Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   de klok tikt verder, het einde nadert... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97454)

jukke 6 november 2007 17:52

de klok tikt verder, het einde nadert...

Franstalig 'non' kan einde zijn van oranje-blauw

BRUSSEL - De Franstalige oranje-blauwe onderhandelaars hebben deze namiddag het voorstel van Yves Leterme om de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen afgewezen. Die 'non' zou gelijk kunnen staan aan het einde van oranje-blauw, al spreken CD&V-kringen dat tegen.
Formateur Yves Leterme (CD&V) deed de Vlaamse onderhandelaars gisteravond een concreet voorstel om de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Deze namiddag besprak Leterme het 'kader van die oplossing' met de Franstaligen.

Dat voorstel bleek voor hen echter niet voldoende. De Franstalige liberalen zien geen vooruitgang in het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde.

'Onaanvaardbaar'

FDF-voorzitter Maingain was het scherpst in zijn commentaar. Hij bestempelde de voorstellen van de formateur als een document zonder statuut waarvan de inhoud onaanvaardbaar is.

MR-voorzitter Didier Reynders was iets voorzichtiger. 'Tot nu toe heb ik enkel een stand van zaken gehoord van de formateur', aldus Reynders op VRT-radio. Volgens hem ligt er nog altijd niets concreets op tafel.

'Absoluut onvoldoende'

Ook aan Vlaamse kant zouden er bezwaren zijn. Zeker het 'inschrijvingsrecht' van inwoners uit de faciliteitengemeenten in Brussel ligt voor de N-VA erg moeilijk.

'Dit is niet van die aard om tot een goed akkoord te kunnen komen. De optelsom is absoluut onvoldoende', luidde het in N-VA-kringen.

'Nog niet gedaan'

In CD&V-kringen valt te horen dat de afwijzing van het plan door de Franstaligen niet noodzakelijk het einde van oranje-blauw impliceert. Eerder had CD&V nochtans het tegendeel beweerd.

'We hebben nog een hele avond en nacht om tot een oplossing te komen', aldus woordvoerders Poulussen en Deckers.

Eerst is het nog aan de Nederlandstalige vertegenwoordigers van oranje-blauw om samen met de formateur het plan van Leterme te bespreken.

Vier stappen

Het kader dat Leterme voorzien heeft bevat vier luiken.

° Vooreerst zou de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde worden gesplitst. De inwoners van de zes faciliteitengemeenten krijgen daarbij het recht om in Brussel hun stem uit te brengen.

° Ten tweede krijgen de Franstaligen in de faciliteitengemeenten bijkomende middelen om hun cultureel leven uit te bouwen.

° Ten derde gaat er meer geld naar Brussel. Het Brussel gewest moet een nauwe samenwerking op poten moeten zetten met de gemeenten in de rand.

° Ten vierde wordt het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst.

De benoeming van de burgemeesters van de faciliteitengemeenten en de mogelijke intrekking van de rondzendbrief Peeters vallen helemaal buiten dit akkoord. Dit zou onverkort de bevoegdheid van de Vlaamse regering blijven.

bron: www.nieuwsblad.be

Knuppel 6 november 2007 18:11

Ofwel eindigt de blauwe sinaasappel nog voor het spel begon ofwel start Leterme zijn Belgisch premierschap zoals Verhofstadt eraan begon.

Jazeker 6 november 2007 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3051198)
Ofwel eindigt de blauwe sinaasappel nog voor het spel begon ofwel start Leterme zijn Belgisch premierschap zoals Verhofstadt eraan begon.

Morgen is de dag van de waarheid...

Knuppel 6 november 2007 18:46

Of die van de nieuwste leugen.

den ambetantsten 6 november 2007 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3051292)
Morgen is de dag van de waarheid...

Ik help het je hopen maar ik vrees ervoor! Hoe dan ook: als de Vlaamse partijen morgen andermaal hun kouwe kak intrekken (wat me zeer realistisch lijkt) dan schaar ik me volledig achter dat algemeen inschrijvingsrecht. Kan ik eindelijk op Elio stemmen, mijn job opgeven en voor de rest van mijn leven van den dop gaan leven!

Jazeker 6 november 2007 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3051336)
Of die van de nieuwste leugen.

Dat bedoel ik dan ook deels ;-)

Max van Dietschland 6 november 2007 19:09

Ondanks het verwerpelijke voorstel van Leterme, kan er morgen nog altijd geschiedenis geschreven worden. De bal ligt in het kamp van Leterme en niemand anders.

