Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   eerste vreemde taal in de Vlaamse republiek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97046)

DebianFox 28 oktober 2007 10:39

eerste vreemde taal in de Vlaamse republiek

Welke taal moet de eerste onderwezen vreemde taal worden in onze toekomstige Vlaamse onafhankelijke staat? Vanaf welk studiejaar zou deze onderwezen moeten worden? Mag het al voor het 5e studiejaar voor u? Of heeft u liever een vrije keuze voor onze schoolgaande jeugd ;) Om economische redenen is het altijd belangrijk om de taal van de buurlanden te kennen, maar sluit u daarom direct Mandarijns of Spaans uit?

Eddy B 28 oktober 2007 10:44

Er is niks mis met Frans al in de lagere school te geven, zoals dat nu gebeurt. Het is de taal van onze directe buren. In de middelbare kan je de tweede taal zelf kiezen, dus daar is ook niks mis mee.
Houden wat we hebben is zeker geen slechte zaak.

Den Ardennees 28 oktober 2007 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3030100)
Welke taal moet de eerste onderwezen vreemde taal worden in onze toekomstige Vlaamse onafhankelijke staat? Vanaf welk studiejaar zou deze onderwezen moeten worden? Mag het al voor het 5e studiejaar voor u? Of heeft u liever een vrije keuze voor onze schoolgaande jeugd ;) Om economische redenen is het altijd belangrijk om de taal van de buurlanden te kennen, maar sluit u daarom direct Mandarijns of Spaans uit?

Duits is eerste taal van Europa en ook economisch zeer belangrijk
Engels is wereldtaal

van exaerde herman 28 oktober 2007 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 3030100)

ik denk dat je de belangrijkste talen moet kunnen leren.dan kunnen niet we voorbij aan het engels.1é keuze de engelse taal.

De schoofzak 28 oktober 2007 10:46

Frans vanaf het 5° leerjaar is prima. Waarom Frans? Omdat in een deel van Vlaanderen, namelijk Brussel - dat tegelijk ook Wallonië is natuurlijk - Frans ook gesproken wordt.
Engels vanaf het tweede middelbaar.
Introduktie in Duits ergens in het middelbaar; voor richtingen met meer talen, kan Spaans daarbij komen.

Studie van Frans, Engels en Duits moet een spesiaal statuut krijgen in volwassenonderwijs: bijna gratis namelijk.

Dat verschilt dus amper van wat nu bestaat, voor zover dat deze oude man dit weet.

jules 28 oktober 2007 11:57

Chinees natuurlijk.

zodat we eindelijk weten wat die mannen allemaal serveren in hun restaurants.

Eddy B 28 oktober 2007 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jules (Bericht 3030269)
Chinees natuurlijk.

zodat we eindelijk weten wat die mannen allemaal serveren in hun restaurants.

Wat ze serveren, daar is meestal niks mis mee. Wat ze voor zichzelf soms prepareren, daar zullen velen de neus voor ophalen.
Een paar succesartikels :
- darmen
- maag
- uterus

In nederland wordt dat als slachtafval beschouwd en moet verwijderd worden. Het mag echter wél ingevoerd worden. België voert dat dus uit naar de toko's en sommige restaurants.

ZERO 28 oktober 2007 12:28

Engels, andere talen kunnen vrijwillig aangeleerd worden door diegenen die in het middelbaar voor taalkundige richtingen kiezen.

In de wetenschaps- en wiskunde richtingen zijn Frans, Duits,... tijdsverspilling.

lomeanor 28 oktober 2007 12:50

Engels lijkt ook mij de belangrijkste taal.

De schoofzak 28 oktober 2007 13:00

Engels is de belangrijkste taal. Maar ze gaat er gemakkelijker in dan het Frans. (denk nu niet dat onze jeugd zo goed Engels kan, want er is nog een beetje verschil, wees maar gerust).

Ik zou er nog eer voorstander van zijn om het Latijn (en Grieks) volledig af te schaffen, en voor het Frans twee snelheden te voorzien: doorgedreven voor degenen die anders klassieke talen zouden gekozen hebben, en gewoon Frans voor de anderen.

Marlboro 28 oktober 2007 13:09

Engels natuurlijk.
Kan je overal bijna mee terecht,met het frans niet.

Herr Oberst 28 oktober 2007 13:11

Duits lijkt mij de belangrijkste taal, wetende dat ik voorstander ben van een autarkische samenwerking met de Germaanse landen in Europa.

Marlboro 28 oktober 2007 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3030425)
Duits lijkt mij de belangrijkste taal, wetende dat ik voorstander ben van een autarkische samenwerking met de Germaanse landen in Europa.

Duits?
Er spreken weinig mensen duits zenne.
Engels;ondanks ik dat nooit op school heb gezien kan ik het redelij goed maar duits,een paar woordjes en slechts een paar zinnetjes.

largo_w 28 oktober 2007 13:43

frans!

Ovidius 28 oktober 2007 13:51

Eerst Engels dan Frans. De kinderen die blijk geven van een aanleg voor talen moeten daar attent op gemaakt worden, misschien zelfs extra kansen krijgen om een extra taal erbij te kunnen nemen dmv extra lessen. Geheel op vrijwillige basis wel te verstaan.

Marlboro 28 oktober 2007 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3030534)
frans!

Das mijnen veiligheidschef,ook zo nen linkse dommekloot.

largo_w 28 oktober 2007 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 3030564)
Das mijnen veiligheidschef,ook zo nen linkse dommekloot.

Dommekloot? Dat zei ik ook altijd van m'n leerkrachten...:-)

Nuja...Wat links? Hoe? Waar? Wanneer? Hoeveel?

jules 28 oktober 2007 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 3030416)
Engels natuurlijk.
Kan je overal bijna mee terecht,met het frans niet.

moet jij met je engels op reis gaan naar verre oorden als pakweg Italië of Spanje :-D

neetro 28 oktober 2007 16:06

In heel centraal en zuid afrika spreekt men vloeiend frans, waarom zou je nergens terecht kunnen met frans dan?

Kazan 28 oktober 2007 16:32

Alles houden zoals het nu is.
Maw Frans vanaf het 5e leerjaar basisonderwijs, Engels vanaf het 2e (of was het nu 1e) middelbaar en een basiskennis van vanaf het 3e middelbaar het Duits.
Meertaligheid is een troef van de Vlamingen, dus waarom zouden we het veranderen?

Maar waarom geven we geen Engels, maar Frans vanaf het basisonderwijs? Engels is toch belangrijker.
Omdat als Nederlandstalige, Frans aanleren moeilijker omdat het Frans uit een andere talenfamilie komt en omdat onze jeugd sowieso al met het Engels wordt geconfronteerd. Ze kijken al vanaf zeer lage leeftijd naar Engelstalige films, luisteren naar Engelstalige muziek, spelen Engelstalige computergames, ...
Bijgevolg hebben ze, wanneer ze hun eerste Engelse lessen krijgen, al een vrij goede kennis van het Engels. De leerstof is hier ook op afgestemd.
Wanneer ze uit de middelbare school stappen kunnen ze zelfs beter Engels dan Frans, ondanks het feit dat ze zowat de helft minder Engelse les hebben gekregen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be