Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Johan Vermeersch krijgt deksel op de neus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97291)

Pietje 2 november 2007 12:49

Johan Vermeersch krijgt deksel op de neus

Johan Vermeersch, voorzitter van voetbalclub "FC Brussels" krijgt "de rekening" gepresenteerd na zware racistische uitvallen tav één van zijn spelers : sponsor KIA verbreekt eenzijdig het contract met de club. Ook speler Matumona stapt op na xenofobe uitlatingen van de voorzitter.
Wordt waarschijnlijk vervolgd 8-)

vr 02/11/07 - FC Brussels moet de kelk tot op de bodem ledigen, zo lijkt. Vrijdag besliste sponsor Kia om zijn contract met de club eenzijdig te verbreken wegens de racistische uitspraken van voorzitter Johan Vermeersch.
Johan Vermeersch heeft zich op de website van Brussels verontschuldigd, maar voor Kia is de maat vol. (Belga) "Wij distantiëren ons van het hele verhaal", zegt Benoît Morenne (foto), manager van Kia, aan Sporza. "Kia heeft beslist om het sponsorcontract eenzijdig te verbreken."
"Dit is de druppel die de emmer doet overlopen. We hadden Johan Vermeersch al gewaarschuwd."
"Tijdens een evaluatie hebben we hem laten weten dat hij moet oppassen met zijn uitspraken. We wilden het sportieve laten primeren op het extrasportieve."
"We willen niet dat ons imago verbonden wordt met racistische uitlatingen."

Matumona stapt op na "xenofobe woorden"

do 01/11/07 - De uitspraken van Brussels-voorzitter Johan Vermeersch aan het adres van Zola Matumona krijgen zware gevolgen. De 25-jarige Congolese middenvelder verbreekt zijn contract.
"De beslissing van Matumona is een gevolg van racistische en xenofobe uitlatingen van voorzitter Vermeersch." (Belga) Zo luidt het in een officiële mededeling van Laurent Denis, de raadsheer van Matumona.
"Matumona heeft zijn contract met de club verbroken om ernstige redenen."
Dat kan volgens de wet van 3 juli 1978 over de arbeidsovereenkomsten.
"Matumona behoudt zich alle recht op actie en het eisen van een schadevergoeding bij Brussels voor", klinkt het verder nog.
Matumona speelde sinds 2006 bij Brussels, dat hem in Congo ging halen. "Kruip in een boom en eet bananen"
Johan Vermeersch had dinsdag een serieus gesprek met zijn spelersgroep en de technische staf, na de tegenvallende resultaten. Onder meer Matumona, die zaterdag tegen Charleroi (1-2-verlies) een strafschop miste, kreeg het zwaar te verduren.
In het bijzijn van spelers en trainer Albert Cartier had Vermeersch Matumona racistische opmerkingen naar het hoofd geslingerd :
"Kruip in een boom en ga een tros bananen eten", was er één van.
Daags nadien ontkende Vermeersch dat niet. Hij relativeerde wel zijn woorden, maar vond zijn uitval niet racistisch.
"Ik wou alleen maar zeggen dat hij hier niet in de Sahara voetbalt, maar in de westerse wereld", zei Vermeersch. Matumona trekt naar CGKR". Maandag trekken we naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding", vertelde Laurent Denis aan Sporza.
"Mijn cliënt is een international van Congo en heeft zijn eer en trots. Hij hoeft het niet te pikken dat mijnheer Vermeersch hem een aap noemt."

