Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   prognose zetelverdeling Vlaams Parlement (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97724)

flamingant 10 november 2007 16:20

prognose zetelverdeling Vlaams Parlement

Binnen anderhalf jaar mogen we weer gaan stemmen :)

Ik heb op basis van de peiling eens een zetelverdeling gemaakt van hoe het parlement en met die uitslag zou uitzien...

allé, tis te zeggen 2 prognoses, één mét splitsing van het kartel CD&V-NVA, waarbij NVA in kartel gaat met LDD
(deze is minder betrouwbaar, want ik heb voor de berekening van het percent van de kiezers NVA de huidige verhouding gebruikt in de kamer)

De tweede darentegen is wel hél intressant...

ik zal ze in 2 afzonderlijke posts posten, kwestie van de overzichtelijkheid te behouden

flamingant 10 november 2007 16:24

in geval van kartelsplitsing (NVA gaat in kartel met LDD, of wordt een nieuwe partij, de Democratische Vlaamse Alliantie)

[#zetels] Partij

[01] UF (:s)
[08] Groen!
[20] SPa
[32] CD&V
[24] VLD
[20] NVA-LDD (=DVA)
[19] VB

flamingant 10 november 2007 16:27

Volgens de huidige peiling, geen veranderingen in het partijlandschap

[#zetels] Partij

[01] UF (:s)
[08] Groen!
[20] SPa
[38] CD&V-NVa
[24] VLD
[14] LDD
[19] VB

flamingant 10 november 2007 16:51

Nu is de vraag, wat gaat de coalitie zijn?

*prognose 1:
- Zowel 'de 3 traditionelen' als CD&V-VLD-DVA hebben een ruime meerderheid, namelijk 78/124 zetels... Als er in op federaal nivo oranje-blauw komt, lijkt me de 2de optie het meest voor de hand-liggend, wat denken jullie?
- DVA-VB-VLD haalt een krappe meerderheid, maar de kans dat het VB in de coalitie betrokken wordt lijkt me weerom vrij klein...

*prognose2:
- CD&V-NVA-VLD halen juist de helft van de zetels binnen, dus dat lijkt me onmogelijk
- CD&V-NVa-SPa-Groen! haalt volgens de peiling een krappe meerderheid, maar lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat die coalitie tot stand komt, aangezien NVa niet erg goede vrienden zijn met de sossen...
- 'de 3 traditioenlen' dan weer? Kweet nie, de kans is groot dat ze weer voor hun postjes kiezen, maar ik hoop dat ze eindelijk eens aan de kiezers denken en beseffen dat ze hunkeren naar een centrumrechtse regering...

Mijn conclusie:
*als het kartel barst is de kans volgens mij groot dat we op Vlaams nivo eindelijk eens een centrum-rechtse regering krijgen

wat denken jullie?

alberto 10 november 2007 17:08

Ik denk dat we beter de verkiezingen in 2009 afwachten.

deryz 10 november 2007 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flamingant (Bericht 3061463)
Binnen anderhalf jaar mogen we weer gaan stemmen :)

Ik heb op basis van de peiling eens een zetelverdeling gemaakt van hoe het parlement en met die uitslag zou uitzien...

allé, tis te zeggen 2 prognoses, één mét splitsing van het kartel CD&V-NVA, waarbij NVA in kartel gaat met LDD
(deze is minder betrouwbaar, want ik heb voor de berekening van het percent van de kiezers NVA de huidige verhouding gebruikt in de kamer)

De tweede darentegen is wel hél intressant...

ik zal ze in 2 afzonderlijke posts posten, kwestie van de overzichtelijkheid te behouden

de peiling gaat over de federale verkiezigen en is totaal niet relevant

flamingant 10 november 2007 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 3061564)
de peiling gaat over de federale verkiezigen en is totaal niet relevant

Wat maakt het nu uit of het voor federaal is of nie?
mensen gaan nie ineens anders stemmen omdat het federaal is...

Maar idd, maar iets meer dan 1000 mensen zijn bevraagd, maar toch zal volgens mij de negatieve trend bij het VB en de positieve trend bij de LDD er zijn...

ancapa 10 november 2007 23:50

veel zal afhangen van de evolutie in deze regeringsvorming, de definietieve splitsing van BHV, de mogelijke toegevingen aan de franstalige politici of omgekeerd... Er kan snel veel verandering komen in een volgende peiling.

De peilingen van de Standaard en VRT staan in schril contrast met peilingen op het Laatste Nieuws wat betreft de toekomst van Belgie : daar zag zelfs 46 % de splitsing van België wel zitten. Daar ging het wel over meer dan 10.000 stemmen.
De peiling dateert van tussen 15 oktober en 31 oktober.

flamingant 11 november 2007 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 3062305)
veel zal afhangen van de evolutie in deze regeringsvorming, de definietieve splitsing van BHV, de mogelijke toegevingen aan de franstalige politici of omgekeerd... Er kan snel veel verandering komen in een volgende peiling.

De peilingen van de Standaard en VRT staan in schril contrast met peilingen op het Laatste Nieuws wat betreft de toekomst van Belgie : daar zag zelfs 46 % de splitsing van België wel zitten. Daar ging het wel over meer dan 10.000 stemmen.
De peiling dateert van tussen 15 oktober en 31 oktober.

u hebt daarentegen wel niet gereageerd op de peiling zelf
denkt u dat de daling bij uw partij (het VB) zich gaat inzetten en er een stijging komt bij 'de luis in de pels' Dedecker?

deryz 11 november 2007 17:09

ik zie zowel VB als LDD winnen op dit moment

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be