lomeanor |
30 oktober 2007 10:42 |
Om op de vraag te antwoorden, dit staat op de website van minister Geert Bourgeois (Vlaams minister van Buitenlands beleid):
Citaat:
> Wat doet de minister van buitenlands beleid?
De grondwet van 1993 die tot stand kwam na de zgn. Sint-Michielsakkoorden, zegt dat de Gemeenschappen en Gewesten buitenlandse betrekkingen kunnen aangaan voor alle materies waarvoor ze zelf bevoegd zijn. Dit principe wordt ook wel 'in foro interno, in foro externo' genoemd. Vlaanderen voert dus een eigen buitenlands beleid.
Als Vlaamse minister van Buitenlands Beleid,
* Sluit ik internationale overeenkomsten
* Ontmoet ik buitenlandse regeringsleden in Vlaanderen of op zending naar het buitenland Officiële ontvangsten in het buitenland hebben een belangrijke symbolische waarde: het staat voor een impliciete, constitutionele erkenning van Vlaanderen door het buitenland. Een buitenlandminister onderhoudt contacten met de regeringsleden van huidige of toekomstige partnerlanden. Dit gebeurt door talrijke ontmoetingen in Vlaanderen zelf of op uitnodiging in het buitenland tijdens buitenlandse zendingen.
* Ben ik bevoegd voor de Vlaamse vertegenwoordiging in het buitenland: De Vlaamse Regering heeft 9 vertegenwoordigers: in Berlijn, Den Haag, Londen, Parijs, Pretoria, Washington, Wenen en bij de Europese Unie in Brussel.
* Onderhoud ik de samenwerking tussen Vlaanderen en Internationale organisaties Via actieve deelname aan conferenties en algemene vergaderingen, door beïnvloeding van de besluitvorming, door financiering van projecten en programma’s, is Vlaanderen betrokken bij tal van multilaterale instellingen, zoals de OESO, UNESCO, UNAIDS, …
|
Met andere woorden:
-Vlaanderen voert een eigen buitenlands beleid over de eigen bevoegdheden, en gaat akkoorden aan met andere landen, zonder dat België zich daar mee te bemoeien heeft.
-Vlaanderen heeft een soort "ambassadeurs" (doch wettelijk met een andere titel), en wel in Berlijn, Den Haag, Londen, Parijs, Pretoria, Washington, Wenen en bij de Europese Unie in Brussel.
|