Online 2 november 2007 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3041821)
Johan Vermeersch, voorzitter van voetbalclub "FC Brussels" krijgt "de rekening" gepresenteerd na zware racistische uitvallen tav één van zijn spelers : sponsor KIA verbreekt eenzijdig het contract met de club. Ook speler Matumona stapt op na xenofobe uitlatingen van de voorzitter.
Wordt waarschijnlijk vervolgd 8-)

vr 02/11/07 - FC Brussels moet de kelk tot op de bodem ledigen, zo lijkt. Vrijdag besliste sponsor Kia om zijn contract met de club eenzijdig te verbreken wegens de racistische uitspraken van voorzitter Johan Vermeersch.
Johan Vermeersch heeft zich op de website van Brussels verontschuldigd, maar voor Kia is de maat vol. (Belga) "Wij distantiëren ons van het hele verhaal", zegt Benoît Morenne (foto), manager van Kia, aan Sporza. "Kia heeft beslist om het sponsorcontract eenzijdig te verbreken."
"Dit is de druppel die de emmer doet overlopen. We hadden Johan Vermeersch al gewaarschuwd."
"Tijdens een evaluatie hebben we hem laten weten dat hij moet oppassen met zijn uitspraken. We wilden het sportieve laten primeren op het extrasportieve."
"We willen niet dat ons imago verbonden wordt met racistische uitlatingen."

Matumona stapt op na "xenofobe woorden"

do 01/11/07 - De uitspraken van Brussels-voorzitter Johan Vermeersch aan het adres van Zola Matumona krijgen zware gevolgen. De 25-jarige Congolese middenvelder verbreekt zijn contract.
"De beslissing van Matumona is een gevolg van racistische en xenofobe uitlatingen van voorzitter Vermeersch." (Belga) Zo luidt het in een officiële mededeling van Laurent Denis, de raadsheer van Matumona.
"Matumona heeft zijn contract met de club verbroken om ernstige redenen."
Dat kan volgens de wet van 3 juli 1978 over de arbeidsovereenkomsten.
"Matumona behoudt zich alle recht op actie en het eisen van een schadevergoeding bij Brussels voor", klinkt het verder nog.
Matumona speelde sinds 2006 bij Brussels, dat hem in Congo ging halen. "Kruip in een boom en eet bananen"
Johan Vermeersch had dinsdag een serieus gesprek met zijn spelersgroep en de technische staf, na de tegenvallende resultaten. Onder meer Matumona, die zaterdag tegen Charleroi (1-2-verlies) een strafschop miste, kreeg het zwaar te verduren.
In het bijzijn van spelers en trainer Albert Cartier had Vermeersch Matumona racistische opmerkingen naar het hoofd geslingerd :
"Kruip in een boom en ga een tros bananen eten", was er één van.
Daags nadien ontkende Vermeersch dat niet. Hij relativeerde wel zijn woorden, maar vond zijn uitval niet racistisch.
"Ik wou alleen maar zeggen dat hij hier niet in de Sahara voetbalt, maar in de westerse wereld", zei Vermeersch. Matumona trekt naar CGKR". Maandag trekken we naar het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding", vertelde Laurent Denis aan Sporza.
"Mijn cliënt is een international van Congo en heeft zijn eer en trots. Hij hoeft het niet te pikken dat mijnheer Vermeersch hem een aap noemt."

Dat het niet erg tactisch of diplomatisch is om zoiets te zeggen, volledig mee eens, maar dat het racistisch en xenofoob is, is weer zeer ver over de schreef.

Als ik dit zo lees dan zie ik enkel dat de raadsheer van Matumo concludeert dat zijn client een aap is. Vermeersh heeft dat woord niet eens in de mond genomen. M.a.w. de rijke verbeelding van de advocaat en van al diegenen die boom-banaan aan 'aap' linken is xenofoob.8-)

MaGNiFiCaT 2 november 2007 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3041849)
Dat het niet erg tactisch of diplomatisch is om zoiets te zeggen, volledig mee eens, maar dat het racistisch en xenofoob is, is weer zeer ver over de schreef.

