Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   poppies flanders fields (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97455)

hermanvk 6 november 2007 18:17

poppies flanders fields

1 Bijlage(n)
Ieder jaar opnieuw draagt met hier in Canada, een poppie.
Die dingetjes worden overal te koop aangeboden, waarbij een doosje met die poppies aan de kassa staat. Daarin deponeer je een bedrag (eigen keuze), neemt een poppie speldje eruit en draagt dit dan.

De vroegen beginnen in de tweede helft van october, en de poppies worden gedragen tot 11 november.
Als eerbetoon aan oudstrijders in de diverse oorlogen, beide WereldOorlogen en ook de latere oorlogen, zoals oa de Korea Oorlog.

Het symbool komt van een (oorlogs)gedicht, door een Canadees in Flanders Fields.

In Flanders Fields
By: Lieutenant Colonel John McCrae, MD (1872-1918)
Canadian Army
IN FLANDERS FIELDS the poppies blow
Between the crosses row on row,
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.
We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved and were loved, and now we lie
In Flanders fields.
Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Raf 6 november 2007 18:23

En de maatschappelijke relevantie daarvan is...?

maarte 6 november 2007 18:41

http://www.youtube.com/watch?v=3WCd3lQY0o8

Het gedicht op een zeer mooie wijze gezongen

duveltje382 6 november 2007 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 3051239)

Mss hebben eerste-tweede wereldoorlog hier iets mee te maken :roll:

maarte 6 november 2007 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3051311)
http://www.youtube.com/watch?v=3WCd3lQY0o8

Het gedicht op een zeer mooie wijze gezongen

snif ik ben altijd ontroerd als ik het hoor

Raf 6 november 2007 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3051327)
Mss hebben eerste-tweede wereldoorlog hier iets mee te maken :roll:

Ik herhaal: en de maatschappelijke relevantie daarvan is...?

Er bestaat een forumonderdeel koeien en kalveren waar je gedichtjes kan gaan opdragen en ander geleuter...

maddox 6 november 2007 19:28

Het is zeer relevant.
De poppie staat voor verschillende dingen in de UK en blijkbaar ook Canada.

Ze doen nog steeds de moeite om de slachtpartijen langs het westfront gedurende WO I te herdenken. De latere "echte" oorlogen zijn erbij genomen om ook deze niet in de vergeetput van de geschiedenis te laten vallen.
Je ziet dus heel veel van die rooie nepbloemetjes in deze periode.
Het creert ook een gevoel dat men samen er wel iets aan kan doen. Positief gezien.
Hier in België willen de politici vooral ervoor zorgen dat de bevolking zulks zo snel mogelijk vergeet. Stel je voor dat de mensen er over zouden kunnen nadenken. En ook gaat het in tegen het verdeel en heers principe van onze politici.

Eneuh, Raf, ik vind dit meer relevant in maatschappelijke discusies. Gewoon het feit dat jij er tegen bent bewijst al dat door het te vergeten, dat er soortgelijke zaken terug kunnen gebeuren.
Het lijkt erop dat je alleen jouw stokpaardjes relevant vind. Maar kom, ik vind dat die dan meestal meer thuishoren op een ander soort forum. Toch hoor je me niet om ze te verwijderen ofzo.

Raf 6 november 2007 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3051498)
Het is zeer relevant.
De poppie staat voor blah blah blah...

Kortom: geen enkele maatschappelijke relevantie. K&K dus...

Boadicea 6 november 2007 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 3051509)
Kortom: geen enkele maatschappelijke relevantie. K&K dus...

Oké, herdenking van de twee wereldoorlogen moeten we niet ernstig nemen.

born2bewild 6 november 2007 19:39

strak gedicht.

sn00py 6 november 2007 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 3051239)

Ik vraag mij af wat de maatschappelijke relevantie van u is. Het is niet omdat een bepaald onderwerp ú niet boeit, dat het niet maatschappelijk relevant is. Herman schrijft dat veel mensen dat doen, dat is dus een maatschappelijk gebeuren. C2C zijn topic "Danst u?" http://forum.politics.be/showthread.php?t=96693 sprak mij ook niet aan, hij twijfelde zelf over de maatschappelijke relevantie. Ik heb toch gepoogd daar een deftig antwoord op te geven.

