Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Links (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Links en computergebruik (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97380)

mcielen 5 november 2007 03:34

Links en computergebruik

Welk besturingssysteem gebruik jij, en waarom?

Zelf Ubuntu Linux, omdat ik voor mijn computergebruik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van één bedrijf, en liever iets heb dat door de gemeenschap gemaakt en ondersteund wordt.

vlijmscherp 5 november 2007 08:32

windows, sinds heel kort zelfs vista, simpelweg omdat het op een nieuw aangekochte pc geïnstalleerd staat. ik zou wel linux willen proberen, maar vrees dat mijn vriendin niet gaat meekunnen.

guerin 5 november 2007 11:09

IK heb ooit ubuntu gebruikt maar ben er van afgestapt wegens te ingewikkeld,helaas moet ik nu windows gebruiken.

TommyMax2 5 november 2007 20:16

Blije windows en office gebruiker. Zie niet in wat "links" en microsoft gebruiken met elkaar te maken hebben... tenzij je gelooft dat je de wereld gaat veranderen door het eigen gedrag te veranderen. Wie koopt die dingen trouwens nog van microsoft?

OpenOffice is wel een sympathiek programma, gebruiksvriendelijk en heel nuttig, vooral voor vzw's en zo die wat geld willen besparen.

toccata 5 november 2007 20:48

Omdat via unief een goedkope pc konden kopen met Vista op voor tekstverwerker wel OpenOffice enzo (even goed en gratis)

mcielen 5 november 2007 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 (Bericht 3049203)
Zie niet in wat "links" en microsoft gebruiken met elkaar te maken hebben... tenzij je gelooft dat je de wereld gaat veranderen door het eigen gedrag te veranderen.

Dus we moeten ook maar met zijn allen massaal veel blijven consumeren, en vervuilen, want ons eigen gedrag heeft toch geen invloed op de wereld?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 (Bericht 3049203)
Wie koopt die dingen trouwens nog van microsoft?

Daar gaat de vraag ook niet over. We noemen onszelf allemaal links, maar we gebruiken wel allemaal een OS van een grootkapitalistisch bedrijf. Neigt naar hypocrisie.

jamás será vencido 5 november 2007 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mcielen (Bericht 3049314)
Dus we moeten ook maar met zijn allen massaal veel blijven consumeren, en vervuilen, want ons eigen gedrag heeft toch geen invloed op de wereld?

Er zjn symbolen van het kapitalisme,
je zal me ook niet direct in een mcdonalds zien eten,
een cocacola blikje zien drinken
of met een t-shirt met een groot merk zien rondlopen
MAAR dat is dan lauter symbolisch.

Volgens principes leven is vandaag de dag erg duur,
fair trade is een luxe,
wie eerlijke kleren wilt betaalt heel wat meer
en wordt voor een deel in expressie beperkt.

Bedrijven boycotten lijkt me immers kortzichtig en dom,
ook daar werken immers de werknemers die wij willen verdedigen,
hen zonder werk laten vallen is geen oplossing.
Coca cola is kapitalistisch en uitbuitend,
maar dat neemt niet weg dat vele werknemers zonder werk kunnen vallen door een boycot.
Vandaag de dag kunnen we dus niet consequent leven,
we moeten meedraaien in de samenleving van vandaag,
eerlijk leven lukt pas in een eerlijke samenleving,
daar is niets hypocriet aan,
sommige dingen kan je gewoon niet en zijn zelfs ook niet nodig,
om armen te willen helpen moet je zelf niet in armoede gaan leven,
om consequent te zijn...
Want door zelf in armoede te leven kan je mischien zelfs nog minder doen voor de samenleving dan voorheen...

ik geef tommymax dus voor een groot deel gelijk

mcielen 5 november 2007 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 3049345)
Er zjn symbolen van het kapitalisme,
je zal me ook niet direct in een mcdonalds zien eten,
een cocacola blikje zien drinken
of met een t-shirt met een groot merk zien rondlopen
MAAR dat is dan lauter symbolisch.

