Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Limburgse groenen solo of toch niet helemaal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9719)

groenejongen 23 februari 2004 00:00

Ik wil graag het volgende in jullie midden gooien.
Na de zoveelste weigering van het nationale partijbestuur om de Limburgse groenen in een samenwerkingsverband te laten stappen met SPa-spirit, zijn de groenen die dat toch wilden uit de partij gegooid met op kop Ludo Sannen.
Gezien de Limburgse situatie en het aanbod van Stevaert denken we erover om op dat aanbod in te gaan en zo een groene stem in het Vlaamse parlement te verzekeren. Dit is zeker geen opstapje naar de SPa, maar een strategische keuze van Limburgers die een groen hart hebben.
Graag jullie reacties en bedenkingen.

Vlaanderen Boven 23 februari 2004 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groenejongen
Na de zoveelste weigering van het nationale partijbestuur om de Limburgse groenen in een samenwerkingsverband te laten stappen met SPa-spirit, zijn de groenen die dat toch wilden uit de partij gegooid met op kop Ludo Sannen.
Gezien de Limburgse situatie en het aanbod van Stevaert denken we erover om op dat aanbod in te gaan en zo een groene stem in het Vlaamse parlement te verzekeren. Dit is zeker geen opstapje naar de SPa, maar een strategische keuze van Limburgers die een groen hart hebben.

Ja lap, en hier gebeurt weeral hetzelfde als bij CD&V-N-VA en SP.A-Spirit. Groen! heeft mijn respect juist omdat ze onafhankelijk blijven en niet in een monstercoalitie stappen waar ze nutteloos zijn. Binnen de vijf jaar kent niemand jullie meer...Ook zou het wééral een verarming zijn van het politiek landschap, dat er stilletjes aan terug gaat uitzien zoals dat van de jaren '50.

Blijf onafhankelijk en jullie hebben misschien mijn stem (ik twijfel nog tussen N-VA en Groen!).

groenejongen 24 februari 2004 18:03

als wij in Limburg onafhankelijk blijven, wat alle groenen willen, bestaan we niet meer! Groen! heeft zoveel schulden dat we alleen maar als partij kunnen overleven als we 5 zetels halen, als we in Limburg alleen opkomen, halen we de 5de noodzakelijke zetel niet, terwijl we ervoor kunnen zorgen dat die zeker is en onze onafhankelijkheid kunnen garanderen door in de andere kieskringen wel onafhankelijk op te komen;

Dieter

Philips Inc. 24 februari 2004 18:11

Het ecologische heeft geen eigen partij nodig.

En zeker niet een partij dat vol dwepers zit van Lenin, Che, Mao, Marx en etc ...

groenejongen 24 februari 2004 18:17

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het ecologische gedachtengoed heeft WEL en ZEKER een eigen partij nodig! Wij zijn de enigsten die zich tot op heden Europees georganiseerd hebben. Wij hebben een lange termijnvisie in tegenstelling tot vele andere politieke partijen.
Een groene partij is nodig tot ze overbodig wordt gemaakt door de andere partijen en dat is nu zeker nog niet het geval.

Philips Inc. 24 februari 2004 19:52

Citaat:

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Het ecologische gedachtengoed heeft WEL en ZEKER een eigen partij nodig! Wij zijn de enigsten die zich tot op heden Europees georganiseerd hebben. Wij hebben een lange termijnvisie in tegenstelling tot vele andere politieke partijen.
Een groene partij is nodig tot ze overbodig wordt gemaakt door de andere partijen en dat is nu zeker nog niet het geval.

Langetermijnvisie? Ecologisch zal er moeten geleefd worden, dat is zeker, maar je kan ook sociaal-ecologisch of liberaal-ecologisch zijn.

Wanneer komen er milieuheffingen op producten uit het buitenland die niet milieuvriendelijk zijn gemaakt?

groenejongen 25 februari 2004 01:03

natuurlijk kan je sociaal ecologisch of liberaal ecologisch zijn, zelf ben ik sociaal ecologisch. Je vraag over heffingen op niet-milieuvriendelijke producten uit het buitenland is volledig terecht maar moet helaas op Europees niveau geregeld worden, anders krijgen we te maken met de Europese Commissie die het als concurrentie vervalsing zal opvatten

Jorge 25 februari 2004 16:02

Citaat:

100% mee eens, nu meer dan ooit & als enige 'kleine' partij zullen we strijden voor het behoud van het groene gedachtengoed.

groenejongen 25 februari 2004 19:15

Maar in Limburg liggen de kaarten helemaal anders en wij vragen vanuit Limburg begrip daarvoor, in Limburg alleen opkomen is gewoon politieke zelfmoord plegen.
Het wordt tijd dat Vera dat inziet!

