Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   "Crimineel gedrag Marokkanen schuld van autochtonen" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97436)

Derk de Tweede 6 november 2007 11:47

"Crimineel gedrag Marokkanen schuld van autochtonen"

"Crimineel gedrag Marokkanen schuld van autochtonen":
(Novum) - Nederlanders bestempelen crimineel gedrag van groepen Marokkanen onterecht als een product van hun cultuur. Ook wetenschappers maken die fout, stelt Jan Dirk de Jong dinsdag. De criminoloog promoveert volgende week aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Jong deed onderzoek naar Marokkaanse jongeren in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Volgens hem wordt crimineel gedrag van groepen Marokkaanse jongens vaak verklaard door de vechtersmentaliteit die hun ouders zouden hebben meegenomen uit het Rifgebergte. De onderzoeker bestrijdt dit.

De jongens voelen zich afgewezen :-( doordat Nederlanders hen zien als 'kut-Marokkanen' of 'Marokkaanse straatterroristen', stelt De Jong. Daardoor zijn zij sterker op elkaar aangewezen, wat groepsprocessen versterkt. "Hierdoor raken zij sneller verstrikt in onderlinge gedragsverwachtingen van hun straatcultuur, hetgeen kan uitmonden in onverwacht heftig delinquent groepsgedrag."

Bovendien ontstaan er 'versterkte loyaliteitsverwachtingen' binnen de groep en 'extreme vijandigheden naar buiten toe'. De reacties op hun gedrag worden ook nog aangewend om crimineel gedrag te gaan vertonen, zegt De Jong.

Volgens de promovendus zijn Nederlanders daarmee zelf 8O verantwoordelijk voor het verhevigen van delinquent groepsgedrag en de ontwikkeling van een straatcultuur. Het groepsgedrag wordt ervaren als uitdagend en agressief. "We moeten deze jongens in de eerste plaats beschouwen als onze jongens. Geen Marokkaanse, maar Nederlandse jongens."

einde citaat!

Maar waarom beschouwen de meeste Marokkanen zich nog steeds als Marokaan?

De onderzoeker zegt dat geen sprake is van onwil bij de Marokkaanse straatjongens, maar van 'knellende onmacht'. "Ze proberen gezichtsverlies te beperken door de indruk te wekken dat ze er zelf bewust voor kiezen zich delinquent te gedragen."

Hashiwokakero 6 november 2007 12:33

Je besluit mooi derk, een Marokkaan die echt wil noemt zich al lang geen Marokkaan maar Nederlander meer, maar die zien we dan ook niet natuurlijk.

Derk de Tweede 6 november 2007 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero (Bericht 3050334)
Je besluit mooi derk, een Marokkaan die echt wil noemt zich al lang geen Marokkaan maar Nederlander meer, maar die zien we dan ook niet natuurlijk.

Dat zijn misschien zo'n 1 % van het totaal aantal Marokkanen. Ik heb wel het idee dat de Marokkaanse meiden het veel en veel beter doen dan hun broers.
Je ziet ze steeds meer op universiteitenm nadeel voor hen is het zoeken van een goede huwelijkspartner.

Online 6 november 2007 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3050250)
"Crimineel gedrag Marokkanen schuld van autochtonen":
(Novum) - Nederlanders bestempelen crimineel gedrag van groepen Marokkanen onterecht als een product van hun cultuur. Ook wetenschappers maken die fout, stelt Jan Dirk de Jong dinsdag. De criminoloog promoveert volgende week aan de Rijksuniversiteit Groningen.

De Jong deed onderzoek naar Marokkaanse jongeren in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Volgens hem wordt crimineel gedrag van groepen Marokkaanse jongens vaak verklaard door de vechtersmentaliteit die hun ouders zouden hebben meegenomen uit het Rifgebergte. De onderzoeker bestrijdt dit.