Volgens principes leven is vandaag de dag erg duur,
fair trade is een luxe,
wie eerlijke kleren wilt betaalt heel wat meer
en wordt voor een deel in expressie beperkt.

Bedrijven boycotten lijkt me immers kortzichtig en dom,
ook daar werken immers de werknemers die wij willen verdedigen,
hen zonder werk laten vallen is geen oplossing.
Coca cola is kapitalistisch en uitbuitend,
maar dat neemt niet weg dat vele werknemers zonder werk kunnen vallen door een boycot.
Vandaag de dag kunnen we dus niet consequent leven,
we moeten meedraaien in de samenleving van vandaag,
eerlijk leven lukt pas in een eerlijke samenleving,
daar is niets hypocriet aan,
sommige dingen kan je gewoon niet en zijn zelfs ook niet nodig,
om armen te willen helpen moet je zelf niet in armoede gaan leven,
om consequent te zijn...
Want door zelf in armoede te leven kan je mischien zelfs nog minder doen voor de samenleving dan voorheen...

ik geef tommymax dus voor een groot deel gelijk

Hoe kan je kapitalisme bestrijden als je zelf vrolijk meedoet aan het steunen van kapitalistische bedrijven? Zoals ik al zei: niet.

jamás será vencido 5 november 2007 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mcielen (Bericht 3049398)
Hoe kan je kapitalisme bestrijden als je zelf vrolijk meedoet aan het steunen van kapitalistische bedrijven? Zoals ik al zei: niet.

1 Hoe steun jij de kapitalistische bedrijven dan niet?
2 Ik steun de werknemers die werken in die fabrieken. Denk je echt dat de arbeiders van VW vorst het leuk vonden dat er een boycott tegen VW zou zijn? Neen, wat zij waren trots op hun product of de auto die zij hadden gemaakt. Zij zouden het zonde vinden moest dat werk niet door anderen geaprecieerd worden. Ook Marx erkende dit: hij stelde dat je pas tot zelfontplooiing kan komen doordat anderen je product aprecieren, hij voegde hier wel aan toe dat deze ontplooiing niet volledig tot zijn recht kan komen doordat er een deel van de meerwaarde wordt afgenomen...
Met je dus dan ook nog eens de trots van werknemers afnemen,
door negatieve acties,
of denk je optimistisch,
en ga je ervoor om hun meerwaarde terug te schenken...

StevenNr1 5 november 2007 22:22

Microsoft Windows XP & Office 2007, maar niet echt betaald

Ubuntu vind ik wel leuk maar had geen goesting om voor alle software die ik nu gebruik een alternatief te gaan zoeken onder Linux en heb veel te lang moeten prutsen om draadloos internet aan de praat te krijgen (in de laatste versies is de ondersteuning wel al veel beter naar verluidt.)

mcielen 5 november 2007 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 3049469)
en heb veel te lang moeten prutsen om draadloos internet aan de praat te krijgen (in de laatste versies is de ondersteuning wel al veel beter naar verluidt.)

In de oudere versies was dat inderdaad nog een groot probleem. In 7.10 werkte het bij mij "uit-de-doos", zelfs met een redelijk exotische pcmcia-adapter.

Jaani_Dushman 5 november 2007 22:39

Windows 2000 en OpenOffice.
Ik heb het niet voor Windows eXtraProblems, en zéker niet voor Vista.
Zal wel zien wat ik later ga doen. Misschien Linux, misschien niet.

Pelgrim 5 november 2007 22:43

Apple computers zijn nu eenmaal de beste dus ik draai op os X en ik ben daar wreed content van, al is het ook kapitalistisch. Ook goeie programmas daarop, ik heb helaas nog geen sterke filmbewerkingsprogrammas gezien op linux.

Mijn volgende pc zal wellicht wel met linux worden uitgerust.