Dieter

Steenuil 26 februari 2004 07:15

Citaat:

Ik begrijp dat het bij een deel Limburgse Groen!en (vergeet niet dat er in Limburg maar een zeer nipte meerderheid voor een kartel was) er een 'foert'reactie is. Als die mensen zich niet kunnen zetten achter een beslissing van het congres, dan moeten zij voor zichzelf uitmaken of ze nog lid willen zijn van de partij. Ludo kon niet leven met die beslissing en is er dus uitgestapt. Ik ben er van overtuigd dat als er wél een kartel gevormd was, dat er dan ook mensen waren uitgestapt.

Wat het congres betreft: ik snap niet goed waarom Ludo zelf niet naar voor is gekomen om het kartel te verdedigen. Als hij dat met het nodige vuur had gedaan dan was er misschien een andere beslissing geweest.

Een strategische keuze om samen met de SP.A te gaan. Er zijn argumenten pro, er zijn ook argumenten contra. De kiesdrempel in Limburg is niet gestegen maar gedaald. Dus moet het in principe makkelijker zijn een zetel te halen. Dat het niet simpel zal zijn om met een onthoofde lijst een zetel te halen, daar geef ik je 100% gelijk in. De kans is heel erg klein dat dat in Limburg lukt. Maar is het niet halen van een drempel een reden om alle principes over boord te gooien? Is dat een reden om het 'groene pootje' van de SP-A te worden. Je ziet al hoe moeilijk het is om een congresbeslissing van één partij te respecteren en volgen. Hoe moeilijk gaat het dan niet zijn de beslissing van 3 partijen te volgen. Drie partijen waarvan er één duidelijk de sterkere is en waarvan Groen! als laatste in een erg zwakke positie bij komt. OK, er is die verkiesbare plaats. (En ik hoop echt dat Sannen daar op gaat staan en verkozen wordt. ) Dat is een plaats voor de top. Maar heb je er al eens aan gedacht hoe het met de militanten gaat. Je stem gaat daar veel zachter klinken. Vraag het maar aan de Spirit-militanten.

Over de financiële situatie van Groen!: die is inderdaad niet rooskleurig. Maar dat los je niet op door een lijstverbintenis. Als Ludo op een Groen!lijst had gestaan dan was de kans dat hij verkozen zou worden ook groot.

En ten slotte: je kan mij inderdaad verwijten dat ik niet uit Limburg kom. Ik voel echter wel dezelfde stroom hier in het Antwerpse.

Steenuil 26 februari 2004 07:21

Nog iets vergeten: ik merk dat de karteldiscussie zich vooral afspeeld op stedelijk niveau. Daar is de SP-A dan ook volop aan het vernieuwen. In de gemeenten ligt een eventueel kartel veel moeilijker wegens een dikwijls nog erg verzuilde 'BSP'.

Jorge 26 februari 2004 11:47

Ik ga volledig akkoord met jou, beste Steenuil. Ik hoop dan ook dat de hele commotie stopt rond de Limburgse afdeling want dit levert ons enkel negatieve aandacht op. Denk dat de beslissingen genomen zijn, laten we die dan respecteren & elk op zijn manier verder uitwerken. Ik ben klaar voor de verkiezingen & sta volledig achter de idee om als zelfstandige partij naar de kiezer te trekken.

groenejongen 26 februari 2004 11:52

jij schrijft:

Wat het congres betreft: ik snap niet goed waarom Ludo zelf niet naar voor is gekomen om het kartel te verdedigen. Als hij dat met het nodige vuur had gedaan dan was er misschien een andere beslissing geweest.

Ludo mocht gewoon niet naar voren komen, anders zou hij zijn positie als minister in gevaar brengen.

Wat dat aanhangsel worden betreft, volgens mij ben je niet goed geïnformeerd hoor: het bereikte akkoord houdt alleen in dat we op een gemeenschappelijke lijst gaan staan en voor de rest behouden we onze volledige onafhankelijkheid, ons eigen programma en als het even kan onze eigen fractie.
Jij denkt dat met Ludo aan het hoofd het wel haalbaar zou zijn, in Limburg zeggen we dat het onmogelijk is: de kiesdrempel staat in Limburg op 6,3% en dat halen we in geen 100.000 jaar als we tegen Steven en Patrick en Jaak moeten opboksen. wij hebben de vorige campagne meegemaakt, de mensen zijn anti-groen en diegenen die voor ons zouden willen stemmen vinden het niet rechtvaardig dat we hen laten kiezen tussen steve en ons.

groeten
dieter

Vlaanderen Boven 26 februari 2004 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Het ecologische heeft geen eigen partij nodig.

