C2C |
23 oktober 2007 19:59 |
Belangrijkste kwaliteiten van een moderne politicus?
Er worden de laatste tijd veel "vergissingen" gemaakt door politici. Fientje 'Crimi' Moerman "vergiste" zich bij het schrijven van het bedrag dat ze ging betalen aan het lief van haar vriend Patrick 'Nepo' Dewael (35000 euro in plaats van 3500 - "vergissing"). Die andere corrupte neoliberaal uit Mechelen "vergiste" zich ook bij het aannemen van geld. Etc...
Men begint zo stilaan te denken dat de belangrijkste eigenschappen van de hedendaagse politicus moeten zijn: "zich niet vergissen" en "niet stelen". Het minimum minimorum.
Toch vind ik dat het plebs - u en ik - meer mag eisen van de mensen die ze betalen om het land te besturen.
Voor mijn part mag de politiek terug een eervol beroep van intelligente, wijze mensen worden, in plaats van een gistbak voor corrupte, fraudulente, opulente, populistische egoïsten.
Vandaag zijn politici eigenlijk ordinaire middenstanders en liberale kruideniers: ze denken enkel aan hun eigen portemonnee en aan snel gewin in de media, zijn niet geïnteresseerd in het Algemeen Belang, hebben geen greintje visie op de geschiedenis en de cultuur, en ontbreekt het aan ideologische overtuigingskracht.
Wat u? En wat vindt u de belangrijkste reeks eigenschappen van een politicus? Duid er eentje aan en elaboreer.
|