Patrick Mertens |
10 november 2007 14:27 |
Tijd voor een pact
Een stukje geschiedenis:
431 jaar geleden vond de Pacificatie van Gent plaats, vier dagen na de Spaanse furie.
De 17 gewesten sluiten een overeenkomst en verdrijven de Spanjaarden. Ze krijgen het recht om zelf te besturen zonder inmenging van de Spanjaarden. Deze pacificatie was het grote ideaal van Willem Van Oranje die onder andere godsdienstvrijheid beoogde voor iedereen...
Als ik de huidige politieke situatie in België nuchter bekijk stel ik vast dat alles nu wel wat "beschaafder" (lees: minder bloederig) wordt uitgespeeld, maar ik merk heel weinig (om niet te zeggen geen) inhoudelijke verschil met onze situatie uit 1576. Vervang de tirannie van de Spanjaarden door de Franstaligen en de godsdienstoorlog door taaloorlog en je hebt hetzelfde verhaal.
In de tweede helft van de 16de eeuw sprak men van een "80-jarige oorlog" waarin we heel wat steun kregen van Willem Van Oranje.
Ik hoop alvast dat het dit keer niet zo lang gaat duren dan weleer en hoop op een goede afloop voor de Vlamingen. Is er trouwens geen gezegde dat zegt "De geschiedenis herhaalt zich?
|