De jongens voelen zich afgewezen :-( doordat Nederlanders hen zien als 'kut-Marokkanen' of 'Marokkaanse straatterroristen', stelt De Jong. Daardoor zijn zij sterker op elkaar aangewezen, wat groepsprocessen versterkt. "Hierdoor raken zij sneller verstrikt in onderlinge gedragsverwachtingen van hun straatcultuur, hetgeen kan uitmonden in onverwacht heftig delinquent groepsgedrag."

Bovendien ontstaan er 'versterkte loyaliteitsverwachtingen' binnen de groep en 'extreme vijandigheden naar buiten toe'. De reacties op hun gedrag worden ook nog aangewend om crimineel gedrag te gaan vertonen, zegt De Jong.

Volgens de promovendus zijn Nederlanders daarmee zelf 8O verantwoordelijk voor het verhevigen van delinquent groepsgedrag en de ontwikkeling van een straatcultuur. Het groepsgedrag wordt ervaren als uitdagend en agressief. "We moeten deze jongens in de eerste plaats beschouwen als onze jongens. Geen Marokkaanse, maar Nederlandse jongens."

Wie neemt dat soort progressief gewauwel ernstig? Een Edina of een Eric Feremans misschien, en daarmee is dan ook alles gezegd.

santos 6 november 2007 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3050448)
Wie neemt dat soort progressief gewauwel ernstig? Een Edina of een Eric Feremans misschien, en daarmee is dan ook alles gezegd.

We zouden ook natuurlijk de stellingen van een niet tolerante partij serieus kunnen nemen hé.
Ik neem dit serieus ipv een goedkope populist die denkt dat de schuld enkel bij de buitenlanders ligt.

Derk de Tweede 6 november 2007 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3050462)
We zouden ook natuurlijk de stellingen van een niet tolerante partij serieus kunnen nemen hé.
Ik neem dit serieus ipv een goedkope populist die denkt dat de schuld enkel bij de buitenlanders ligt.

Hier wordt de schuld dus min of meer afgewenteld op de houding van de autochtoon tov de Marokkaan. Dat vind ik een trap in de rug van al die mensen die dagelijks worden geconfronteerd met het geweld van deze groep.

santos 6 november 2007 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3050474)
Hier wordt de schuld dus min of meer afgewenteld op de houding van de autochtoon tov de Marokkaan. Dat vind ik een trap in de rug van al die mensen die dagelijks worden geconfronteerd met het geweld van deze groep.

Waar staat dan?
Er staat duidelijk ENKEL, maar het kwam u misschien beter uit omdat woordje over te slaan.

Online 6 november 2007 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3050462)

Wel als jij dit serieus neemt en je jezelf dus aansprakelijk acht, neem dan ook maar uw verantwoordelijkheid op om het boeltje dat je maakte zelf op te kuisen.

santos 6 november 2007 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3050540)
Wel als jij dit serieus neemt en je jezelf dus aansprakelijk acht, neem dan ook maar uw verantwoordelijkheid op om het boeltje dat je maakte zelf op te kuisen.

U wil waarschijnlijk niet lezen wat er staat.
Ik zeg dat het niet ENKEL de buitenlanders zijn, en een deel ook onze fout is.
U bevestigt u steeds weer dat u alleen die delen van de tekst interpreteert die u het beste uitkomen.

Laya 6 november 2007 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3050250)

Als ik het goed begrijp willen vele autochtonen dat immigranten en/of hun hier geboren nakomelingen zich Belg (of Nederlander) zouden voelen.
We hebben dat gesprek thuis ook gehad. Ga ik mijn man ooit als Belg kunnen zien? Ook al zou hij onze nationaliteit hebben.
Ik ben eerlijk, nee.
Als jullie iemand zien met een Noord-Afrikaans, Arabisch uiterlijk, zien jullie dan een Arabier of gaan jullie er van uit dat het wel eens een Belg kan zijn?
Ik niet.