Heeft hij de 5 minuten politieke moed om de Vlamingen te laten stemmen in Vlaanderen ? Het afschieten van die nota heeft Leterme eigenlijk nog een allerlaatste kans om geschiedenis te schrijven als de leider die woord houden belangrijker vind dan het postje. Maar morgen zal hij dan wel moeten laten stemmen. Gebeurd dit dan zal die verwerpelijke nota van vandaag snel vergeten zijn.

Leterme beseft het zelf niet, maar als hij morgen laat stemmen, dan wordt hij meteen meteen één van de grootste Vlaamse leiders van de afgelopen 50 jaar. De bal ligt in Letermes kamp en in niemands anders.

Max van Dietschland 6 november 2007 19:11

Het is alleen te hopen dat vannacht ergens geen verwerpelijke zaken goedgekeurd worden. Maar die kans is wel kleiner dan vroeger, aangezien een volksverradende beslissing van oranje blauw zou voor een breuk zorgen binnen het kartel en zelfs een scheuring binnen CD&V. Want de achterban zou zeker geen volksverraad pikken.

Eddy B 6 november 2007 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3051420)
Ondanks het verwerpelijke voorstel van Leterme, kan er morgen nog altijd geschiedenis geschreven worden. De bal ligt in het kamp van Leterme en niemand anders.

Heeft hij de 5 minuten politieke moed om de Vlamingen te laten stemmen in Vlaanderen ? Het afschieten van die nota heeft Leterme eigenlijk nog een allerlaatste kans om geschiedenis te schrijven als de leider die woord houden belangrijker vind dan het postje. Maar morgen zal hij dan wel moeten laten stemmen. Gebeurd dit dan zal die verwerpelijke nota van vandaag snel vergeten zijn.

Leterme beseft het zelf niet, maar als hij morgen laat stemmen, dan wordt hij meteen meteen één van de grootste Vlaamse leiders van de afgelopen 50 jaar. De bal ligt in Letermes kamp en in niemands anders.

Je vergist je hier zwaar Max. Zelfs zijn voorzitter was niet tevreden met zijn voorstel. Om tegen morgen dan nog gauw wat ineen te flansen wat voor iedereen aanvaardbaar is, lijkt in zware tegenspraak met de lengte van de besprekingen tot hiertoe en de weinig akkoorden...

Max van Dietschland 6 november 2007 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 3051431)
Je vergist je hier zwaar Max. Zelfs zijn voorzitter was niet tevreden met zijn voorstel. Om tegen morgen dan nog gauw wat ineen te flansen wat voor iedereen aanvaardbaar is, lijkt in zware tegenspraak met de lengte van de besprekingen tot hiertoe en de weinig akkoorden...

Geen voorstel wil ik, gewoon het parlement zijn werk laten doen. Een leider die het parlementaire werk vrij laat gebeuren. Dat zou pas een breuk met het verleden zijn en getuigen van een groot leiderschap.

Het is duidelijk dat er enkel een stemming komt als Leterme ermee akkoord gaat. Hij krijgt een ultieme en laatste kans zich te bewijzen.

Eddy B 6 november 2007 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 3051453)
Geen voorstel wil ik, gewoon het parlement zijn werk laten doen. Een leider die het parlementaire werk vrij laat gebeuren. Dat zou pas een breuk met het verleden zijn en getuigen van een groot leiderschap.

Hij moet toch minstens veinzen zijn best te doen he?8-)

HAMC 6 november 2007 19:24

Citaat:

Als hij het niet beseft dan is hij een onnozelaar. Dit gezegd zijnde moet ik zeggen dat Leterme helemaal geen onnozelaar is. Integendeel, hij is een berekend Belgisch politicus.

Kazan 6 november 2007 19:51

Citaat:

° Vooreerst zou de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde worden gesplitst. De inwoners van de zes faciliteitengemeenten krijgen daarbij het recht om in Brussel hun stem uit te brengen.

° Ten tweede krijgen de Franstaligen in de faciliteitengemeenten bijkomende middelen om hun cultureel leven uit te bouwen.

° Ten derde gaat er meer geld naar Brussel. Het Brussel gewest moet een nauwe samenwerking op poten moeten zetten met de gemeenten in de rand.

° Ten vierde wordt het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst.