Als ik dit zo lees dan zie ik enkel dat de raadsheer van Matumo concludeert dat zijn client een aap is. Vermeersh heeft dat woord niet eens in de mond genomen. M.a.w. de rijke verbeelding van de advocaat en van al diegenen die boom-banaan aan 'aap' linken is xenofoob.8-)

Héél juist. Maar de advocaten moeten werk blijven hebben hé?!!:roll:

Ik las ooit een intervieuw van Vermeersch en kon eruit opmaken dat het een héél gedreven man is, werkelijk een méérwaarde voor FC Brussels, met de beste bdoelingen voor de allochtonen. DIE MAN IS ABSOLUT GEEN RACIST!
Maar hij is zo beetje om het op het Westvlaams te zeggen: 'een ongesmouten', dus gezegd over iemand die zaken op een wat lompe, overdreven manier vernoemt.

Het zal absolut niet de bedoeling van Vermeersch geweest zijn om die Congolees omwille van zn afkomst te discrimineren. Trouwens, men schuift hem woorden toe die hij niet in de mond genomen heeft. Hij heeft nooit 'aap' gezegd, want dit is idd een zeer lelijk verwijt.

Niet alleen apen klimmen in de bananenboom maar ook mensen. Zo is dat nu éénmaal.

Den Ardennees 2 november 2007 13:30

Vermeersch was de man die maar bleef benadrukken dat zijn club een dam was tegen het Vlaams Belang. Blijkt dat hij zélf een platte racist is.

Sorry hoor, maar ik als Vlaams Belanger zou nooit zoiets denken, laat staan het luidop zeggen en dan nog wel in het gezicht van een Afrikaan.:roll:

Pietje 2 november 2007 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 3041870)
Héél juist. Maar de advocaten moeten werk blijven hebben hé?!!:roll:

Ik las ooit een intervieuw van Vermeersch en kon eruit opmaken dat het een héél gedreven man is, werkelijk een méérwaarde voor FC Brussels, met de beste bdoelingen voor de allochtonen. DIE MAN IS ABSOLUT GEEN RACIST!
Maar hij is zo beetje om het op het Westvlaams te zeggen: 'een ongesmouten', dus gezegd over iemand die zaken op een wat lompe, overdreven manier vernoemt.

Het zal absolut niet de bedoeling van Vermeersch geweest zijn om die Congolees omwille van zn afkomst te discrimineren. Trouwens, men schuift hem woorden toe die hij niet in de mond genomen heeft. Hij heeft nooit 'aap' gezegd, want dit is idd een zeer lelijk verwijt.

Niet alleen apen klimmen in de bananenboom maar ook mensen. Zo is dat nu éénmaal.

Niet alleen de bewuste speler, maar ook sponsor "KIA" zegt hun contract met de club op. Ik vermoed toch dat die dat niet "zomaar" zullen doen.

De schoofzak 2 november 2007 13:34

Het enige probleem van Vermeersch is net hetzelfde als het probleem van jeanmarie dedekker: het karakter. Ze kunnen niet goed overweg met andere mensen, als die een eigen mening hebben, of als die geen slavenmentaliteit ten toon spreiden. Ze hebben van hun moeder niet geleerd om zich af en toe in te houden om een andere mens niet te schofferen; omdat ze niet geleerd hebben dat andere mensen kunnen geschoffeerd worden.

Online 2 november 2007 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3041919)
Niet alleen de bewuste speler, maar ook sponsor "KIA" zegt hun contract met de club op. Ik vermoed toch dat die dat niet "zomaar" zullen doen.

Waarschijnlijk was dit sterk overroepen incidentje de uitgelezen kans om er vanonder uit te muizen zonder schadevergoedingen en ellenlange gerechtelijke procedures.
De speler zelf heeft - zo verneem ik net op de VRT- ook al geld geroken.

Den Ardennees 2 november 2007 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3041956)
Waarschijnlijk was dit sterk overroepen incidentje de uitgelezen kans om er vanonder uit te muizen zonder schadevergoedingen en ellenlange gerechtelijke procedures.
De speler zelf heeft - zo verneem ik net op de VRT- ook al geld geroken.

