Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De HAAT-sfeer doet denken aan de jaren '30 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97748)

Nr.10 11 november 2007 05:42

De HAAT-sfeer doet denken aan de jaren '30

Deze post is zodanig de moeite waard
dat ik 'm eruit haal om er een discussie over op te starten
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=281

straatrue 11 november 2007 07:37

Ik ben eens benieuwd hoe het er nu op de scholen bij de jonge mensen aan toegaat en hoe leerkrachten daarop reageren.

sn00py 11 november 2007 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 3062547)
Deze post is zodanig de moeite waard
dat ik 'm eruit haal om er een discussie over op te starten
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=281

HAAT-sfeer? Heb ik iets gemist?

duveltje382 11 november 2007 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sn00py (Bericht 3062569)

Idd lijkt mij ook iets nieuws te zijn,zou er dan haat zitten tussen Vlamingen en Walen,het zal mij benieuwen hoor

Zwartengeel 11 november 2007 09:24

1 Bijlage(n)
Ik ken er ook nog zo eentje. En ik ga het hier ook nog even uitlichten:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Didier Reynders
"De kandidaten van de MR engageren zich elke splitsing van de gerechtelijke en administratieve arrondissementen Brussel-Halle-Vilvoorde te weigeren.... Ze eisen de uitbreiding van de Brusselse Regio naar gemeenten waar een significante francofone aanwezigheid bestaat.... Als er een vaderland bestaat voor Franstaligen, dan is dat een Franstalig vaderland, een Franstalig België."

Doet dit je ook niet op zekere wijze denken aan de jaren dertig????

Bijlage 27833

straatrue 11 november 2007 09:33

Tja de Vlamingen vechten nu de strijd uit die ze in de jaren 30 hadden moeten beslechten.
Het is jammer dat mijn vader er ook bij zal zijn, maar binnen afzienbare tijd is die generatie er niet meer.

Chipie 11 november 2007 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3062612)
Tja de Vlamingen vechten nu de strijd uit die ze in de jaren 30 hadden moeten beslechten.
Het is jammer dat mijn vader er ook bij zal zijn, maar binnen afzienbare tijd is die generatie er niet meer.

Bent U een zoon van een Vlaming?:oops:;-)

straatrue 11 november 2007 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3062615)
Bent U een zoon van een Vlaming?:oops:;-)

Yep en iedereen hier in WL is er zelfs van overtuigd, dat ik ook een VL ben, al woon ik al 25 jaar in WL :-)

Knuppel 11 november 2007 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sn00py (Bericht 3062569)

Je twijfelt toch niet aan de schuld van degenen die door Filosoof, Tomm en nr 10 met de vinger worden gewezen?

In Nazi-Duitsland twijfelden ook maar weinigen aan de schuld van degenen die door Hitler werden aangewezen, hoor.

Metternich 11 november 2007 09:42

Vergeet Joegoeslavië er niet bij te halen!

Knuppel 11 november 2007 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3062616)
Yep en iedereen hier in WL is er zelfs van overtuigd, dat ik ook een VL ben, al woon ik al 25 jaar in WL :-)

Eens een fascist, altijd een fascist, zei er eens iemand.
En je vrienden, de Walen bevestigen die denkwijze dus ook al.

duveltje382 11 november 2007 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3062616)

En Marokkaan?

straatrue 11 november 2007 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3062623)
Eens een fascist, altijd een fascist, zei er eens iemand.
En je vrienden, de Walen bevestigen die denkwijze dus ook al.

Ik spreek altijd NL met met mijn kinderen en met mijnvrouw 50-50 = is voldoende om mij "un flamand" te noemen.

En in de 25 jaar nog maar 1 keer (en het is al 15 jaar geleden van een oude vrouw) een persoonlijk hatelijk woord over VL gehoord.

Ik heb de laatste 25 jaar al heel wat naar racisme neigende dingen over FR-Belgen gehoord (niet op tv of radio hé) maar waar ik zelf bij stond.

Knuppel 11 november 2007 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3062637)
Ik spreek altijd NL met met mijn kinderen en met mijnvrouw 50-50 = is voldoende om mij "un flamand" te noemen.

En in de 25 jaar nog maar 1 keer (en het is al 15 jaar geleden van een oude vrouw) een persoonlijk hatelijk woord over VL gehoord.

Ik heb de laatste 25 jaar al heel wat naar racisme neigende dingen over FR-Belgen gehoord (niet op tv of radio hé) maar waar ik zelf bij stond.

Waar heb je de laatste 25 jaar dan nog gezeten om je afkeer van alles wat Vlaams is te verantwoorden?

straatrue 11 november 2007 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3062645)
Waar heb je de laatste 25 jaar dan nog gezeten om je afkeer van alles wat Vlaams is te verantwoorden?

Ik heb geen afkeer van Vlaanderen (allee soms toch als ik zie dat 30% voor VB stemt).
Ik probeer mij in te leven in gedachtengang FR-Belgen.

straatrue 11 november 2007 10:16

Mooi voorbeeldje: VL denkt dat WL er voortdurend op uit is om VL te kl*ten.

Welnu ik lees dat men in WL bezig is met sluizen op de Schelde aan te passen, maar het heeft weing zin want verderop rond Oudenaarde laat men alles bij het oude om de WL te kl*ten.

Maar zoiets lees je nooit in de VL pers;

Dag in dag uit aan de 2 kanten vd taalgrens is, zorgt voor een genuanceerde kijk op de zaak.

Knuppel 11 november 2007 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3062669)
Ik heb geen afkeer van Vlaanderen (allee soms toch als ik zie dat 30% voor VB stemt).
Ik probeer mij in te leven in gedachtengang FR-Belgen.

Alsof ik daar nog aan twijfelde.

Distel 11 november 2007 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3062669)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3062675)
Dag in dag uit aan de 2 kanten vd taalgrens is, zorgt voor een genuanceerde kijk op de zaak.

Nuancering, mijn hol.

PollyCorrect 11 november 2007 10:22

Ik hoorde ook onlangs een intellectuele française zeggen "je n'aime pas les flamands, ah non, les flamands je ne les aime pas".

Het grappige is dat die française in de culturele sector werkt en bijna uitsluitend dingen gedaan krijgt vanuit het Vlaamse land, met Vlaamse instellingen die initiatief, originaliteit én poen hebben. :oops:
Plus een handvol leuke en niet corrupte mensen.

Ik vroeg haar dus waar ze over te klagen had.

:oops: :roll:

duveltje382 11 november 2007 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3062678)
Alsof ik daar nog aan twijfelde.

En diene denkt dat er nog Belgen bestaan hé [/pfffff]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be