Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tijd voor een pact (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97720)

Patrick Mertens 10 november 2007 14:27

Tijd voor een pact

Een stukje geschiedenis:
431 jaar geleden vond de Pacificatie van Gent plaats, vier dagen na de Spaanse furie.
De 17 gewesten sluiten een overeenkomst en verdrijven de Spanjaarden. Ze krijgen het recht om zelf te besturen zonder inmenging van de Spanjaarden. Deze pacificatie was het grote ideaal van Willem Van Oranje die onder andere godsdienstvrijheid beoogde voor iedereen...

Als ik de huidige politieke situatie in België nuchter bekijk stel ik vast dat alles nu wel wat "beschaafder" (lees: minder bloederig) wordt uitgespeeld, maar ik merk heel weinig (om niet te zeggen geen) inhoudelijke verschil met onze situatie uit 1576. Vervang de tirannie van de Spanjaarden door de Franstaligen en de godsdienstoorlog door taaloorlog en je hebt hetzelfde verhaal.

In de tweede helft van de 16de eeuw sprak men van een "80-jarige oorlog" waarin we heel wat steun kregen van Willem Van Oranje.

Ik hoop alvast dat het dit keer niet zo lang gaat duren dan weleer en hoop op een goede afloop voor de Vlamingen. Is er trouwens geen gezegde dat zegt "De geschiedenis herhaalt zich?

Hallebarde 11 november 2007 00:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Mertens (Bericht 3061304)
Een stukje geschiedenis:
431 jaar geleden vond de Pacificatie van Gent plaats, vier dagen na de Spaanse furie.
De 17 gewesten sluiten een overeenkomst en verdrijven de Spanjaarden. Ze krijgen het recht om zelf te besturen zonder inmenging van de Spanjaarden. Deze pacificatie was het grote ideaal van Willem Van Oranje die onder andere godsdienstvrijheid beoogde voor iedereen...

Als ik de huidige politieke situatie in België nuchter bekijk stel ik vast dat alles nu wel wat "beschaafder" (lees: minder bloederig) wordt uitgespeeld, maar ik merk heel weinig (om niet te zeggen geen) inhoudelijke verschil met onze situatie uit 1576. Vervang de tirannie van de Spanjaarden door de Franstaligen en de godsdienstoorlog door taaloorlog en je hebt hetzelfde verhaal.

In de tweede helft van de 16de eeuw sprak men van een "80-jarige oorlog" waarin we heel wat steun kregen van Willem Van Oranje.

Ik hoop alvast dat het dit keer niet zo lang gaat duren dan weleer en hoop op een goede afloop voor de Vlamingen. Is er trouwens geen gezegde dat zegt "De geschiedenis herhaalt zich?

Het verschil is misschien, dat die mannen destijds nog ballen aan hun lijf hadden.

Mitgard 11 november 2007 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 3062394)
Het verschil is misschien, dat die mannen destijds nog ballen aan hun lijf hadden.

en wat houdt u tegen om uw ballen te tonen?

Knuppel 11 november 2007 01:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3062423)

De eeuw waarin we leven?

Persoonlijk vind ik dat het ballen tonen eerder iets is voor stoere asatru.

Hallebarde 11 november 2007 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3062423)

Dat ik een vrouw ben, misschien ?

Knuppel 11 november 2007 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 3062432)

:lol: :lol: :lol:

HAMC 11 november 2007 01:20

Citaat:

Bewijs dat. :)

born2bewild 11 november 2007 01:21

't is een vrouwtje

Hallebarde 11 november 2007 01:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3062436)
Bewijs dat. :)

Stuur mij uw mooiste sjet, 'k zal er u een marcelleke van maken.

largo_w 11 november 2007 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 3062394)

Het verschil is ook dat er geen enkele gelijkenis is :lol:

Eddy B 11 november 2007 10:48

Citaat:

Die hebben ook "ballen" he... ze "hangen?" alleen op een andere plaats :lol: ;)

HAMC 11 november 2007 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde (Bericht 3062442)
Stuur mij uw mooiste sjet, 'k zal er u een marcelleke van maken.

Ok, alleen weet ik niet wat een sjet is, of een marcelleke.

Mitgard 11 november 2007 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3062427)
De eeuw waarin we leven?

Persoonlijk vind ik dat het ballen tonen eerder iets is voor stoere asatru.

ik ben ook stoer.
daarmee dat ik gene schrik heb voor die moslims en dus niet op het VB stem. :-P

Bovenbuur 11 november 2007 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3063358)
ik ben ook stoer.

En als je stoer bent laat je je ballen zien, was jouw redenatie toch?

Jazeker 11 november 2007 18:29

Citaat:

:-D

Jazeker 11 november 2007 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3063358)
ik ben ook stoer.

Toen je vroeger nog wel voor het VB stemde, was dat dan uit schrik voor moslims of had je een andere reden? Want het zou kunnen dat er mensen zijn met een andere reden hoor. Maar misschien had jij toen schrik van moslims.

Zwartengeel 11 november 2007 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Mertens (Bericht 3061304)
Een stukje geschiedenis:

De geschiedenis heeft zich al eens herhaald. In 1579 waren het de Franstaligen die de eenheid opbliezen door de Unie van Atrecht uit te roepen en terug naar Spanje over te lopen. Hetzelfde flikten ze nog eens in 1830. :|

Zwartengeel 11 november 2007 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3064097)
Toen je vroeger nog wel voor het VB stemde, was dat dan uit schrik voor moslims of had je een andere reden? Want het zou kunnen dat er mensen zijn met een andere reden hoor. Maar misschien had jij toen schrik van moslims.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=15223 :-D

HAMC 11 november 2007 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3064118)

Mitgard was VB vroeger? Wow, dat verklaard veel.

born2bewild 11 november 2007 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3064318)
Mitgard was VB vroeger? Wow, dat verklaard veel.

dat druipt er toch vanaf

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be