Waarom dan het Vlaams-nationalisme wel?

Citaat:

En zeker niet een partij dat vol dwepers zit van Lenin, Che, Mao, Marx en etc ...
:roll:

Steenuil 26 februari 2004 12:52

Citaat:

Ludo mocht gewoon niet naar voren komen, anders zou hij zijn positie als minister in gevaar brengen.

En waar zit hij nu? Nu is hij die functie zoch ook 'kwijt'. Ik geloof echt niet dat als hij wél had gesproken dat de partijtop hem dan opzij geschoven zou hebben. Dát zou pas nieuws zijn.

Citaat:

Wat dat aanhangsel worden betreft, volgens mij ben je niet goed geïnformeerd hoor: het bereikte akkoord houdt alleen in dat we op een gemeenschappelijke lijst gaan staan en voor de rest behouden we onze volledige onafhankelijkheid, ons eigen programma en als het even kan onze eigen fractie.
wij hebben de vorige campagne meegemaakt, de mensen zijn anti-groen en diegenen die voor ons zouden willen stemmen vinden het niet rechtvaardig dat we hen laten kiezen tussen steve en ons.

Als de mensen inderdaad anti-groen zijn dan moet de partij niet meer bestaan en zullen we dat wel merken na 13 juni. Het is daarna ook nog mogelijk om een lijstverbintenis aan te gaan met de SP-A. Dan ga je even sterk of zwak staan als nu.

groenejongen 26 februari 2004 13:32

Ik zeg toch duidelijk: hij MOCHT van de partijtop niet naar voren treden op het congres, de partijtop had herhaaldelijk beloofd om ZELF tussen te komen ten voordele van het kartel! Na het congres heeft Ludo herhaaldelijke malen zijn ministerpost aan Vera en aan de partij ter beschikking gesteld, maar daar wilden ze er niet van weten, in tegendeel zelfs, Vera beloofde om in Limburg te komen bemiddelen, maar dat heeft ze dus niet gedaan!

Waarom zou je het nu al opgeven als je de zekerheid hebt over minstens 1 zetel? Dat begrijp ik niet he, we krijgen die zetel gewoon cadeau en we nemen hem niet, weet je over hoeveel geld voor de partij dit gaat? Geld dat we broodnodig hebben om onze schulden af te betalen...

Dieter

jessie 26 februari 2004 13:39

Wanneer gaan de Limburgse groenen nu eindelijk snappen dat ze zich als kleine kinderen gedragen!

Jessie

Steenuil 26 februari 2004 14:02

Citaat:

Ik zeg toch duidelijk: hij MOCHT van de partijtop niet naar voren treden op het congres, de partijtop had herhaaldelijk beloofd om ZELF tussen te komen ten voordele van het kartel! Na het congres heeft Ludo herhaaldelijke malen zijn ministerpost aan Vera en aan de partij ter beschikking gesteld, maar daar wilden ze er niet van weten, in tegendeel zelfs, Vera beloofde om in Limburg te komen bemiddelen, maar dat heeft ze dus niet gedaan!

Dieter

Even een vergelijking maken: Bart Staes is ook naar voren gestormd toen de meerderheid zo dom (sorry jongens) was geweest om de pers buiten te sturen. Daarna mochten ze weer binnen. Ik zeg niet dat Ludo ná de beslissing naar voren moest komen. Maar hij had het toch wel voelen aankomen zeker.

En laat me duidelijk zijn: dit verwijt ik zowel Ludo als Vera (hoewel zij op dat moment nog geen voorzitter was).

Citaat:

Waarom zou je het nu al opgeven als je de zekerheid hebt over minstens 1 zetel?

Als het van die éne zetel in Limburg zou afhangen dan vind ik dat Groen! zich zeer ernstig moet bezinnen over haar voortbestaan als partij.

groenejongen 26 februari 2004 18:07

Maar het gaat dus van die zetel afhangen of Groen! nu een fractie mag vormen of niet en dus of Groen! geld gaat krijgen van de staat om een werking uit te bouwen of niet.
Dat geld is broodnodig: in eerste instantie om de schulden af te betalen en in 2de instantie om de verkiezingen van 2006 voor te bereiden en de lokale afdelingen te ondersteunen.

DaBlacky 26 februari 2004 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jessie
Wanneer gaan de Limburgse groenen nu eindelijk snappen dat ze zich als kleine kinderen gedragen!

Jessie

Gelieve ons niet allemaal over dezelfde kam te scheren, dank u.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be