Jaani_Dushman 5 november 2007 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3049517)
Apple computers zijn nu eenmaal de beste

Dat mag ook wel voor die prijs.

mcielen 5 november 2007 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3049517)
Apple computers zijn nu eenmaal de beste dus ik draai op os X en ik ben daar wreed content van, al is het ook kapitalistisch. Ook goeie programmas daarop, ik heb helaas nog geen sterke filmbewerkingsprogrammas gezien op linux.

Mijn volgende pc zal wellicht wel met linux worden uitgerust.

Ik kan je aanbevelen eens te kijken naar ubuntustudio, speciaal toegespitst op creatieve toepassingen (audio, video, 3D,...).

Ik wil hier trouwens ook geen discussie over "de beste" van maken.

Pelgrim 6 november 2007 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mcielen (Bericht 3049547)
Ik kan je aanbevelen eens te kijken naar ubuntustudio, speciaal toegespitst op creatieve toepassingen (audio, video, 3D,...).

zal ik eens doen, ik moet dat voor mijn job toch allemaal eens uittesten op termijn. Kan je daar ook mee monteren?

Citaat:

Ik wil hier trouwens ook geen discussie over "de beste" van maken.
daar is ook geen discussie over nodig :mrgreen:

netslet 6 november 2007 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3049779)
zal ik eens doen, ik moet dat voor mijn job toch allemaal eens uittesten op termijn. Kan je daar ook mee monteren?

Ik zou eerder Cinelera aanraden, dat is toch wel een ietsje professioneler pakket. De programma's in ubuntustudio zijn eerder van het allooi Windows Movie Maker.

't kan wel nog altijd niet tippen aan Avid Xpress Pro. Spijtig genoeg.

vlijmscherp 6 november 2007 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mcielen (Bericht 3049314)

Daar gaat de vraag ook niet over. We noemen onszelf allemaal links, maar we gebruiken wel allemaal een OS van een grootkapitalistisch bedrijf. Neigt naar hypocrisie.

jij toch ook blijkbaar? je hebt zelfs internet, toch ook een teken van het kapitalisme, neen?

heb jij trouwens een auto? waar koop jij je eten, voeding? gebruik jij enkel hernieuwbare energie en enkel recycleerbare goederen? zo kunnen we een tijdje doorgaan hé. iedereen die hier op het forum zit, doet mee aan het kapitalisme.

mcielen 6 november 2007 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3050127)
jij toch ook blijkbaar? je hebt zelfs internet, toch ook een teken van het kapitalisme, neen?

heb jij trouwens een auto? waar koop jij je eten, voeding? gebruik jij enkel hernieuwbare energie en enkel recycleerbare goederen? zo kunnen we een tijdje doorgaan hé. iedereen die hier op het forum zit, doet mee aan het kapitalisme.

100% niet-kapitalistisch leven is momenteel een utopie, en dat vraag ik ook van niemand. Het is trouwens een veelzijdig probleem. Een paar voorbeelden:

- Bio- en faitradeproducten zijn behoorlijk veel duurder dan "normale" producten. Leuk voor wie niet op het geld hoeft te letten, maar praktisch onbetaalbaar als je een strikt budget hebt.

- Hernieuwbare energie: zelfde probleem. Ik zou liefst van al volledig op zonne-energie werken, maar kan het mij niet permiteren om 12000 euro voor de installatie ervan op te hoesten.

- ...

Als we dus écht anti-kapitalistisch willen gaan leven, zal de overheid alternatieven zoals fairtrade moeten stimuleren en de prijs ervan verlagen. Zolang we echter met een (neo-)liberale regering zitten, zal dat uiteraard nooit gebeuren.
Stemt dit mij triest? Uiteraard. Maar dat betekent niet dat ik niet waar mogelijk probeer anti-kapitalistisch te leven.

Praetorian 6 november 2007 13:27

Ik heb Win XP maar ik steun niet Microsoft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be