Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vraag: wat betekent nu BHV splitsen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97555)

brother paul 8 november 2007 10:20

Vraag: wat betekent nu BHV splitsen ?

Apart van de politiek die nu gebeurt, wat betekent eigenlijk de splitsing ?

Wil dit zeggen dat bvb de Franse BHV inwoners voor een franse lijst mogen stemmen ?
Wil dat nu zeggen dat BHV naar wallonie gaat ?

Zijn de vlaamse bewoners van BHV nu beter af of zijn de waalse bewoners van BHV nu beter af ?
Of is het gemakkelijker voor de burgemeester te benoemen ?

Fieseler 8 november 2007 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3055340)

Wil dit zeggen dat bvb de Franse BHV inwoners voor een franse lijst mogen stemmen ?

Zijn de vlaamse bewoners van BHV nu beter af of zijn de waalse bewoners van BHV nu beter af ?

De stemming van gisteren betekent dat er nu voor het eerst en onomstotelijk bewezen is dat België een oprisping van democratische besluitvorming kan overleven.

Laat mij toe hier aan toe te voegen dat dit pertinent in tegenspraak is van hetgeen Di Rupo een aantal manden geleden heeft verteld namelijk dat hij tegen democratie is omdat dat België bedreigt.

brother paul 8 november 2007 10:27

gelukkig is er wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel-Halle-Vilvoorde

Eddy B 8 november 2007 11:06

http://www.standaard.be/Info.aspx?topic=bhv.voorenna

Kijk maar eens naar die afbeelding. Die spreekt boekdelen.

Kijk ook eens naar de wettekst die gestemd is. Prettige lektuur voor de Vlamingen, dat kan niemand ontkennen :lol:l

http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/52/0037/52K0037001.pdf

largo_w 8 november 2007 12:07

Wat betekent de (echte) spilting?
:D
Dat is het net helemaal niks! Ze is een puur symbool... De franstaligen kunnen niet meer stemmen op franstalige lijsten maar dan krijg je gewoon nieuwe partijen die wonder bij wonder heel sterk gaan strekken op cdh, mr en ps!

another brick 8 november 2007 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3055614)
Dat is het net helemaal niks! Ze is een puur symbool... De franstaligen kunnen niet meer stemmen op franstalige lijsten maar dan krijg je gewoon nieuwe partijen die wonder bij wonder heel sterk gaan strekken op cdh, mr en ps!

Waarom heeft u de Waalse partijen niet eerder ingelicht? Dan was heel deze vertoning niet nodig geweest.

vlijmscherp 8 november 2007 13:11

Citaat:

die bestaan nu al hé, bij gewestverkiezingen bv.
het grote verschil is dat stemmenkanonnen uit Brussel nu geen stemmen meer kunnen halen in HV.

largo_w 8 november 2007 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door another brick (Bericht 3055739)
Waarom heeft u de Waalse partijen niet eerder ingelicht? Dan was heel deze vertoning niet nodig geweest.

goh... je hebt overal extremisten!;-)
Mensen snappen maar wat ze willen snappen!

largo_w 8 november 2007 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3055743)
die bestaan nu al hé, bij gewestverkiezingen bv.
het grote verschil is dat stemmenkanonnen uit Brussel nu geen stemmen meer kunnen halen in HV.

Ja dat is het...

Eddy B 8 november 2007 13:15

Citaat:

Maar waar zetels veel meer kosten dan in Wallonië!

largo_w 8 november 2007 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 3055755)
Maar waar zetels veel meer kosten dan in Wallonië!

tsjah... Daar gaan de meesten geen traantje om laten :-)
De splitsing is een goeie zaak!

Eddy B 8 november 2007 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3055762)
tsjah... Daar gaan de meesten geen traantje om laten :-)
De splitsing is een goeie zaak!

Het is het enige rechtlijnige dat in vele jaren is gestemd. Het enige dat niet uitermate ingewikkeld is gemaakt om toch maar voordelen te kunnen geven aan franstaligen waar ze die niet verdienen.
We zijn tevreden. Nu volhouden sé! ;)

brother paul 8 november 2007 13:23

waarom noemt men dat splitsing
ik zie het eerder als een FUSIE...

van wat is BHV nu afgesplitst ??

largo_w 8 november 2007 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3055770)
waarom noemt men dat splitsing
ik zie het eerder als een FUSIE...

van wat is BHV nu afgesplitst ??

van wat is HV afgesplitst is de vraag ;-)

largo_w 8 november 2007 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 3055767)
Het is het enige rechtlijnige dat in vele jaren is gestemd. Het enige dat niet uitermate ingewikkeld is gemaakt om toch maar voordelen te kunnen geven aan franstaligen waar ze die niet verdienen.
We zijn tevreden. Nu volhouden sé! ;)

ja m'n b*** 8O

tuurlijk volhouden maar om de woorden van de vld te gebruiken de beste optie voor een staatshervorming is een onderhandelde staatshervorming. Daar blijf ik ook achter staan... de rest is gewoon vragen om extremisme... Maar ik heb er een goed ook in! Alleen maingain en de Wever op één of andere manier steriliseren ;-)

brother paul 8 november 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3055782)
ja m'n b*** 8O

tuurlijk volhouden maar om de woorden van de vld te gebruiken de beste optie voor een staatshervorming is een onderhandelde staatshervorming. Daar blijf ik ook achter staan... de rest is gewoon vragen om extremisme... Maar ik heb er een goed ook in! Alleen maingain en de Wever op één of andere manier steriliseren ;-)

wat ook zielig is in de politiek is die persoonlijke aanvallen. Een mens verdedigt toch gewoon zijn stanpunt van zijn kiezers, en derest kan hem niet schelen.

In de franse pers wordt Leterme bvb continu afgeschilderd als onbekwaam. Je kunt toch precies niet willen dat je iemand zwartmaakt in de pers, en reallif de indruk geven dat jij wil babbelen met Yves. De franse cultuur heeft toch graag de verborgen agenda die lekt via de pers...

Jazeker 8 november 2007 14:33

Citaat:

Waarom staan je taalgenoten dan zo te janken en tieren?

largo_w 8 november 2007 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3055955)
Waarom staan je taalgenoten dan zo te janken en tieren?

taalgenoten? Maar jazeker toch jij bent mijn taalgenoot ;-) ...

En euhm jah da's volgens mij door de kracht van het symbool die WIJ vlamingen eraan hebben gehecht... janken en tieren gebeurd trouwens aan beide kanten! Nuchter denken is soms ook moeilijk, nietwaar jazeker?

Eddy B 8 november 2007 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3055782)
ja m'n b*** 8O

Ik heb hier de link naar het gestemde wetsontwerp enkele keren gepost. Heb je het ook gelézen? Heel eenvoudige wet. Onderhandeld zou dat er duidelijk wat anders uitgezien hebben.

ancapa 8 november 2007 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 3055340)

8O 8O 8O 8O 8O 8O u komt van Pluto of zo ?

ze kunnen niet meer op franstalige lijsten - met figuren zoals Milquet, Mangain, Onkelinx... - stemmen in Vlaams Brabant

Brussel is apart en Halle Volvoorde wordt één kiesdistrict.

voor Vlaamse kiezers verandert er niets, voor franstalige kiezers heel veel ! En voor franstalige politici nog veel meer : zeker 12.000 tot 150.000 stemmen minder bij een volgende verkiezing !

franskiljonse burgemeesters worden niet meer benoemd !

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be