Derk de Tweede |
1 november 2007 18:48 |
CDA wil stuk Noordzee inpolderen:
Het is al een oud plan uit de jaren '60, wat nieuw leven wordt ingeblazen.
DEN HAAG - Alleen door een nieuw stuk Nederland te creëren voor de Noordzeekust is te voldoen aan alle over elkaar buitelende claims op onze schaarse grond.
Volgens regeringspartij CDA is het onttrekken van land aan zee, ondanks onze roemrijke historie, te lang een verzwegen discussie geweest. "Het kabinet moet serieus onderzoeken of landwinning een haalbare optie is", zegt Tweede Kamerlid Joop Atsma. Als je alle ruimtelijke plannen voor de komende zeven jaar optelt, kom je op 307.000 hectare, zo berekende het Ruimtelijk Planbureau voor het CDA. Atsma: "Dat is een zesde van ons totale landoppervlakte. Ik vind dat enorm veel." Alleen woningbouw en bedrijfsterreinen eisen al zo'n 87.700 hectare, terwijl er tussen 1989 en 2004 ook al 60.000 ha (ter grootte van de Noordoostpolder) is veranderd in stenen. Verder zijn de ambities hoog voor natuur en infrastructuur. " Bovendien moeten we grond vrijhouden voor de rivieren die vaker buiten hun oevers treden."
Recreatie
Het nieuwe land biedt plek aan natuur en recreatie, maar ook aan landbouw. "De hoge voedselprijzen prikkelen akkerbouwers en veehouders om weer fiks te investeren in grotere boerderijen. Die schaalvergroting is onontkoombaar."
Het stijgende zeeniveau is geen obstakel. Een nieuwe sterk beveiligde kustprovincie helpt juist om het achterland te beschermen, aldus de CDA-politicus. "Laatst maakten we ons zorgen over de dijk bij Petten; al die twijfels over de kustverdediging pakken we gewoon in een keer aan. Daar kan niemand tegen zijn." Zo'n nieuw omvangrijk polderproject kan bovendien op basis van de ingenieuze Hollandse waterbouwkennis. ," Overal in de wereld helpen Nederlandse ondernemers bij het creëren van land voor de kust. Van Hongkong tot Doebai. Doen we echter helemaal niets, dan dreigt er in Nederland enorme landhonger."
Het CDA dient de plannen in bij de behandeling van de landbouwbegroting, komende week in de Tweede Kamer.
De VVD en de SP steunen het plan.
Die tweede Maasvlakte bij Rotterdam, met nieuwe containerterminals, daar kan ik me nog iets bij voorstellen (daar zal Antwerpen beslist niet blij mee zijn.
Maar.......waarom is die Markerwaard nooit drooggelegd?
|