geschreven. Dat lijkt mij een voorbarige conclusie.

En toch zou ik de derde stelling willen verdedigen, politiek is shit dat weten we en NIEMAND doet het goed dan lijkt de derde optie mij toch de beste om iemand op te kiezen. Of er moet natuurlijk verandering in komen in die politieke shit maar dat is het dan ook.
BTW het is niet omdat politiekers zeggen dat ze de waarheid preken dat ze dat ook doen, die conclusie is aan jezelf om te maken en daar moet je alles behalve naief voor zijn.

brother paul 23 oktober 2007 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3018427)
Er worden de laatste tijd veel "vergissingen" gemaakt door politici. Fientje 'Crimi' Moerman "vergiste" zich bij het schrijven van het bedrag dat ze ging betalen aan het lief van haar vriend Patrick 'Nepo' Dewael (35000 euro in plaats van 3500 - "vergissing"). Die andere corrupte neoliberaal uit Mechelen "vergiste" zich ook bij het aannemen van geld. Etc...

Men begint zo stilaan te denken dat de belangrijkste eigenschappen van de hedendaagse politicus moeten zijn: "zich niet vergissen" en "niet stelen". Het minimum minimorum.

Toch vind ik dat het plebs - u en ik - meer mag eisen van de mensen die ze betalen om het land te besturen.

Voor mijn part mag de politiek terug een eervol beroep van intelligente, wijze mensen worden, in plaats van een gistbak voor corrupte, fraudulente, opulente, populistische egoïsten.

Vandaag zijn politici eigenlijk ordinaire middenstanders en liberale kruideniers: ze denken enkel aan hun eigen portemonnee en aan snel gewin in de media, zijn niet geïnteresseerd in het Algemeen Belang, hebben geen greintje visie op de geschiedenis en de cultuur, en ontbreekt het aan ideologische overtuigingskracht.

Wat u? En wat vindt u de belangrijkste reeks eigenschappen van een politicus? Duid er eentje aan en elaboreer.

Wel maak een kieslijst die vermeld of iemand (met overeengekomen procedure te testen ) managerial skills heeft of niet..
Eens kijken dan in faze 1 dit een competitief stemvoordeel oplevert.
Zo ja, blijven doen tot de vuiligheid eruitvalt.

Herr Oberst 24 oktober 2007 00:17

Ideologische standvastigheid, natuurlijk.

bentje 24 oktober 2007 08:31

Ik vind dat een hedendaagse politicus al deze kenmerken moet hebben, maar goed... Optie A dan maar.

baseballpolitieker 24 oktober 2007 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3018979)
Ideologische standvastigheid, natuurlijk.

Mensen veranderen, zolang ze naar de waarheid streven mogen die gerust van ideologie veranderen. Om de haverklap veranderen behoort daar niet toe want dan streven ze niet meer naar de waarheid.

Geertje 24 oktober 2007 11:29

Iemand die een toekomstig beleid voert voor iedereen !

(deze zijn wel uiterst zeldzaam en ze worden nog minder verkozen ook)

Herr Oberst 24 oktober 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 3019566)
Mensen veranderen, zolang ze naar de waarheid streven mogen die gerust van ideologie veranderen. Om de haverklap veranderen behoort daar niet toe want dan streven ze niet meer naar de waarheid.

Er bestaat niet zoiets als "de waarheid" in de politiek. Elke ideologie heeft haar eigen waarheden.

rookie 24 oktober 2007 12:57

Citaat:

De rekeningen van Flahaut van om en bij de 261 miljoen euro vergeten we even

Citaat:

Misschien volgen ze de leermeesters van de PS in Walonië

Citaat:

U houdt dus een vurig pleidooi om de PS en SP(a) af te schaffen ???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be