De benoeming van de burgemeesters van de faciliteitengemeenten en de mogelijke intrekking van de rondzendbrief Peeters vallen helemaal buiten dit akkoord. Dit zou onverkort de bevoegdheid van de Vlaamse regering blijven.
Waarom zou je BHV splitsen als je de Franstaligen in de rand toch nog laat stemmen op Brusselse lijsten? Ervoor zorgen dat de Franstaligen in de rand niet meer op Franstaligen kunnen stemmen, is toch dé reden waarvoor BHV gesplitst moet worden!
Vlaanderen verliest enkel bij dit voorstel spijtig dat CD&V en VLD dit niet inzien.

fransV 6 november 2007 19:53

grootste leider

Citaat:

Uw stelling zal zeker goed bedoeld zijn , maar Leterme, een tsjeef toch nog altijd, tot grootste VLAAMSE leider bombarderen gaat me toch veel te ver. Als Vlaming mogen en kunnen we niet vergeten dat Leterme zijn partij in het verleden Vlaanderen veel onrecht heeft aangedaan en mede verantwoordelijk is voor de vele mistoestanden die er heersen.Naar het schijnt heeft het ACV al gedreigd zijn lidmaatschap op te zeggen wegens het niet "solidair" zijn.Ik veronderstel dat Leterme wel bij deze vakbond zal zijn aangesloten.

Knuppel 6 november 2007 19:57

Citaat:

gewoon het parlement zijn werk laten doen. Een leider die het parlementaire werk vrij laat gebeuren. Dat zou pas een breuk met het verleden zijn en getuigen van een groot leiderschap.

Het is duidelijk dat er enkel een stemming komt als Leterme ermee akkoord gaat.
Laat vooral goed doordringen wat hier gezegd wordt.....

Animalman 6 november 2007 20:04

Wat er ook van komt, het zal weer eens de zoveelste straffe politieke anekdote zijn om bij gelegenheid nog eens op te rakelen.

Leterme heeft al geen geloofwaardigheid meer als leider hier... Hij kan dus maar beter zijn vlaamse kaart goed vasthouden...

Max van Dietschland 6 november 2007 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fransV (Bericht 3051587)
Uw stelling zal zeker goed bedoeld zijn , maar Leterme, een tsjeef toch nog altijd, tot grootste VLAAMSE leider bombarderen gaat me toch veel te ver. Als Vlaming mogen en kunnen we niet vergeten dat Leterme zijn partij in het verleden Vlaanderen veel onrecht heeft aangedaan en mede verantwoordelijk is voor de vele mistoestanden die er heersen.Naar het schijnt heeft het ACV al gedreigd zijn lidmaatschap op te zeggen wegens het niet "solidair" zijn.Ik veronderstel dat Leterme wel bij deze vakbond zal zijn aangesloten.

Ik herhaal, ALS Leterme morgen het parlement zijn werk laat doen en hierbij zijn postje opzij zet voor het algemeen Vlaams belang, dan behoort hij tot de grootste Vlaamse politici sinds de bezetting van het eerder door Duitsland bevrijde Vlaanderen in 1944. Dit is heel duidelijk, hopelijk laat hij deze unieke kans niet liggen.

deryz 6 november 2007 21:28

Leterme verlaat Wetstraat
Formateur Leterme is weggereden uit de Wetstraat. Er komt vanavond geen overleg meer tussen de Franstalige en de Vlaamse onderhandelaars. Woensdagochtend zou nog een ultieme onderhandelingspoging gedaan worden. De Vlaamse partijen zitten nu wel nog samen. Vanmiddag lieten MR en FDF weten dat de voorstellen die op tafel lagen onvoldoende waren.
bron: de standaard

raar dat leterme in allerijl de wetstraat verlaat...

godisanidiot 6 november 2007 21:29

Citaat:

Idd.

daiwa 6 november 2007 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 3051880)
Leterme verlaat Wetstraat
Formateur Leterme is weggereden uit de Wetstraat. Er komt vanavond geen overleg meer tussen de Franstalige en de Vlaamse onderhandelaars. Woensdagochtend zou nog een ultieme onderhandelingspoging gedaan worden. De Vlaamse partijen zitten nu wel nog samen. Vanmiddag lieten MR en FDF weten dat de voorstellen die op tafel lagen onvoldoende waren.
bron: de standaard

raar dat leterme in allerijl de wetstraat verlaat...

Ze zeggen hier juist op tv dat Leterme een akkoord heeft met de Vlaamse onderhandelaars.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be