![]() |
Stel: morgen staat er op de voorpagina's van alle Vlaamse kranten een studie. De studie is uitgevoerd door een gerespecteerde internationale organisatie aan wiens integriteit en communautaire neutraliteit niemand twijfelt. In deze studie wordt de bestuurlijke organisatie van België bestudeerd. Stel nu dat de conclusie is dat zowel Vlaanderen als Wallonië er bij gebaat zijn een eigen politiek te kunnen voeren in een aantal beleidsdomeinen waar nu nog op federaal niveau beslist wordt. Zou U dan -in het belang van een efficiënt werkende overheid- een aantal bevoegdheden overdragen, of blijft U vasthangen aan een doctrinair standpunt?
|
uitstekende vraag, zeer mooi geformuleerd!
de onderzoekers zullen wel omgekocht zijn door de Flamiganten :lol: |
Ik zal deze studie dan om te beginnen bestuderen.
Als deze studie met alle mogelijkheden van bestuursniveau's rekening houdt (gemeente, arrondissement, provincie, gemeenschap, gewest, landelijk, Europees, en ik vergeet er wellicht nog een paar), en als deze studie cijfers kan voorleggen die gedefinieerd zijn door exact dezelfde parameters, en als deze studie kan bewijzen dat een deling oost-west of zo veel minder opgaat,... ..., kortom, als deze studie zou kunnen bewijzen dat er een link is tussen taal en degelijk bestuur (hetgeen ik betwijfel),... ..., dan zouden wij er geen probleem mee hebben ons programma terzake aan te passen. Voor ons staat België immers niet centraal, maar wel een efficiënt bestuur, goed opgeleide mensen, samenwerking en burgerzin,... België is voor ons geen niveau omwille van haar naam, maar omdat wij menen dat men werkelijk tot een goedkoper en minstens zo efficiënt en effectief bestuur kan komen op dat niveau. Maar de afschaffing van de deelstaten is zeker en vast niet voor morgen, en is ook niets dat sowieso moet gebeuren. Als er nu bepaalde zaken beter worden georganiseerd op dat niveau, so be it, geen probleem. Maar andere zaken zullen waarschijnlijk beter op andere niveau's gebeuren, en wij zijn ervan overtuigd dat er vele zaken minstens even goed op een Belgisch niveau kunnen gebeuren (milieu, ruimtelijke ordening, buitenlandse handel,...). |
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk is er een link tussen taal en degelijk bestuur. Als men niet de taal van de bevolking heerst kan men enkel via tolken weten wat het volk wilt. Men kan dan zeker het volkswil niet identificeren aangezien men enkel via dezelfde taal deze kan identificeren. Als U Belgisch klapt en ik klap Chinees en ik bestuur u, denkt u dat ik goed zal besturen als ik niet luister naar het geklap van het volk dat ik niet ken ? Een tolk kan niet alles vertalen en kan de ziel van de woorden niet altijd correct weergeven. |
Is het Russischtalige bestuur in Rusland slechter dan het Nederlandstalige in Nederland? Is het Franstalige bestuur in Frankrijk slechter dan het Engelstalige in Groot-Brittannië? Omwille van het taalverschil? Omdat Frans anders is dan Engels? Want dat is wat ik wil zeggen.
U zult in ons unitaire België geen tolk nodig hebben om bediend te worden in het Nederlands: in Vlaanderen minstens het Nederlands, in Wallonië minstens het Frans, in de Duitstalige gemeenschap minstens het Duits zullen als talen voor communicatie aangeboden en verzekerd worden. Informatica zal dit alles vergemakkelijken: alle documenten zullen in deze talen beschikbaar gesteld worden. Als ik Nederlands spreek en u Nederlands en u bedient mij aan een loket, en u vult Nederlandstalige papieren in in het Nederlands die verwerkt worden door een computer in het Binair of in ASCII of UNICODE, denkt u dan dat er niet goed bestuurd wordt? Trouwens: heeft u een tolk nodig moest u ooit eens op Frans stuiten? |
Citaat:
Wat ik enkel zeg is dat een regering die een andere taal hanteert dan de taal van de bevolking is automatisch mindergeschikt om beslissingen te maken voor de bevolking. Aangezien er veel fouten kunnen gebeuren enz. . Dat is enkel wat ik zei. Het is logisch dat Frans niet hoort als bestuurstaal in Vlaanderen, zoals het Mandarijns niet hoort als bestuurtaal in Zimbabwe. |
Ha maar dat is het hem juist:
als u ons programma misschien had gelezen, had u kunnen opmerken dat wij ervoor staan dat men bestuur in eigen taal kan krijgen. |
Citaat:
Had U uw job gedaan en de bevolking geïnformeerd over uw programma:) |
Citaat:
Wij willen niet liever als uitgenodigd worden op Ter Zake of de Zevende Dag om ons programma uit te leggen hoor, aan ons zal het niet liggen. |
Citaat:
Ik kan enkel zeggen dat als "gemiddelde belg" nooit het programma van de BUB onder mijn neus gestoempt zou hebbe gekregen. Geluk da'k u ken :) . Toch moet men er niet vanuit gaan dat mensen uw programma kennen. Er zijn nog andere manieren dan TV en Radio .....dewelke ganek ni aan uwe neus hangen en laatste keer : noem mijn naam niet ! |
Citaat:
Wie treedt er nu onvoorbereid in het debat? |
Citaat:
Wauw, ik handel gewoon zoals de gemiddelde persoon in dit apenland. Het type die jullie het meeste zullen voorkomen, als dit telkens jullie reactie is dan ga je weinig stemmen bemachtigen. Ik heb mijn ding gezegt, als ge daar ni akkoord me gaat, ok goed voor u. Het is mijn taak niet mij te informeren, het is jullie taak :) , jullie moeten de kiezer overtuigen. Einde discussie. |
Vrijwel al uw argumenten zijn weerlegd. Daarmee is de discussie gesloten.
De oproep uzelf te informeren komt er slechts om u te helpen in het vervolg... |
Citaat:
U was volledig geinformeerd toen u gedurende 1 dag lid was van de BUB, u bezoekt regelmatig onze website. Verder lichten wij onze kiezers zeker in, zo goed als mogelijk, en we weten heel zeker, beste David, dat jij geen kiezer van ons bent. |
Citaat:
Tja was meer verdraagzaam geweest, trouwens U heeft gefaald in de overlevering van het programma toen u mij "gerukruteerd" heeft. Tja, als je zelf niet de moeite doet om te overtuigen, ik ken zelf een Vlaams Blokker die permanent overgelopen is naar de BUB...misschien kende gij hem ? |
Citaat:
Verdraagzaam? Een week bedenktijd geven om te beslissen of je bij BUB of bij N-VA wil komen, David, vind ik nog zeer vriendelijk van onze voorzitter, niet? |
Citaat:
Kijk naar de CD&V daar moogt ge alles zijn, VLD en SPA ook :) |
Citaat:
Wij bekijken de problematiek in Belgisch perspectief, en niet in een Vlaams- Waals-perspectief. Daarom dat je als Vlaams Nationalist niet veel in de Belgische Unie kunt doen, wel? |
Citaat:
Trouwens moet men niet openstaan voor andere meningen ? :) Progressief is in :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be