Boadicea 6 november 2007 19:59

Zeg, waarom dragen we hier in Vlaanderen geen poppies?

solidarnosc 6 november 2007 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 3051623)
Zeg, waarom dragen we hier in Vlaanderen geen poppies?

Omdat de boeren het laatste exemplaar in 1962 hebben platgespoten.

Boadicea 6 november 2007 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3051655)
Omdat de boeren het laatste exemplaar in 1962 hebben platgespoten.

Potverd:twisted: ze moesten die boeren platspuiten.

Nee, serieus: waarom zijn wij niet solidair?

Raf 6 november 2007 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 3051518)
Oké, herdenking van de twee wereldoorlogen moeten we niet ernstig nemen.

Wel integendeel! Die herdenking moeten we zeer ernstig nemen. De wijze waarop dat in Canada herdacht wordt, is echter op een Belgisch politiek forum niet relevant. In het beste geval hoort dit in het forumonderdeel "Geschiedenis", hoewel het reciteren van gedichtjes m.i. eerder in "Koeien & Kalveren" thuishoort.

sn00py 6 november 2007 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 3051700)
Wel integendeel! Die herdenking moeten we zeer ernstig nemen. De wijze waarop dat in Canada herdacht wordt, is echter op een Belgisch politiek forum niet relevant. In het beste geval hoort dit in het forumonderdeel "Geschiedenis", hoewel het reciteren van gedichtjes m.i. eerder in "Koeien & Kalveren" thuishoort.

Waar groeien de poppies? In flanders fields. Waar ligt Flanders? In België. (Flanders is Vlaanderen in het Engels, Raf).

solidarnosc 6 november 2007 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sn00py (Bericht 3051803)
Waar groeien de poppies? In flanders fields. Waar ligt Flanders? In België. (Flanders is Vlaanderen in het Engels, Raf).

Voor de Britten is Flanders Fields ook N-Frankrijk. Hun idee van Flanders Fields heeft eigenlijk weinig te maken met de staatskundige eenheid Vlaanderen maar met de historische regio Vlaanderen. De Engelstalige media heeft het nog steeds over Paschendaele hoewel het ondertussen al weer een heel end Passendale is geworden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flanders_Fields

maddox 6 november 2007 21:20

Waarom dragen wij zo geen simpel bloemetje?
Gewoon omdat we bijna verplicht moeten vergeten.

En als het aan Rafs maatschappelijke wensen ligt, dan gaan we over niet veel onderwerpen leuteren. Meer persoonlijke voorkeuren en de verplichting die te aanvaarden.

solidarnosc 6 november 2007 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 3051659)
Potverd:twisted: ze moesten die boeren platspuiten.

Nee, serieus: waarom zijn wij niet solidair?

De Schotten die in Ieper de 1ste wereldoorlog herdenken dragen een kilt en spelen een doedelzak. Moeten we dat ook doen om onze solidariteit te tonen? Ieder land heeft zo zijn eigen manier om dingen (niet) te herdenken.

Enfin Halloween is een Amerikaanse traditie. ;-)

sn00py 6 november 2007 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 3051863)
Voor de Britten is Flanders Fields ook N-Frankrijk. Hun idee van Flanders Fields heeft eigenlijk weinig te maken met de staatskundige eenheid Vlaanderen maar met de historische regio Vlaanderen. De Engelstalige media heeft het nog steeds over Paschendaele hoewel het ondertussen al weer een heel end Passendale is geworden.

Maar het is een feit datRaf zich afvraagt wat het maatschappelijk belang is voor een Belgisch politiek forum. Kijk, Hermanvk woont in Canada en leert ons iets kennen dat ginder de gewoonte is en betrekking heeft op onze streek. We leren eens iets bij, we verruimen onze horizonten. Maar voor Raf heeft fat geen enkele maatschappelijke relevantie. Ik denk dat hij wel openstaat voor zaken uit vreemde culturen en landen, maar die landen moeten dan een voornamelijk bruine bevolking hebben. Als het van blanken komt, is het voor Rafke niet interessant.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be