Ja, hij stapt naar het CGKR. Goed zo, zou ik zo zeggen, dat de anti-VB-heren zoals Vermeersch het nou ook maar eens ondervinden welk een zegeningen dat CGKR kan brengen.8-)

HAMC 2 november 2007 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3041919)

Inderdaad, die mens is een beestmens, vermoedens zijn genoeg.

Den Ardennees 2 november 2007 14:55

.

born2bewild 2 november 2007 14:56

even ernstig nu: kent er iemand de opstelling voor dit weekend?

santos 2 november 2007 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3041849)

Dit is toch wel een racistische opmerking het ontkenning zegt meer over u dan over de advokaten.
Het feit dat hij het tegen een zwarte medespeler zei is genoeg, hij had ook gewoon kunnen zeggen leer tegen een bal sjotten en loop maar wat rondjes.
Dus voor is het "oe oe oe" geroep als een zwarte speler op het veld komt dan ook geen racisme.

circe 2 november 2007 15:18

Citaat:

Het feit dat hij het tegen een zwarte medespeler zei is genoeg
Tegen een blanke medespeler mag men natuurlijk wèl vanalles zeggen: die moeten daar maar tegenkunnen.

En waarom mag men wel "oe oe oe" roepen als blanke spelers op het veld komen, maar niet als zwarte spelers op het veld komen?

Wie zijn degenen die daar een andere invulling aan geven?

santos 2 november 2007 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3042226)
Tegen een blanke medespeler mag men natuurlijk wèl vanalles zeggen: die moeten daar maar tegenkunnen.

En waarom mag men wel "oe oe oe" roepen als blanke spelers op het veld komen, maar niet als zwarte spelers op het veld komen?

Wie zijn degenen die daar een andere invulling aan geven?

Ik heb nog niet meegemaakt dat ze dat bij een blanke roepen, wel Booehoeee, wat een hele andere betekenis heeft.
Ik heb ook niet gezegd dat het tegen een blanke wel zou mogen, maar een blanke die een blanke verwijt kan je moeilijk als racist beschouwen tenzij hij een uitdrukking gebruikt die op de nationaliteit zou verwijzen en dan nog.
U zou beter gewoon lezen wat er staat en uw nuancering voor uzelf houden ipv de zaak uit de context te halen.

HAMC 2 november 2007 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 3042226)

Omdat de blanke een aap is en de zwarte niet!

:rofl:

born2bewild 2 november 2007 15:27

.

Online 2 november 2007 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3042184)
Dit is toch wel een racistische opmerking het ontkenning zegt meer over u dan over de advokaten.

Inderdaad, de avocaat beschouwt zijn client als aap. Dat woord nam ik niet in de mond.:-P

Citaat:

Het feit dat hij het tegen een zwarte medespeler zei is genoeg,
Nee, dat zegt niet genoeg. Dat zegt dat jij in hokjes blijft denken van zwarten en witten.

Citaat:

hij had ook gewoon kunnen zeggen leer tegen een bal sjotten en loop maar wat rondjes.
Dat had hij ook kunnen doen.

Citaat:

Dus voor is het "oe oe oe" geroep als een zwarte speler op het veld komt dan ook geen racisme.
Nee, dat zijn kreten van voetbalfreaks, en dat zijn meestal ... primaten.:lol:

Praetorian 2 november 2007 16:08

Vermeersch is zowat de meest hatelijke mens in België. Dus mooi zo. ;-)

rik47 2 november 2007 16:11

Ok, reactie van Vermeersch was erover.
Maar wanneer we het CGKR verder laten doen bestaat in de toekomst de kans dat een buitenlandse speler die naast de kern valt zich geviseerd, gedupeerd en gediscrimineerd gaat voelen..... het worden barre tijden voor een trainer.....

santos 2 november 2007 16:21

De advokaat beschouwt zijn client niet als een aap, hij beschouwt de belediging van VErmeersch zo.
Racisme heeft niets met hokjes denken te maken. Het ontkennen ervan heeft wel veel te maken met het missen van respect voor de andere.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be