Online 6 november 2007 14:39

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3050546)
U wil waarschijnlijk niet lezen wat er staat.
Ik zeg dat het niet ENKEL de buitenlanders zijn, en een deel ook onze fout is.
quote]

Niet MIJN fout. Ik doe niet mee aan dat collectief schuldbesef dat men de autochtoon wil opleggen !

santos 6 november 2007 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 3050572)
Als ik het goed begrijp willen vele autochtonen dat immigranten en/of hun hier geboren nakomelingen zich Belg (of Nederlander) zouden voelen.
We hebben dat gesprek thuis ook gehad. Ga ik mijn man ooit als Belg kunnen zien? Ook al zou hij onze nationaliteit hebben.
Ik ben eerlijk, nee.
Als jullie iemand zien met een Noord-Afrikaans, Arabisch uiterlijk, zien jullie dan een Arabier of gaan jullie er van uit dat het wel eens een Belg kan zijn?
Ik niet.

Dat is voor iedereen anders, ik ken toch genoeg fransen van algerijnse afkomst die hun frans voelen ipv algerijn.
Tijd zal die dingen wel doen veranderen maar met een instelling en mening van sommige op dit forum gaat het er zeker niet makkelijker op worden.

santos 6 november 2007 14:41

[quote=Online;3050581]
Citaat:

Niet MIJN fout. Ik doe niet mee aan dat collectief schuldbesef dat men de autochtoon wil opleggen !
Nee u doet mee aan het collectief beschuldigen en het rondbazuinen van onzin om haat te ontwikkelen.
U mag zelf kiezen welk het ergste is.

filosoof 6 november 2007 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero (Bericht 3050334)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede

Omdat ze dat etiket opgekleefd krijgen, omdat een aantal Nederlandse aborigenes hen gewoon niet wil aanvaarden.

filosoof 6 november 2007 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3050581)

Haat zaaien bij elke gelegenheid, d�*t doe je.

Online 6 november 2007 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3050594)
Haat zaaien bij elke gelegenheid, d�*t doe je.

Leg dat eens uit. Ik geef enkel mijn mening.
Blijkbaar heb jij het als linkse verzuurde het daar zeer moeilijk mee. Zie maar dat je niet agressief wordt, gefrustreerd ventje !

Online 6 november 2007 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3050591)
Omdat ze dat etiket opgekleefd krijgen, omdat een aantal Nederlandse aborigenes hen gewoon niet wil aanvaarden.

Dat etiket kleven ze zichzelf op. Niet alleen noemen ze zichzelf Marokkaan en blijven ze dat doen, ze leven ook als Marokkanen in Nederland en doen geen enkele moeite om zich aan te passen of de criminele reputatie van hun jongeren bij te stellen.
Ze oogsten wat ze zaaien.

santos 6 november 2007 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3050602)
Leg dat eens uit. Ik geef enkel mijn mening.
Blijkbaar heb jij het als linkse verzuurde het daar zeer moeilijk mee. Zie maar dat je niet agressief wordt, gefrustreerd ventje !

Een mening geven is niet gewoon de zin of de betekenis ervan omdraaien.

santos 6 november 2007 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3050607)
Dat etiket kleven ze zichzelf op. Niet alleen noemen ze zichzelf Marokkaan en blijven ze dat doen, ze leven ook als Marokkanen in Nederland en doen geen enkele moeite om zich aan te passen of de criminele reputatie van hun jongeren bij te stellen.
Ze oogsten wat ze zaaien.

Dat doen ze niet ENKEL zelf, ga eens met een groep autochtonen uit op een zaterdagavond en dan zul je vanzelf merken hoe dikwijls ze ergens niet binnen mogen. Wie kleeft er dan een etiket op wie?
Ze passen hun zeker aan maar voor u is aanpassen gelijk aan uw cultuur en herkomst wegsmijten.

Online 6 november 2007 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3050609)
Een mening geven is niet gewoon de zin of de betekenis ervan omdraaien.

Ik zei dat niemand dat progressief gewauwel uit de openingsstatement nog slikt, tenzij een handvol progressieven, die dan nog pogen een collectief schuldbesef aan te kweken.
Daar trap ik niet in en de meeste geestelijk gezonde andere mensen ook niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be